Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, considera ca situatia financiara a CFR Calatori este cea mai mare problema a Ministerului Transporturilor, compania inregistrand anul trecut pierderi de circa un miliard de lei.
"Problema majora la CFR Infrastructura, astazi, nu o mai reprezinta pierderile companiei, ci lipsa incasarilor de la unul din cei mai mari clienti ai sai si anume de la CFR Calatori. Cea mai mare problema a Ministerului Transporturilor, dupa parerea mea, o reprezinta situatia financiara a CFR Calatori, companie care a avut anul trecut pierderi de aproximativ un miliard de lei noi, si daca nu gasim o solutie extraordinara, nu avem nicio sansa s-o redresam in urmatoarea perioada. Este motivul pentru care voi cere Guvernului la rectificare niste sume importante.
Nu stiu daca se vor gasi solutiile pentru alocarea acestor sume, dar daca nu se vor gasi va trebui sa recurgem la alte solutii - credite bancare, eventual o asociere sau o privatizare", a declarat, intr-un interviu acordat Agerpres ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Acesta a spus ca isi doreste sa privatizeze companiile atunci cand ele sunt 'in forma buna', pentru maximizarea profitului.
"Este foarte greu sa aduci aceasta companie (CFR Calatori n.r.) in varf de forma, plecand de la situatia in care se gaseste ea astazi. Mie imi pare foarte rau ca nu raspunde nimeni de situatia in care au ajuns aceste companii. Da, discutam de multe miliarde de lei sau multe miliarde de euro, bani care s-au pierdut in acesti ani datorita hotiilor, a prostului management si a dezinteresului fata de acest companii, plecand tot rau din momentul in care ele au fost divizate fara o strategie clara. (...) Imi spuneau oamenii de societatea de administrare active feroviare.
Lucratorii de dinainte din minister ii spuneau societatea de administrare a falimentului. In aceasta societate s-au sifonat foarte multe din activele importante ale companiei de-a lungul anilor ceea ce este pacat, dar nu am venit aici sa fac politie, am venit aici sa repar ceea ce se mai poate repara", a spus ministrul Transporturilor.
La CFR Marfa evolutia a fost similara. Daca in 2011 compania a inregistrat o pierdere neta de 93 de milioane de lei, anul trecut aceasta a crescut de patru ori, pana la 405 milioane de lei.
Si aici, contractele "pierdute" in fata altor operatori de pe piata par sa isi fi spus cuvantul.
Singura companie din grupul CFR care a reusit o performanta mai buna a fost CFR SA. Aceasta a ajuns la un profit de 144 milioane de lei, desi anul anterior inregistrase o pierdere de 708 milioane de lei.