Ne vom vindeca de febra cumparaturilor in 5-10 ani

Vineri, 14 Decembrie 2007, ora 12:19
1145 citiri
Ne vom vindeca de febra cumparaturilor in 5-10 ani

Romanii arunca banii pe tot ce li se ofera, cu riscul ipotecii. Ei se indeparteaza de traditie si nu mai simt bucuria Sarbatorilor.

Sarbatorile de Iarna au devenit pentru romani un prilej de imbulzeala dupa cumparaturi, o goana continua si furibunda pentru a achizitiona cat mai multe cadouri, urmate de o tristete inexplicabila, resimtita langa bradul plin de Craciun. Suntem ca niste adolescenti care parca tocmai au scapat de sub tutela unor parinti mult prea aspri, dupa cum spun specialistii din publicitate.

Dar, daca nu suntem atenti, avertizeaza psihologii, putem ajunge precum acei copii care primesc toate darurile pe care i le-au cerut lui Mos Craciun, dar nu au cui sa i le arate din cauza ca mama si tata sunt la munca in Italia. "Daca, in calitate de adulti, simtim o asemenea tristete inseamna ca ne-am creat o Italie sau o Spanie, in care am cedat in fata tentatiilor materiale si ne-am tradat propriile idealuri", spune psihologul Daniel Bichis.

De la Sfantul Valentin la iepurasul de Paste

Ne inscriem in tendintele statelor dezvoltate si, dupa cum analizeaza specialistii, mai avem cel putin 5 sau chiar 10 ani sa tot cumparam fara sa ne gandim la campanii anticonsumerism. Din aceasta cauza, campaniile de marketing isi ating scopul destul de repede si se extind pe tot parcursul anului.

Trecem galopant de la Sarbatorile de Iarna la luna dragostei - februarie - unde l-am imprumutat pe Sfantul Valentin si am scos de la naftalina Dragobetele pentru a avea inca un motiv sa chefuim. Urmeaza luna femeilor, pentru ca 1 si 8 Martie sunt exploatate la maximum, pana cand ne trezim ca vine iepurasul cu reduceri de Paste. Vine apoi in viteza 1 Mai muncitoresc si, nici nu ne desfacem bine bagajele, ca suntem prinsi in mirajul vacantei de vara, al concediului. Inceputul scolii, culegerea recoltei, facerea vinului se termina tocmai cand ne acapareaza Mos Craciun.

"Fiind create de oameni, sarbatorile au fost dispuse temporal de-a lungul unui an astfel incat sa nu existe intervale prelungite fara a petrece. Cea mai exploatata sarbatoare este Craciunul, urmat de Paste. Sarbatorile care "scapa" inca de cosmetizarea de marketing sunt cele din vechime, cu latura puternic traditionala, cum ar fi Dragobetele sau Sfantul Andrei", spune Alice Tataru, planner la Graffiti BBDO.

Nebunia cadourilor

Pe de alta parte, Craciunul a permis sa-i fie inventate tot felul de simboluri, spune etnologul Serban Anghelescu, de la Muzeul Taranului Roman. "Pastele nu are nici pe departe extensia pe care o are Craciunul, si asta din cauza ca nu se lasa comercializat atat de bine. De Craciun poti sa inventezi permanent semne. Cel mai pregnant tine de lumina - luminezi ferestrele, copacii, vitrinele, felinarele", apreciaza etnologul.

Desi Craciunul nu vine mai devreme in niciun an, spiritul sarbatorii este indus din timp. "Pretextul sarbatorii functioneaza foarte bine, ajungand pana la stadiul de a-i sterge semnificatia religioasa si a i se atribui una profana - sarbatoarea in care in mod oficial toata lumea isi face cadouri", apreciaza Alice Tataru.

"Nu pastram masura"

Romanii sunt prinsi repede de vraja campaniilor de marketing din cauza ca acestea "se adreseaza copilului rasfatat, ce doreste sa aiba acum jucaria cea frumoasa, fara sa mai astepte sa i-o aduca Mosul".

"Copilul din noi ne trage de maneca si ne spune: "Eu am fost cuminte, mi-am facut toate temele la serviciu, ba chiar am si avut grija de casa si am dus la timp gunoiul. Mie ce-mi aduce Mosul?". Iar la un moment dat, emotionalul prevaleaza asupra rationalului, iar compensarea devine supra-compensare, pentru ca ne este greu sa mai pastram masura", spune psihologul Daniel Bichis, training partener Competent Consulting.

Si acesta este doar inceputul pentru Romania. "Se poate spune ca sarbatorile compensatorii sunt cu atat mai intense cu cat dezechilibrul dintre munca si viata personala este mai accentuat", crede Daniel Bichis.

"Cu 15-16 ani in urma, romanii asociau ideea de Sarbatori de Iarna mai degraba cu Hrusca decat cu Mos Craciun. Numai ca vocea si chitara acestuia au ajuns sa fie excesiv de prezente in spatiul public, pana cand si-au pierdut puterea de evocare si au devenit o alta forma de consumism", concluzioneaza psihologul.

REVENIRE LA TRADITIE

Trebuie sa ne bucuram si sa cantam din nou colinde

Ce ne asteapta, cum ne putem intoarce la colinde, mai dorim sa ne bucuram de mirosul de brad din camera de zi? "Romanii se situeaza in plin avant consumist", crede Alice Tataru.

In aceste conditii, in Romania, mesajele unor campanii anticonsumerism nu isi vor atinge obiectivele. Bogdana Butnar, Senior Strategic Planner la McCann Erickson, crede ca "vor mai trece inca 5-10 ani pana cand se vor calma lucrurile". "Ne vom vedea copiii obezi, ne vom ipoteca intai casele, apoi familiile si apoi ne vom da seama ce se intampla", completeaza Bogdana Butnar.

