Stergerea datoriei CFR scuza contractele politice

Marti, 13 Martie 2012, ora 08:00
2080 citiri
Stergerea datoriei CFR scuza contractele politice

Copilul cu probleme al statului Roman, CFR Calatori, a primit de curand o veste buna, urmand sa i se stearga toate datoriile inregistrate la sfarsitul anului 2011, acestea fiind tranformate in actiuni care vor fi preluate de Ministerul Transporturilor.

Decizia luata de guvern nu ar fi una condamnabila, daca s-ar fi realizat un audit in prealabil si o ancheta a Curtii de Conturi care sa scoata la lumina toate contractele cu probleme incheiate de CFR, a declarat, pentru Business24, analistul economic Ionel Blanculescu, care adauga ca odata cu stergerea datoriei, se cimenteaza si toate faradelegile care au dus la prostul mers al companiei.

Creantele ce vor fi convertite reprezinta sume datorate bugetului de stat, bugetului de asigurari sociale, taxe, contributii si alte venituri bugetare, in valoare totala de 3,99 miliarde lei, din care 2,05 miliarde lei reprezinta penalitati si majorari pentru neplata sau plata cu intarziere.

De ce vrea Ministerul Transporturilor sa-si schimbe calitatea de creditor al CFR cu cea de actionar?

Este o masura prevazuta in legislatia in vigoare a companiilor comerciale, legea 31. Exista pentru orice fel de creditor posibilitatea de majorare a capitalului cu valoarea creantei, adica de conversie a unui credit in actiuni. Acum, de ce se intampla lucrul acesta, cred ca e lesne de inteles. Probabil ca alta solutie nu mai exista. Nu cred ca statul isi poate executa compania de transport calatori.

Problema e alta. Dupa cum stiti, la Oltchim a fost aceeasi poveste si tineti minte de cati ani a avut nevoie Oltchim ca sa-i aprobe Comisia Europeana aceasta conversie. Ministerul care era actionar la Oltchim, a vrut sa converteasca o datorie si stiti ca s-a ajuns la Comisia Europeana si abia zilele trecute au primit verde dupa cativa ani de zile.

S-ar putea ca si aceasta conversie sa fie contestata la Uniunea Europeana, in ideea daca este sau nu ajutor de stat. Pana la urma, poti interpreta si ca e ajutor de stat, cu toate ca legea prevede posibilitatea unui creditor, fie ca e de stat sau privat, sa converteasca o creanta prin majorarea de capital cu valoarea createi si acceptarea de actiuni in schimbul creantei.

Una peste alta, fiind si o companie subventionata, nu cred ca e moral, pentru ca inaintea unei astfel de operatiuni de conversie, trebuie sa se efectueze un audit la sange la tot ce s-a cheltuit si ce a creat acea creanta. Vinovatii trebuie sa raspunda, pentru ca in mod sigur, vom gasi acolo contracte preferentiale cu unii si cu altii, cu clientele politice s.a.m.d. si abia dupa ce raspund vinovatii, sa se realizeze aceasta conversie - asa ar fi in mod normal.

Pana la urma, aceasta conversie va cimenta o gramada de faradelegi pentru ca din acea suma imensa, cu certitudine o parte e generata de tot felul de contracte preferentiale, contracte politice s.a.m.d.

Cum va fi influentata compania CFR de noua calitate de actionar a Ministerului Transportului?

In mod normal, influenteaza in bine pentru ca, odata ce scapi de balastul acelei datorii, compania poate deveni bancabila din nou, se mai poate imprumuta, poate sa se dezvolte, dar e exact ca in cazul vamesilor.

In ceea ce priveste operatiunea de mare amploare privind coruptia in vami, dupa ce toti vamesii au fost eliberati, coruptia e in momentul acesta si mai mare, din cauza faptului ca au prins tupeu, avand in vedere eliberarea lor.

