Carte de business: Tu cum abordezi oamenii pe care-i conduci?

Sambata, 28 Iulie 2012, ora 00:00
3607 citiri
Carte de business: Tu cum abordezi oamenii pe care-i conduci?

Conducerea unei afaceri necesita nu numai o strategie de piata, ci si lucrul cu oamenii, iar un lider puternic trebuie sa stie cum sa abordeze acest aspect. Douglas McGregor a elaborat o teorie importanta in acest sens, prezentata in cartea "The Human Side of Enterprise", scrisa in 1960. Aceasta carte reprezinta un reper important pentru orice lider.

Douglas McGregor prezinta doua teorii privind perceptia angajatilor de catre management: Teoria X si Teoria Y. Autorul cartii este sustinatorul Teoriei Y, aratand de ce nu functioneaza Teoria X si prezentand apoi beneficiile aplicarii Teoriei Y.

Teoria X sau managementul bazat pe control

Aceasta teorie are la baza urmatoarele principii:

1. Managementul este responsabil pentru organizarea elementelor unei intreprinderi productive - bani, materiale, echipament, oameni - in interesul scopurilor economice.

2. In ceea ce priveste resursele umane, acesta este un proces de a directiona eforturile lor, de a-i motiva, de a le controla actiunile si de a modifica comportamentele lor pentru a se conforma nevoilor organizatiei.

3. Fara interventia activa a managementului, angajatii ar fi pasivi si chiar nu ar avea in vedere nevoile organziatiei. Astfel, acestia trebuie convinsi, recompensati, pedepsiti si controlati, iar actiunile lor trebuie dirijate de catre management.

4. Omul mediu este prin natura lui indolent - lucreaza cat mai putin posibil.

5. Ii lipseste ambitia, nu suporta responsabilitatile si prefera sa fie condus.

6. Este egoist, trasatura inerenta si indiferent la nevoile organizatiei.

7. Prin natura lui se opune oricarei forma de schimbare.

8. Este credul si nu este foarte inteligent.

Teoria managementului bazat pe control nu este compatibila cu motivarea angajatilor, care nu mai sunt multumiti de munca lor si incep sa fie indiferenti, pasivi, rezistenti la schimbare si lipsiti de responsabilitate si vointa.

Managementul poate actiona in mod puternic sau poate fi permisiv. Comportamentul uman in organizatiile industriale este definit din punctul de vedere al managementului. Douglas McGregor sustine ca acest comportament nu este o consecinta inerenta a naturii umane, ci mai degraba a organizatiilor, a filosofiei, politicilor si practicilor managementului.

Managerii trebuie sa tina cont de nevoile angajatilor, iar aici autorul cartii aduce in discutie piramida lui Maslow. Astfel, la baza piramidei stai nevoile fiziologice, urmate de nevoia de securitate, nevoile sociale de apartenenta si acceptare, nevoia de stima si autorealizarea. Managementul stie de existenta acestor nevoi, dar considera in mod gresit ca acestea ar reprezenta o amenintare la adresa organizatiei.

Nevoile sociale au o mare importanta pentru management si individ. Acestea sunt nevoie egoiste, impartindu-se in doua clase. Prima clasa le include pe acelea care au legatura cu respectul de sine - nevoia de incredere in fortele proprii, de independenta, de realizari, de competenta si de cunoastere. A doua clasa este reprezentata de nevoile care au legatura cu reputatia unui individ: nevoia de apartenenta, de recunoastere, apreciere si respect din partea celorlalti. Spre deosebire de nevoile aflate la niveluri mai joase, acestea sunt rareori satisfacute.

Omul cauta satisfacerea acestor nevoi la un nivel din ce in ce mai ridicat, pe masura ce importanta acestora creste pentru el, spune Douglas McGregor. Dar aceste nevoi nu apar decat atunci cand celelalte aflate la baza piramidei sunt satisfacute.

Organizatiile ofera putine oportunitati pentru realizarea acestor nevoi. Managementul nu ii poate oferi angajatului respectul de sine sau autorealizarea, dar poate crea conditiile pentru a-l incuraja si a-i activa dorinta de a cauta aceste lucruri pentru sine insusi sau poate fi impotriva lui prin refuzul de a crea aceste conditii.

Teoria Y sau managementul bazat pe obiective

1. Managementul este responsabil cu organizarea elementelor unei intreprinderi productive - bani, materiale, echipament, oameni - pentru indeplinirea scopurilor economice.

2. Oamenii nu sunt prin natura lor pasivi sau indiferenti la nevoile organizatiei. Aceste trasaturi au aparut in urma experientelor angajatilor in organizatie.

3. Motivatia, potentialul dezvoltarii, capacitatea asumarii responsabilitatii, pregatirea pentru a actiona in mod activ si direct pentru a indeplini scopurile organizatiei sunt trasaturi prezente in oameni, nu le creeaza managementul. Tot ceea ce trebuie sa faca managementul este sa faca posibila recunoasterea si dezvoltarea acestor caracteristici umane de catre indivizi.

4. Sarcina principala a managementului este sa planuiasca conditiile organizationale si metodele de operare astfel incat oamenii sa isi atinga scopurile cel mai bine prin directionarea eforturilor proprii catre obiectivele organizatiei.

Aplicarea principiilor propuse de Douglas McGregor creeaza oportunitati si potential pentru dezvoltarea indivizilor. Aceasta teorie nu include renuntarea la actul de conducere sau scaderea standardelor cerute de angajator, ci dimpotriva, spune autorul "The Human Side of Enterprise", nu poti crea o organizatie fara sa aplici principiile managementului bazat pe obiective.

Teoria X se bazeaza exclusiv pe controlul extern al comportamentului uman, in timp ce Teoria Y se bazeaza foarte mult pe autocontrol si autoconducere. Este o diferenta intre doua moduri de a trata oamenii: ca pe copii (Teoria X) si ca pe adulti (Teoria Y).

Teoria Y se aplica in cadrul organizatiilor prin masurile de descentralizare si delegare a unor persoane pentru a indeplini diverse activitati, dandu-le un anumit grad de libertate, astfel incat sa-si asume responsabilitatea si sa isi satisfaca nevoile egoiste. Asumarea responsabilitatii de catre angajatii care se afla in pozitiile cele mai joase intr-o institutie reprezinta un lucru pozitiv pentru acestia, pentru ca le dau posibilitatea sa constientizeze importanta lor. Aceasta metoda este aplicata de IBM.

Teoria Y implica si participarea angajatilor la deciziile managementului prin consultari directe cu acestia. Existenta unui dialog activ cu managementul implica increderea persoanelor aflate la conducere in capacitatile angajatilor si este orientat catre obiectivele organizatiei. Astfel, managementul nu se mai orienteaza catre pastrarea puterii si a autoritatii cu orice pret, ci vede in angajat o sursa de idei inovatoare, recunoscandu-i capacitatile si rolul important pe care il joaca in organizatie.

Cartea "The Human Side of Enterprise" poate fi comandata de pe Amazon, la un pret de 17,50 de dolari, iar pentru comenzile mai mari de 25 de dolari nu se plateste taxa de transport.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#carte de business, #teorii management, #management abordare angajati, #nevoi angajati, #motivare angajati , #Recenzii carti