Carte de business: Descopera secretele companiilor vizionare

Sambata, 11 August 2012, ora 00:00
2076 citiri
Carte de business: Descopera secretele companiilor vizionare

Companiile de succes dobandesc acest statut printr-o strategie complexa, ce include existenta unui sistem de valori, deschiderea catre risc, adaptarea la o piata mereu in schimbare sau puterea pe care o au asupra realitatii inconjuratoare.

Aceste aspecte au fost analizate in cartea "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies", scrisa de James C. Collin si Jerry I. Porras, pe care Business24 ti-o recomanda in acest weekend.

Cartea are la baza un studiu derulat timp de sase ani la Scoala de Business a Stanford University, efectuat pe 18 companii de succes. Printre acestea se numara Disney, Columbia Pictures, Ford, General Motors, Zenith, Hewleth-Packard, General Electric, Motorola, Wal-Mart, Nordstrom, Merck, Procter & Gamble sau Philip Morris.

Autorii cartii analizeaza evolutia acestor companii de la infiintarea lor, incercand sa afle raspunsul la intrebarea: "Ce face ca aceste companii intr-adevar exceptionale sa difere de alte companii?". Aceste companii sunt numite "vizionare". In esenta, aceasta carte arata cum functioneaza o companie vizionara.

Autorii se intreaba, de exemplu, cum a reusit Procter & Gamble, companie care si-a inceput activitatea cu mult in spatele rivalei sale Colgate sa ajunga pe primul loc in aceasta industrie.

De asemenea, transformarea Motorola dintr-o simpla afacere de reparare a bateriilor intr-o companie importanta este uimitoare, iar cartea incearca sa afle cum a avut loc acest proces. Un alt exemplu se refera la modul in care Boeing a reusit sa detroneze compania McDonnell-Douglas de pe prima pozitie in topul celor mai bune companii aeriene.

Pe parcursul studiului derulat timp de sase ani, autorii cartii au ajuns la concluzia ca multe din ideile privind succesul in afaceri in care credeau inainte nu se sustin, desfiintand astfel o serie de mituri.

Printre ele se numara si acela ca organizatiile vizionare au nevoie de lideri carismatici, maximizarea profitului este principalul scop al companiilor vizionare sau companiile vizionare se concentreaza pe infrangerea competitorilor.

James C. Collin si Jerry I. Porras resping si ideea potrivit careia infiintarea unei companii presupune o idee importanta, punand accentul pe inovatia permanenta si acceptarea evolutiei.

Inovatia permanenta permite companiilor sa aiba tot timpul produse si servicii in conformitate cu cerintele pietei. Din acest punct de vedere, autorii compara companiile Boeing si McDonnell-Douglas, aratand cum departamentul de inginerie de la Boeing a stiut sa se orienteze catre inovatie, in timp ce compania rivala McDonnell Douglas a incercat tot timpul sa indeplineasca standardele impuse in aceasta industrie.

Cum functioneaza companiile vizionare

Una dintre caracteristicile companiilor vizionare se refera la impactul pe care activitatea acestora il are asupra lumii, faptul ca pot sa influenteze intr-un anume fel ceea ce se intampla in jurul lor si chiar sa traseze linii de evolutie pentru viitor.

James C. Collin si Jerry I. Porras insista asupra faptului ca este necesar ca aceste organizatii sa isi construiasca un sistem de valori esentiale, in loc sa incerce sa gaseasca idei privind noi produse, lideri carismatici sau sa fie centrati pe realizarea profitului. Ideologia de baza a unei companii nu trebuie sa se schimbe, indiferent daca apar noi linii de productie sau sunt elaborate noi strategii privind profitul.

Acest sistem de valori fundamentale include strategii, tipuri de comportament, practici de business si scopurile organizatiei.

In ceea ce priveste ideile contradictorii despre strategia de piata, precum alegerea intre investitii pe termen scurt sau lung, costuri scazute sau calitate ridicata, ar trebuie sa existe un echilibru intre aceste doua tendinte, spun autorii.

Companiile trebuie sa gaseasca o solutie de mijloc, astfel incat sa nu renunte in totalitate la niciuna dintre directiile pe care vor sa le urmeze.

Companiile vizionare stiu sa se adapteze la o piata aflata mereu in schimbare si sa riste.

In anii '50, Boeing a riscat atunci cand a pariat pe liniile comerciale, in detrimentul avioanelor militare, care ii aduceau cea mai mare parte a profitului. Aceasta miscare a propulsat Boeing in fata companiei rivale Douglas Aircraft. Decizia Boeing a insemnat si capacitatea de a tinde catre niste scopuri importante, pe care compania si le-a asumat.

In ceea ce ii priveste pe angajati, companiile vizionare incurajeaza realizarea profesionala a acestora si le cere sa adere la ideologia de baza a organizatiei.

Companiile vizionare stiu sa isi asume greselile, sa le depaseasca, sa vada daca ideile noi functioneaza, printr-o implementare rapida a acestora. De asemenea, liderii acestor companii nu sunt niciodata multumiti de rezultate, ci incearca mereu sa impuna standarde mai inalte.

Cartea "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies" poate fi achizitionata de pe Amazon, la pretul de 12,23 de dolari.

#carte de business, #companii vizionare, #companii de succes , #Recenzii carti