CFR Marfa: Inca un gigant pe care statul este nevoit sa-l privatizeze rapid

Marti, 25 Septembrie 2012, ora 08:32
1933 citiri
CFR Marfa: Inca un gigant pe care statul este nevoit sa-l privatizeze rapid

Dupa Oltchim, statul se pregateste de privatizarea CFR Marfa, un obiectiv ce trebuie atins cel mai tarziu in luna decembrie, potrivit calendarului asumat de Guvern in fata FMI.

Interesul investitorilor pentru compania de stat este mult mai mare, spre deosebire de situatia combinatului din Ramnicu Valcea.

Reprezentantii Ministerului Transportului anuntau, in luna august, ca vor sa privatizeze compania de stat chiar si in cazul celui mai pesimist scenariu. In conditiile in care CFR Marfa a avut pierderi de peste 127 de milioane de euro in 2011 si a acumulat datorii imense, de peste 700 de milioane de lei, cel mai pesimist scenariu nu mai pare doar o metafora.

Guvernul si-a asumat fata de FMI privatizarea pana la sfarsitul anului a companiei CFR Marfa, care detine infrastructura critica a Romaniei si aproximativ 50% din piata de transport feroviar, cu 30 de milioane de tone de marfa transportata.

Compania are mijloace fixe in valoare de 1,5 miliarde de euro, potrivit asociatiei ATFER, care reuneste mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Roman, Servtrans, Unifertrans si Transferoviar Grup.

Statul roman va vinde integral actiunile detinute la CFR Marfa, prin licitatie cu strigare. In cadrul procesului de vanzare vor fi incluse si actiunile obtinute in urma conversiei datoriilor companiei. Tot in cadrul conversiei vor intra si datoriile CFR Marfa catre CFR SA.

Datorii de peste 700 milioane de lei

Conversia datoriilor CFR Marfa in actiuni se va face catre bugetul general consolidat. Este vorba de datorii de aproximativ 700 milioane lei si o parte din restanta catre CFR SA.

Interes crescut din partea investitorilor

Interesul pentru privatizarea CFR Marfa este mult mai mare decat in cazul celui manifestat pentru privatizarea combinatului Oltchim, unde au fost inregistrate 12 achizitii ale caietului de sarcini si doar patru oferte concrete. De CFR Marfa s-au aratat interesate 86 de companii din domeniu, grupuri de investitii si banci.

Cu cat se va vinde CFR Marfa

Strategia de privatizare va fi aprobata saptamana aceasta, in cadrul unei sedinte de guvern, dupa ce in prealabil, marti, are loc o dezbatere publica privind proiectul de hotarare de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a companiei.

Pretul de pornire a licitatiei a 100% din actiunile CFR Marfa va fi stabilit de catre MTI pe baza unui raport potrivit caruia compania are o valoare de piata ce depaseste 1,1 miliarde lei.

Garantia de participare la licitatie va reprezenta 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare, iar taxa de participare la licitatie pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominala a pachetului de actiuni.

Bugetul CFR Marfa

In bugetul pentru 2012, CFR Marfa are prevazute venituri de peste 1,222 miliarde lei si cheltuieli de 1,317 miliarde lei si va incheia anul cu pierderi de 95 milioane lei.

Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investitii in valoare de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii.

Creantele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei.

Consortiul format din Deloitte Consultanta, Musat si Asociatii Sparl si Systra a acordat consultanta la pregatirea si derularea procesului de privatizare a CFR Marfa.

Activitate in scadere

Volumul de marfuri transportate de companie in primele sase luni a fost in scadere. CFR Marfa a transportat in primul semestru al anului 14,8 milioane tone, sub nivelul de 17,5 milioane tone din primul semestru din 2011.

Dupa implementarea a doua ample Programe de Restructurare si Reorganizare, CFR Marfa a anuntat o reducere cu 65% a pierderilor pentru prima parte a anului trecut, la 51,523 milioane lei in 2011, de la 146,908 milioane lei in 2010. Societatea a anuntat o echilibrare financiara a activitatii incepand cu luna iulie 2011.

Veniturile din exploatare realizate de CFR Marfa in primele opt luni ale anului 2011 au fost de 737,985 milioane lei, in crestere cu aproximativ 16% fata de perioada similara a anului 2010, cand valoarea acestora a fost de 628,351 milioane lei.

CFR Marfa a inregistrat anul trecut venituri totale de 1,19 miliarde lei, in crestere cu 9,5% fata de 2010, iar cheltuielile totale au fost cu 18,3% mai mici fata de 2010, de 1,32 miliarde lei.

Pierderile CFR Marfa

Ultimul an cand CFR Marfa a inregistrat profit a fost in 2007, cu un castig de 6,12 milioane lei, in scadere cu 85,7% fata de anul precedent, potrivit datelor Ministerului Finantelor. Operatorul de transport feroviar a inregistrat pierderi de 169,44 milioane lei in 2008, de 341,95 milioane lei in 2009 si de 535,26 milioane lei in 2010.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#privatizare cfr marfa, #licitatie privatizare CFR Marfa, #datorii CFR Marfa, #actiuni CFR Marfa , #stiri CFR