Asa se intampla si aici. Odata facuta o astfel de mare operatiune de stergere a datoriei, pur si simplu, cei care urmeaza sa gestioneze compania, vor intelege ca de acum incolo, vor mai putea sa o faca o data si atunci va veni altcineva sa ajute compania, avand in vedere importanta ei strategica pentru poporul roman.

Stiu ca la Ministerul Finantelor s-a creat o directie de control a companiilor de stat. Ar trebui ca prim-ministrul sa solicite un control al acestei directii la compania de stat CFR Calatori si, in acelasi timp, sa solicite Curtii de Conturi un control. Doar dupa ce aceste doua institutii vor fi dat avizul, sa se realizeze acea conversie.

Ideea este sa nu incurajam prin astfel de operatiuni frauda, deturnarea de fonduri, coruptia la nivelul companiilor de stat, pentru ca, daca se intampla sa se faca fara a-i aduce pe cei vinovati in fata legii, nu inseamna decat un imbold, un impuls si o incurajare a urmatorilor sa procedeze la fel, stiind ca la un moment dat, vor fi iertati.

Si mai exista o influenta negativa asupra mediului de afaceri. Mediul economic nu agreeaza astfel de operatiuni pentru ca o companie are de platit taxe si impozite, iar daca nu le plateste, intra in faliment. Iar acest tratament discriminatoriu nu place mediului economic.

Dar sigur ca, una peste alta, fiind vorba de compania de stat de transporturi calatori, sa spunem ca am putea sa trecem de acest lucru, numai daca s-ar agrea acest sistem de lucru - daca s-ar audita, s-ar face control - si numai dupa ce cei vinovati de situatia in care a ajuns compania vor raspunde in fata legii.

S-ar putea sa dam de tot felul de contracte, de cheltuieli de risipa banului in companiile respective si cineva trebuie sa raspunda in fata legii. Daca s-ar intampla asa, probabil ca si mediul de afaceri ar agrea aceasta actiune. Daca nu, se induce un nou semnal negativ in comunitatea de afaceri si anume ca statul este preferential pentru unii sau ca noi nu suntem toti egali in fata legii, unii fiind mai egali decat altii.

Daca va uitati la structura datoriei, veti observa ca sunt multe taxe si impozite si pe CAS si pe CASS. Pana la urma, ca fondul asta de pensii sa functioneze, Romania se imprumuta. Daca toate companiile ar plati taxele, probabil nu s-ar mai imprumuta. Sunt efecte destul de dramatice.

De unde provin toate aceste pierderi ale CFR si de ce nu au efect finantarile repetate si reducerile de personal pentru stabilizarea economica a companiei?

In primul rand, e o activitate subventionata si probabil ca nu de fiecare data statul si-a onorat obligatia de a subventiona acest sistem si atunci s-a creat o succesiune de situatii financiare dificile, iar CFR a fost obligat tot timpul sa se imprumute, sa obtina bani din alte parti, pentru a-si putea continua activitatea.

Pe de alta parte, desigur ca e o companie administrata prost. Care e eficienta unor garnituri unde cetatenii nu isi platesc biletele, care si asa au o valoare destul de mica, fiind subventionate sau garnituri de tren care sunt total ineficiente pentru ca transporta cativa calatori.

Una peste alta, e o compania prost gestionata, iar ineficienta actului managerial, desigur, conduce la astfel de pierderi. Clientelismul e un alt motiv: faptul ca toti cei care vin pe acolo sunt numiti politic dupa care incep sa transfere catre clientela politica tot felul de contracte, de participari la licitatii internationale.

Un exemplu: producatorul nostru de vagoane, Astra Vagoane, e obligat sa castige licitatii prin Brazilia. Dupa cum stiti, a castigat recent o licitatie de 100 milioane de dolari acum putin timp in Brazilia - intra pe tot felul de piete, iar pe piata romaneasca nu poate pentru ca ar intra in faliment.

