CFR Infrastructura si-a redus pierderile in T1 2011 cu 11,5%

Luni, 16 Mai 2011, ora 16:20
1998 citiri
CFR Infrastructura si-a redus pierderile in T1 2011 cu 11,5%

CFR Infrastructura si-a redus pierderile in primul trimestru al anului cu 11,5%, la 121.754.749 lei, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand acestea au fost de 137.667.607 lei, a declarat, luni, pentru NewsIn, purtatorul de cuvant al companiei, Oana Branzan, 

Totodata, cifra de afaceri a companiei a scazut cu 6,2% in T1 2011, la 216.767.299 lei fata de perioada similara a anului trecut, cand afacerile au fost de 230.989.021 lei.

"Cifra de afaceri din 2011 este mai mica din cauza reducerii veniturilor din Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) de la operatorii nationali de transport feroviar", a explicat, pentru NewsIn, Oana Branzan.

CFR Infrastructura a cheltuit in primul trimestru al acestui an pentru lucrari de reparatii capitale, modernizare si reabilitare a infrastructurii si suprastructurii feroviare 176.616.000 lei.

"Lista obiectivelor de investitii cu finantare integrala sau partiala de la buget pe anul 2011 repartizat pentru Compania Nationala de Cai Ferate "CFR"-SA, conform Legii bugetului de stat nr. 286/2010 cuprinde 55 de obiective de investitii aprobate, reprezentand lucrari de reparatii capitale, modernizari si reabilitari ale infrastructurii si suprastructurii feroviare", a precizat purtatorul de cuvant al companiei.

Necesarul minim care trebuie asigurat in 2011 de la bugetul de stat in completarea veniturilor proprii prognozate de CFR SA este de 400 milioane lei, in vederea asigurarii functionarii infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010, se arata intr-un proiect de act normativ, publicat in aprilie pe site-ul MTI.

"Sumele necesare pentru intretinerea, reparatia si exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate de la bugetul de stat anual sunt in valoare de aproximativ 1.400.000 mii lei.

Pentru anul 2011 necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat in completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF "CFR" SA este de 400.000 mii lei, pentru a asigura functionarea infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010", se arata in proiectul de act normativ publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI).

In document se arata ca in anul 2010 s-au produs la instalatiile de semnalizare, electrificare si centralizare, in special din cauze tehnice, un numar de peste 4.000 deranjamente, care au avut ca efect intarzierea a circa 9.750 trenuri cu 95.822 de minute.

Totodata, se precizeaza ca in prezent peste 5.708 km de linii de cale sunt scadente la reparatii capitale, adica 43% din lungimea totala a liniilor de cale ferata.

Potrivit proiectului, pe reteaua CFR exista 18.170 poduri si podete, din care 3.954 (respectiv 21,76%) au durata de viata expirata, iar un numar de 12.026 (66,18%), sunt scadente la reparatii pentru readucerea in parametrii initiali de functionare.

Din cele 12.026 poduri si podete scadente la reparatii, un numar de 642 necesita urgent inlocuire.

De asemenea, pe intreaga retea exista un numar de 1.322 puncte periculoase, iar din acestea 763 sunt pe linii magistrale si principale.

Tariful de utilizare a infrastructurii feroviare este principala sursa de venit, din care se acopera circa 34,72 % din cheltuielile pentru intretinerea si mentinerea functionalitatii infrastructurii.

Veniturile bugetare destinate acestui tip de cheltuiala au o pondere de doar 2,53%, ceea ce releva un deficit de finantare de 62,75 %.

Astfel, se arata in proiectul de act normativ, "este imperios necesar a se mari veniturile Companiei Nationale de Cai Ferate C.F.R S.A. pentru a se putea asigura sursele necesare intretinerii si repararii infrastructurii feroviare si, pe cat posibil, a recuperarii intarzierilor acumulate.

Pentru asigurarea unei concurente viabile intre sistemul de transport feroviar si cel rutier, este necesar a mentine la acelasi nivel tarifele de utilizare a infrastructurii percepute de la operatorii de transport feroviar, iar diferentele fata de cel real sa fie sustinuta de la bugetul de stat ca subventie sociala feroviara.

Acesta subventie sociala se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei obtinute din taxa de utilizare a infrastructurii si va fi utilizata pentru suportarea contravalorii intretinerii si mentinerii functionalitatii infrastructurii feroviare".

"Consideram ca aceasta modificare este necesar a se face cat mai urgent, deoarece compania se afla intr-o situatie economica dificila, veniturile prevazute pentru anul in curs fiind mult mai mici decat cheltuielile, ceea ce va duce la cresterea in continuare a decalajului inregistrat deja.

Neadoptarea acestor prevederi va duce la introducerea de noi restrictii de viteza, la aparitia de noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la cresterea timpilor de mers si intarzierilor neacoperite in graficul trenurilor", preciza compania in document. 

#cfr infrastructura, # cfr, # cfr calatori, # pierderi cfr , #stiri CFR