Carte de business: Ce tip de management aplici?

Sambata, 14 Iulie 2012, ora 00:00
4676 citiri
Carte de business: Ce tip de management aplici?

Managementul stiintific este o cale de a conduce afacerile standardizate, iar daca ai un business in industria auto sau chiar un lant de restaurante, cartea despre principiile acestui tip de management ti-ar putea fi folositoare.

Business24 iti recomanda aceasta carte care, desi iti va ocupa ceva timp liber, te ajuta sa iti perfectionezi stilul de management in cel mai placut mod: citind.

Frederick Winslow Taylor, considerat parintele managementului stiintific, a scris cartea "The Principles of Scientific Management" la inceputul secolului XX, oferind un anumit tip de viziune asupra modului in care se poate conduce o afacere.

Principiile lui Frederick Winslow Taylor au la baza ideea de sistem si functionarea optima a acestuia. Principalele probleme abordate de acesta sunt cresterea productivitatii si eficientei activitatii profesionale.

Productivitatea si eficienta activitatii au fost vazute de Taylor ca avand o legatura stransa cu cresterea rolului managerului si prezentarea angajatului din perspectiva utilitatii sale.

Asigurarea prosperitatii maxime pentru angajator si subordonat, principalul obiect de studiu al managementului

Taylor argumenteaza ca principalul obiect de studiu al managementului ar trebui sa fie modul in care se asigura nivelul maxim de prosperitate pentru angajator, concomitent cu nivelul maxim de prosperitate pentru fiecare angajat.

Atat angajatul, cat si persoanele din conducerea companiei trebuie sa fie preocupate de trainingul si dezvoltarea fiecarui individ din cadrul organizatiei, astfel incat acesta sa ofere servicii de cea mai inalta calitate, in conformitate cu abilitatile sale naturale.

Taylor demonstreaza ca nivelul maxim de prosperitate poate fi atins numai in urma unei productivitati maxime, atat pentru colectivitate cat si pentru individ, si critica ideea potrivit careia interesele fundamentale ale angajatilor si ale angajatorului sunt opuse.

Taylor analizeaza si situatiile in care multi angajati lucreaza incet in mod intentionat, pentru a-si proteja interesele. Exista trei motive pentru care exista ineficienta in randul angajatilor: eroarea umana, un sistem de management defectuos si utilizarea gresita a unor metode, lucru care duce la o mare risipa de efort.

Componentele sistemului de management propus de Frederick Winslow Taylor

Sistemul de management propus de Taylor are patru componente: dezvoltarea unei stiinte pentru fiecare componenta a muncii unei persoane, selectarea stiintifica si trainingul fortei de munca, cooperarea stransa cu angajatii in scopul asigurarii ca acestia isi desfasoara activitatea in concordanta cu principiile managementului stiintific si preluarea de catre angajator a activitatilor pentru care acesta este mult mai potrivit in comparatie cu angajatii.

Acest din urma aspect creste importanta rolului atribuit managerului in cadrul unei afaceri, in comparatie cu angajatii.

Aplicarea celor patru principii ale managementului stiintific in cadrul lanturilor de fast-food-uri si al afacerilor standardizate

Managementul stiintific poate fi aplicat in lanturile de magazine fast-food de tipul McDonald's, KFC sau Burger King.

Prima componenta a managementului stiintific in cadrul lanturilor de fast-food se face prin impartirea activitatii prestate in sarcini simple, pentru care exista reguli clare. Aceasta componenta este strans legata de urmatoarea, si anume folosirea unor instrumente si proceduri standard.

Tehnicile pentru liniile de productie sunt implementate in restaurante pentru a obtine cea mai rapida preparare a produselor de acceasi calitate.

Majoritatea managerilor sunt de acord cu faptul ca este necesar sa se ocupe de trainingul angajatilor.

Ideea lui Taylor conform careia angajatii nu ar trebui sa capete niste deprinderi la intamplare de la alte persoane cu care lucreaza, ci ar trebui sa fie invatati direct de manageri este practicata de McDonald's. Lantul de restaurante detine the Hamburg University care ofera training pentru managerii de restaurante, francize si directori.

Urmatorul principiu potrivit caruia "activitatea fiecarui angajat este planificata in intregime de catre conducere si fiecare primeste instructiuni scrise complete" este de asemenea aplicat de McDonald's.

Este necesara o evaluare stiintifica a viitorilor angajati, dar aceasta tehnica este folosita in special de fast-food-uri si mai putin de alte institutii

Este foarte importanta folosirea bonusurilor ca stimulente. Companii ca Burger King promit sa "recompenseze performanta cu bani cash pentru indeplinirea anumitor scopuri".

Eficacitatea managementului stiintific, sustinuta de practica

Importanta managementului stiintific este clar evidentiata de succesul fast-food-urilor si al afacerilor standardizate (industria auto, domeniul sanatatii, restaurante). Utilizarea tehnicilor lui Taylor nu se face in proportii egale, se pune accent pe aspectele operationale, dar si pe stimulentele care nu au legatura cu banii.

Teoria managementului stiintific este sustinuta puternic de unii manageri: Un manager al unei fabrici de automobile administrata in comun de General Motors Corporation si Toyota Motor Corporation in Fremont, California, a spus ca datoreaza in mod cinstit succesul sau "interpretarii si aplicarii inteligente a studiilor lui Taylor privind timpul si miscarea".

Conceptia lui Frederick Winslow Taylor este aceea ca cel mai bun management reprezinta o stiinta adevarata, care se bazeaza pe legi bine definite, reguli si principii. Aceste principii fundamentale ale managementului stiintific pot fi aplicate mai multor tipuri de activitati umane, incepand de la cele mai simple actiuni individuale si ajungand la marile corporatii.

Cartea "The Principles of Scientific Management" poate fi cumparata de pe Amazon, la pretul de 21,99 de dolari. Pentru comenzi mai mari de 25 de dolari, livrarea este gratuita.

#carte de business, #management stiintific afaceri, #afaceri standardizate, #succes afaceri , #Recenzii carti