"Pentru a ne elibera de consumerism, ar trebui mai degraba sa reinvatam sa cantam noi insine colinde, sa reinvatam sa exprimam prin ele valori profunde, precum iubirea, acceptarea, compasiunea, credinta", considera si psihologul Daniel Bichis.

Consumam cat ne mai tine buzunarul

Raspunsul la intrebarea "Cat mai pot consuma romanii?" nu se reflecta doar in rapoartele bancilor, ci vine, indirect, si de la managerii responsabili cu dezvoltarea marilor lanturi de hipermarketuri prezente pe piata romaneasca.

Potrivit acestora, apetitul romanilor pentru cumparaturi se va domoli in trei ani, moment din care economisirea va castiga tot mai mult teren.

Directorul general al Real Hipermarket, olandezul Tjeerd Jegen, spunea, la inaugurarea magazinului din Bucuresti, ca lantul pe care il conduce isi va opri expansiunea la sfarsitul lui 2008. "Mi se pare extrem de riscant sa continui sa deschizi magazine, din 2009. Vanzarile vor incepe sa fie mult mai ponderate de la aceasta data", explica el.

Previziunea a fost confirmata, saptamana trecuta, de directorul general al lantului Carrefour, spaniolul Jacobo Caller Celestino, care s-a aratat mai curajos in estimari. "Din 2010 se va incheia epoca inaugurarilor. Vom vorbi atunci despre fuziuni si achizitii, despre concentrarea pietei si reducerea numarului de jucatori", a spus Celestino.

Activitatea marilor lanturi de magazine a fost intensa in ultimul an: nu mai putin de 31 de hipermarketuri au fost deschise din 2006 in Romania, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei de retail MEMRB. Cifra reprezinta un record pentru piata locala de comert modern.

Romanul e inglodat in datorii

Datoriile romanilor la banci aproape s-au dublat in ultimul an. Potrivit calculelor EVZ, la finele lunii octombrie, un roman datora circa 900 de euro bancilor, comparativ cu circa 500 de euro, media creditelor cu 12 luni inainte.

Potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei (BNR), valoarea totala a creditelor contractate de populatie reprezenta, la mijlocul acestui an, aproape 47% din veniturile nete disponibile ale persoanelor fizice. In urma cu un an, ponderea datoriilor era de doar 33% din venitul disponibil al populatiei. (Adelina Vlad)

ISTORIA SE REPETA

Saturnaliile, bucuria romanilor

Goana dupa un numar cat mai mare de cadouri nu este altceva decat o continuare a traditiei romane a Saturnaliilor, dupa cum spune Daniel Bichis. Si atunci se dadeau cadouri, cumparate de la o piata speciala. Si ei se simteau obligati sa manance si sa bea cat mai mult, sa rada cat mai zgomotos si sa fie excesiv de veseli. Si atunci vizitele la prieteni sau la rude erau obligatorii si dadeau prilejul la excese alimentare, bahice si sexuale.

"Este vorba despre o metoda de gestionare a stresului pe care nu a inventat-o societatea contemporana, ci lumea antica. Exact in aceeasi perioada a anului, romanii celebrau Saturnaliile", completeaza Bichis. De altfel, si in vremea aceea, pe motiv ca s-au simtit foarte bine, romanii au extins treptat sarbatoarea de la o zi la o saptamana.

<a href=http://evz.ro/article.php?artid=334283/ target=_blank>Evenimentul Zilei</a>

Philips Evnia lansează monitorul de gaming 27M2C5200W, accesibil și performant
Philips Evnia lansează monitorul de gaming 27M2C5200W, accesibil și performant
Philips Evnia a anunțat lansarea noului monitor de gaming Philips Evnia 27M2C5200W, oferind o combinație impresionantă de performanță și preț accesibil. Monitorul este echipat cu un panou de...
Câte calculatoare au fost afectate de criza informatică provocată de update-ul CrowdStrike. Anunțul făcut de Microsoft
Câte calculatoare au fost afectate de criza informatică provocată de update-ul CrowdStrike. Anunțul făcut de Microsoft
Pana informatică mondială care a perturbat vineri, 19 iulie, aeroporturi, bănci şi multe alte servicii a afectat circa 8,5 milioane de computere care au sistemul de operare Windows, a afirmat...

Curs valutar

1 EUR = 4.9709 RON

0.0017

1 USD = 4.5670 RON

0.0202
  1. Covrigii, o afacere de miliarde. Cele patru rețele de magazine care își împart piața din România
  2. Greșeala pe care o facem cu toții dimineața înainte de a urca în mașină. Cum putem evita defecțiunile motorului
  3. Cele 6 recomandări esențiale pentru șoferii care circulă pe caniculă. Care este presiunea ideală pentru anvelope vara
  4. Buget de peste 440 de milioane de euro pentru programul Start-Up Nation, în 2024: ”România va avea cea mai mare creștere economică din UE”
  5. Bitcoin în creștere bruscă după atacul asupra lui Trump. Candidatul la Casa Albă s-a declarat un mare susținător al criptomonedei
  6. Banca Transilvania, undă verde să preia un competitor important de pe piața românească. Ce cotă de piață va cumula grupul față de ceilalți jucători români
  7. De ce scade producția mondială de bere. „Efectele războiului”
  8. Drumul Daciei în Europa. Parcursul fulminant al mașinii românești în clasamentele vânzărilor. Cum stă în fața competitorilor
  9. Un australian pretinde că este inventatorul Bitcoin. Procurorii au demarat o anchetă pentru mărturie mincinoasă
  10. Cât costă să-ți faci propria piscină, în 2024. Companiile de profil sunt suprasolicitate