Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Retailul se va dezvolta rapid inca 5 ani, iar piata se va consolida

Retailul se va dezvolta rapid inca 5 ani, iar piata se va consolida

Procesul de dezvoltare rapida a companiilor de retail din Romania va continua inca patru-cinci ani, dupa care piata va trece printr-un proces de consolidare, cu preluari care vor reduce numarul concurentilor, a declarat directorul general al Carrefour Romania, Jacobo Caller Celestino.

"Cred ca dupa 2012 vom asista la o concentrare a pietei si vor ramane cinci-sase jucatori importanti, asa cum s-a intamplat si in alte tari. Va fi momentul cand vom asista la o serie de preluar ", a spus Celestino la un seminar pe teme economice.

In Romania existau, la sfarsitul anului trecut, 236 de magazine apartinand asa-numitului comert modern, reprezentand 33% din numarul total de magazine de comert cu amanunul, potrivit datelor prezentate de directorul general al Carrefour Romania.Din numarul total, 22 de magazine sunt hypermarketuri, 66 supermarketuri, 112 magazine cu discount iar 36 centre de tip cash&carrry.

In circa cinci ani ponderea comertului modern va ajunge la 50-60%, a estimat Celestino, care a mentionat ca, in cazul Bucurestiului, procentele sunt chiar mai mari, intrucat magazinele apartinand unor lanturi reprezinta 58% in prezent si vor ajunge la 70% in trei-patru ani.

Piata de retail din Romania ocupa penultimul loc in Europa Centrala si de Est din punct de vedere al concentrarii, doar 27% dintre consumatori avand ca loc preferat de cumparaturi unul dintre primele cinci lanturi de retail, potrivit unui studiu publicat la inceputul lunii martie de firmele de cercetare GfK si Incoma Research.

Cea mai concentrata piata este Slovenia, unde 96% dintre gospodarii au ca loc preferat de aprovizionare una dintre marile retele de magazine.

Locurile urmatoare sunt ocupare de Slovacia (75%), Ungaria (67%) si Ucraina (doar regiunea Kiev), in timp ce Cehia este plasata undeva la mijlocul clasamentului (51%). Pe ultimele doua pozitii se afla Romania (27%) si Bulgaria (26%), unde sectorul de retail se afla inca la inceputul procesului de maturizare, prezentand totusi diferente importante, potrivit studiului.

Pentru 18% dintre romani, principala destinatie de cumparaturi este hypermaketul, 16% prefera un supermarket, 11% aleg centrele cash&carry, cate 8% magazinele de discount sau pietele in aer liber, se spune in studiu.

"Totusi, in Romania, impreuna cu Rusia, a fost consemnata cea mai mare rata de crestere a preferintei pentru hypermarketuri din toata regiunea. Aceeasi situatie apare si in cazul magazinelor de discount, unde din nou Romania ocupa primul loc ca rata de crestere", se precizeaza in studiu.

Studiul a analizat si gradul de utilizare a masinii pentru shopping, acesta fiind corelat cu puterea de cumparare in diferitele tari si cu structura lor geografica. Astfel, daca in Slovenia procentul familiilor care merg in mod frecvent la cumparaturi cu masina ajunge la 87%, in majoritatea celorlalte tari din zona ponderea variaza intre 45% si 65%.

Exceptie fac Romania si Bulgaria, unde mai putin de 30% din familii folosesc autoturismul in acest scop. In cazul Romaniei, 16% dintre familii merg foarte des la cumparaturi cu masina, 13% doar cu ocazia unor achizitii importante, 7% foarte rar, 10% declara ca nu considera acest lucru necesar, iar 56% dintre consumatorii chestionati nu au masina.

Raportat la marcile de pe piata, analiza arata ca in Romania cea mai cunoscuta este Metro (35%), in timp ce destinatiile preferate de cumparaturi sunt Carrefour si Metro, cu cate 7% din raspunsuri.
Studiul Shopping Monitor CEE 2006/07 realizat de firma Incoma Research din Cehia si de compania de consultanta GfK analizeaza piata de retail din 11 tari din Europa Centrala si de Est, respectiv Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia (reprezentata de Moscova si St. Petersburg), Serbia si Muntenegru, Slovacia, Slovenia si Ucraina (regiunea Kiev).

Bloombiz
(Sursa: Mediafax)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 896 ori