Acelasi producator de vagoane, avand licenta Siemens, produce acele tramvaie joase. Are fabrici in Arad si Bucuresti, care prin lunile aprilie-mai vor da primul tramvai pentru Bucuresti.

Compania a participat la o licitatie cu o primarie corupta - e vorba de primaria Cluj, sub conducerea fostului primar Apostu - pentru un contract de 12 milioane euro si a fost eliminata, fiind favorizata o companie din Polonia. Nu se compara produsele celor doi producatori. Astra Vagoane a sesizat Consiliul de Analiza a Contestatiilor, a castigat, si cu toate acestea, primaria nu i-a dat contractul si s-a dus mai departe in instanta ca sa o taraganeze, sa nu primeasca contractul producatorul nostru de tramvaie. Tramvaiul romanesc consuma jumatate din cat consuma cel polonez.

Acestea sunt contracte corupte, facute in detrimentul legii. Daca a primit avizul pozitiv de la Consiliul de Analiza a Contestatiilor si primaria de acolo tot nu doreste sa reintre in legalitate, va inchipuiti ce lupta e pe aceasta clientela - si e doar un contract de 12 milioane de euro.

Inainte de conversia creantei in actiuni, trebuie in mod obligatoriu, sa aiba loc o descarcare de gestiune din partea Curtii de Conturi si a Ministerului Finantelor Publice prin acea directie de control a companiilor de stat.

Un ministru cand e controlat anual, e controlat pentru a i se da aceasta descarcare de gestiune. Asadar, si in acest caz, nu ar trebui sa se accepte de catre stat ca acea creanta sa fie convertita pentru ca va fi o adunare generala a companiei, se aproba si gata, a trecut. Se acopera toate faradelegile si fraudele.

S-a tot vorbit de managementul privat al companiilor de stat. Credeti ca s-ar reusi schimbarea situatiei prin aducerea unui astfel de lider?

Nu am incredere intr-un manager privat, atat timp cat actionariatul e de stat. Actionarat de stat, consiliu de administrare de stat, manager privat - va dati seama ca e o victima sigura. Nu are cum sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu nimic. Atat timp cat consiliul de administratie care il gestioneaza pe acest manager privat este politic, format din tot felul de faune clientelare.

Acest manager privat vine de la o companie privata, acolo unde si consiliul de administratie si AGA urmareau obtinerea de profit. Cand managerul privat se duce la consiliul de administratie, consiliul ii spune "noi nu suntem de acord cu asta, fa cum spunem noi", se duce in AGA, da de acelasi sentiment. Ce poate face acest manager privat?

Si acum e privat. E Popescu si o sa il inlocuim cu Ionescu. Ele sunt persoane private care au fost luate din diverse locuri - fie din zona privata, fie din cea de stat, au ajuns acolo pe cale clientelara. Nu o sa facem decat sa il inlocuim pe Popescu cu Ionescu. La ora asta nu exista un manager care sa aiba stampila "de stat". Exista functia de manager indiferent unde lucreaza.

E o chestiune veche problema managerului privat, o chestiune de imagine care s-a incercat in trecut, inainte de guvernul actual, de influentare a opiniei publice. Dar nu se va intampla nimic.

De fapt, problema e ca nici pana acum nu s-a intamplat nimic. Orice manager privat cu cap isi da seama de ceea ce spun eu si nu se duce acolo sa se transforme in bataia de cap a Romaniei. Daca e manager privat adevarat, tine la cariera lui, la parcursul lui si nu o sa se duca intr-o groapa neagra.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
Prețuri imense la Mamaia Nord și la Poiana Brașov. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare pentru minivacanța de 1 Mai și Paște
România continuă să fie pe primul loc în UE când vine vorba despre inflație. Un bun exemplu în acest sens reprezintă tarifele din stațiuni, stabilite de hotelieri. Față de anul trecut,...
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
#stergere datorie CFR, #stergere datorie CFR Ionel Blanculescu, #interviu ionel blanculescu , #Management