Cetatenii care si-au spus opinia pe tema taxei auto in cadrul audierilor organizate de Academia de Advocacy doresc ca taxa sa fie cu adevarat una de poluare si nediscriminatorie, iar cuantumul ei sa fie redus sau platit anual, releva raportul audierii.
Un
numar de 101 romani si-au expus punctul de vedere in cadrul audierii,
dintre care 9 au apartinut institutiilor guvernamentale initiatoare.
Raspunzand criticilor venite din partea PD-L potrivit carora Guvernul
ar fi dominat numeric dezbaterea, Mircea Toma, membru al comisiei de
experti ce a monitorizat audierea, a aratat ca opiniile Executivului au
fost excluse din sinteza elaborata, potrivit NewsIn.
Expertii
au analizat punctele de vedere a 64 de persoane fizice, 18 ONG-uri, 3
partide politice (PD-L, PC, PNL) si a unui reprezentant al
sindicatelor. Principiul "poluatorul plateste" - principiul recunoscut
in toate depozitiile - trebuie bine inteles si pus in practica, au
concluzionat expertii.
Concluzia
unanima a fost ca taxa auto trebuie sa fie cu adevarat una de poluare
si ca principiul nediscriminarii trebuie aplicat la toate tipurile de
autovehicule, indiferent de proprietar (privat, public). In plus, unii
cetateni au aratat ca emisiile din surse fixe (cum ar fi CET-urile)
sunt taxate la un nivel mai scazut decat cele din surse mobile
(transport). Totodata, majoritatea depozantilor considera nivelul de
taxare necorelat cu gradul de suportabilitate al cetatenilor. O alta
ingrijorare se refera la faptul ca taxa de poluare nu se constituie
intr-un factor stimulativ al innoirii parcului national auto. Cei mai
multi depozanti au mai propus ca taxa de poluare sa fie platita
periodic, anual sau corelat cu recertificarile autoturismelor.
Multi cetateni au mai adus in atentie faptul ca taxa trebuie corelata cu emisiile de noxe.
Toate
aceste concluzii se constituie in recomandari inaintate de comisia de
experti Guvernului, de care decidentii politici pot sa tina seama sau
nu. Prof. dr. Dan Gabriel Manoleli, membru al comsiei, a subliniat ca
Executivul nu are la dispozitie foarte mult timp pentru a modifica
ordonanta, avand in vedere ca noua forma trebuie sa intre in vigoare la
1 iulie pentru ca Romania sa fie stearsa de lista de infringement. Ca
opinie personala, el a aratat ca taxa de poluare ar trebui sa provina
dintr-o rearanjare a accizelor pe carburanti.
Printre
recomandarile transmite in urma audierii se mai numara: analiza bazei
de impozitare prin includerea nediscriminatorie a intregului parc auto,
revizuirea formulei de calcul in functie de ciclul de viata al
autovehicolului, analiza corelarii cu alte acte normative sau
instituirea unui sistem de bonificatii care sa accelereze procesul de
innoire a parcului national auto.