Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

CFR Marfa, o privatizare in care miza este mai mult politica decat economica

CFR Marfa, o privatizare in care miza este mai mult politica decat economica


Responsabilitatea pentru privatizarea CFR Marfa este in continuare pasata de la un palat la altul. Presedintia a postat pe site-ul CSAT o Hotarare a acestei institutii, care inca din 5 februarie 2013 mentiona ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare a CFR Marfa se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei". Obstinatia cu care se "cearta" Traian Basescu si Victor Ponta pe tema acestei privatizar a devenit o arma politica.

Prin declaratiile facute, atat premierul, cat si presedintele Traian Basescu vor sa "scape" de responsabilitate in eventualitatea unui esec al privatizarii, crede analistul economic Constantin Rudnitchi.

Cea mai recenta "pasa" in "meciul de ping pong" dintre premierul roman si sefului statului apartine acestuia din urma. Traian Basescu a postat pe site-ul CSAT o Hotarare a acestei institutii, care inca din 5 februarie 2013 mentiona ca privatizarea CFR Marfa se afla in responsabilitatea Guvernului si Ministerului Transporturilor.

In opinia analistului economic Constantin Rudnitichi "fuga de raspundere" pentru privatizarea companiei de transport feroviar este justificata. Presedintele Romaniei incearca sa "il asocieze pe premierul Victor Ponta cu un eventual esec al procesului de privatizare, dupa modelul Petrom, in care Adrian Nastase a fost gasit principalul vinovat pentru esec". In acelasi timp, actualul prim-ministru "cauta un co-responsabil" si solicita avizul Consiliului Superior de Aparare al Tarii (CSAT), invocand importanta strategica a CFR.

Implicarea CSAT, justificata, pana la un punct

Analistul sustine ca implicarea CSAT este fireasca, daca ne gandim la contractele pe care le are principalul transportator roman cu Armata Romana, cu Nato si cu Armata SUA.

"Cred ca am asistat la cea mai transanta opinie exprimata de seful statului roman, in ultimii 23 de ani, referitor la o privatizare" spune Constantin Rudnitchi", pentru Business24, facand referire la declaratiile lui Basescu, printre care acuza Guvernul ca vrea sa comita ceva ilegal.

"Nu poti sa ceri CSAT sa faca ceva ilegal. Victor Ponta pare a fi un premier fara respect pentru lege. El pur si simplu vrea ceva ilegal. Este ilegal ca CSAT sa valideze contracte de privatizare sau sa aprobe castigatori de licitatii. Nici macar nu exista un precedent in acest sens (...) Tergiversarea deciziei nu este decat in detrimentul companiei, al salariatilor si al credibilitatii statului roman", a sustinut Traian Basescu, pentru Romania Libera.

Seful statului a mai precizat ca din punct de vedere legal el nu poate bloca o privatizare, insa pozitia sa in cadrul pactului de coabitare nu presupune ca asista "tacut" si semneaza tot ce primeste de la Guvern sau Parlament.

Cea mai "catolica" privatizare de pana acum

Tergiversarea de care aminteste Traian Basescu si "verificarea si rasverificarea" tuturor conditiilor privatizarii sunt factori care intarzie finalizarea procesului, dar nu sunt neaparat un lucru rau, crede analistul economic.

"In cazul acestei privatizari am fost mai catolici decat papa. Poate daca s-ar fi folosit aceeasi atentie si in cazul altor privatizari, finalul ar fi fost cu totul altul", remarca Rudnitchi.

De asemenea, rigurozitatea de care au dat dovada autoritarile romanesti au condus la descoperirea unor probleme legate de "ascensiunea mai putin ortodoxa" a grupului GFR, condus de Gruia Stoica, cel care a castigat procesul de privatizare. El s-a angajat sa plateasca 202 milioane de euro si cauta in acest moment surse de finantare de la banci.

Daca Gruia Stoica nu obtine banii nu e o tragedie

Intr-un comunicat difuzat si semnat de Gruia Stoica, in calitate de presedinte Grampet Group, se precizeaza ca "orice companie serioasa din lume face achizitii de companii de asemenea anvergura cu credite bancare, in completarea fondurilor proprii".

"GFR/Grampet este o societate bancabila, solida financiar, fara datorii la stat, un important angajator roman si un important contributor la buget, care isi mentine angajamentul de a plati suma ofertata in cadrul licitatiei", se precizeaza in comunicat. Referitor la acest aspect, Rudnithci crede ca obtinerea finantarii reprezinta o garantie in sine, in conditiile in care "bancile sunt acum foarte restrictive si dau credite mai greu, in special de o asemenea amploare".

Analistul ia in calcul si posibilitatea ca Gruia Stoica sa nu obtina banii necesari, iar procesul sa nu se finalizeze. "Daca CFR Marfa nu se privatizeaza, nu este neaparat un lucru rau. Poate statul si-ar asuma mai bine rolul de administrator sau va numi un manager privat", concluzioneaza Rudnitchi.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1437 ori