Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De ce a blocat CSAT privatizarea CFR Marfa? Ce spune Presedintia

De ce a blocat CSAT privatizarea CFR Marfa? Ce spune Presedintia


Dosarul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost prezentat in cadrul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), dar nu s-a votat nicio hotarare, a declarat, pentru Business24, purtatorul de cuvant al Presedintiei, Bogdan Oprea.

Oficialul nu a dorit sa comenteze daca acest lucru inseamna ca procesul de privatizare este blocat, daca urmeaza sa aiba loc vreun vot sau daca privatizarea CFR Marfa va fi reluata dupa un anumit interval.

Potrivit unui comunicat al Presedintiei, din data de 27 septembrie, membrii CSAT "au fost informati cu privire la proiectul de hotarare a Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Trasport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa S.A.", modalitatea concreta si procedura de privatizare fiind in responsabilitatea Ministerului Transportului si Infrastrcuturii si a Guvernului Romaniei".

"S-a facut prezentarea si nu s-a votat nicio hotarare" - Bogdan Oprea, purtator de cuvant al Presedintiei Romaniei.

Horatiu Buzatu, secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor, persoana cheie care gestioneaza procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, nu stie de ce procedura de vanzare a CFR Marfa a fost blocata de CSAT.

"Avem de-a face cu incapacitatea institutiilor statului de a raspunde provocarilor si necesitatilor momentului", a afirmat el.

Analistii contactati de Business24 au creionat scenariile pentru care CSAT tace si nu face.

Analistul Ilie Serbanescu are doua ipoteze de lucru. Procesul de privatizare a CFR Marfa a fost intrerupt pentru ca firmele "agreate" nu s-au aratat interesate. El s-a referit la Osterreichische Bundesbahnen si Deutsche Bahn, companiile de cale ferata din Austria si Germania, care nu mai sunt interesate de privatizarea CFR Marfa pentru ca ar trebui sa investeasca suplimentar in infrastructura feroviara.

"O reabilitare a CFR Marfa, care sa dea si niste rezultate financiare, ar dura 20 de ani. E vorba de zeci de miliarde investitii, pentru ca-i vorba de infrastructura", a spus Serbanescu.

"Amanarea n-are nicio valoare daca nu e urmata de un program de dezvoltare a sistemului feroviar, in cadrul unei strategii, desfasurata pe cel putin 20 de ani", a mai spus analistul.

Valentin Ionescu, fost ministru al privatizarii, crede ca CSAT a blocat privatizarea CFR Marfa pentru ca aceasta companie face si transporturi militare. "Nu putea sa comenteze presei acest aspect, dar Caile Ferate Romane asigura si transport si personal militar", a spus el.

Valentin Ionescu nu crede ca blocarea procesului de privatizare a CFR Marfa este definitiva, dar se indoieste ca dosarul este bine pregatit.

"N-am vazut nimic din ce s-a facut. N-am vazut caiet de sarcini, n-am vazut evaluare, n-am vazut nimic, La rece, ei respecta sau vor sa arate ca respecta un calendar cu FMI dar nu le-a trecut nimic serios prin cap. La Oltchim s-a intamplat la fel", a spus el.

Intrebat de ce crede ca CSAT a blocat dosarul de privatizare a CFR Marfa, analistul Constantin Rudnitchi a spus ca exista doua variante: fie a fost o decizie politica, orchestrata de presedintele Traian Basescu, fie s-a ajuns la concluzia ca CFR Marfa este o companie strategica si nu este momentul privatizarii.

"In acest caz, insa, e greu de inteles de ce s-a ajuns pana aici", a spus el.

"Sa nu ne asteptam la lucruri spectaculoase, vor fi contestatii si aici. Va fi insa mai putin circ", a pus Rudnitchi.

Analistul a declarat ca scenariul ideal pentru privatizarea CFR Marfa ar putea avea loc in contextul in care datoriile ar fi convertite in actiuni si, ulterior, statul ar lista la bursa un pachet minoritar de actiuni.

"Cred ca privatizarea pe Bursa ar fi una dintre cele mai bune solutii. Cu licitatia de tip Dan Diaconescu ne-am lamurit, cu negocierile ne-am lamurit. Bursa e o solutie buna, mai ales daca nu se vinde un pachet majoritar", a spus analistul.

"In momentul acesta nu cred ca statul va lua in considerare acest scenariu, dar daca ar discuta cu FMI, pentru un plan de restructurare a companiei, in 6-9 luni am putea ajunge la o astfel de situatie".

Posibili investitori

Un numar de 86 de companii din domeniu, grupuri de investitii si banci si-au exprimat interesul de a prelua compania, care va fi vanduta integral. Initial, la ultima misiune a Fondului Monetar International a fost luata decizia privatizarii capitalului majoritar al companiei, insa ulterior autoritatile au solicitat si au primit acordul institutiilor financiare internationale pentru a privatiza integral CFR Marfa.

Consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat & Asociatii Sparl si Systra a acordat consultanta la pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.

Privatizarea se va realiza incluzand conversia in actiuni detinute de stat a datoriei catre bugetul general consolidat, de circa 700 milioane lei, si a unei parti din restanta catre CFR SA, urmata de o vanzare a pachetului de 100% din actiuni la o valoare de piata ce depaseste 1,1 miliarde lei.

Compania CFR Marfa are prevazute in bugetul pentru 2012, publicat in Monitorul Oficial, venituri de peste 1,222 miliarde lei si cheltuieli de 1,317 miliarde lei urmand sa incheie anul cu pierderi de 95 milioane lei.

Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investitii in suma de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.

Creantele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.

CFR Marfa este lider pe piata transporturilor feroviare de marfa din Romania, cu o cota de piata de 61,1% pentru marfuri transportate.

Cu un parc specializat de vagoane pentru transport carbune, de circa 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals, CFR Marfa este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune.

Compania detinea in 2010 parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane si peste 900 locomotive.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3337 ori