Marketurile se unesc - vor creste preturile

Joi, 07 Decembrie 2006, ora 05:29
1106 citiri

Retelele de magazine care functioneaza in Polonia au inceput sa se uneasca la scara larga. Carrefour a cumparat recent Albert si Hypernova, cu cateva luni in urma au fost vandute Geant si Leader Price. Pentru clienti e o informatie neplacuta, fiindca vor creste preturile, relateaza Gazeta Wyborcza.Magazinele Albert si Hypernova isi vor schimba sigla in Carrefour deja de anul viitor. Contractul este de dimensiuni XXL. Carrefour a platit 375 milioane euro pentru 178 de supermarketuri Albert, 15 hipermarketuri Hypernova si patru statii de benzina. Proprietarul de pana acum al magazinelor - olandezul Ahold - sa decis sa se retraga din Polonia pentru ca nu a cucerit pe piata poloneza primul sau al doilea loc si, asa cum afirma, doar asta il interesa.

Negocierile in vederea vanzarii au inceput pe 6 noiembrie la Varsovia, intr-o atmosfera de competitie acerba. Carrefour era determinat sa plateasca un pret bun. Cu cateva luni inainte, cel mai mare rival al sau - britanicul Tesco - preluase in Polonia supermarketurile Leader Price. Si francezii au incercat atunci, insa au pierdut licitatia. In urma acelei tranzactii, Tesco putea sta linistit ca are asigurat locul doi pe piata poloneza. Dar, asa cum s-a dovedit, pentru scurta vreme. Dupa preluarea magazinelor Albert si Hypernova, Carrefour va fi acum numarul doi.

Francezii nu vor sa dezvaluie amanuntele tranzactiei. Nu se stie, de asemenea, cine va ratifica intelegerea contractuala - Oficiul pentru Protectia Concurentei si Consumatorilor sau Comisia Europeana. Si nici care va fi destinul celor zece magazine in sistem de franciza conduse de intreprinzatori independenti sub sigla Albert. Purtatorul de cuvant al Carrefour, Maria Cieoelikowska, a afirmat ca reteaua intentioneaza sa pastreze magazinele preluate, chiar daca localizarea ei se suprapune cu centre deja existente ale retelei. "Din experienta noastra, de exemplu din Gdansk si Pulawy, rezulta ca magazinele vecine nu isi fac concurenta, ci sunt complementare la nivelul ofertei destinate clientilor", afirma Cieoelikowska. Clientii au insa putine motive de satisfactie. Consolidarea sectorului inseamna o concurenta mai scazuta. In final, retelele isi vor creste marjele, care acum sunt reduse pana la nivelul minim.

"Preturile din hipermarketuri vor creste in medie cu aproximativ 5% in decursul urmatorilor doi ani", prognozeaza Wojciech Drozd de la firma Candi-Institutul de Administrare a Magazinului, care consiliaza retele precum Auchan, Real sau Lewiatan. La fiecare 100 000 (263 000 euro) din volumul vanzarilor, reteaua castiga net, dupa scaderea tuturor costurilor, aproximativ 3000 de zloti (789 euro). In vest, castigul acesta ajunge la 8000 de zloti (2105 euro). Magazinele noastre vor tinde spre acest rezultat - afirma Drozd.

Preturile mai pot creste si din alt motiv - marketurile vor trebui in cel mai scurt timp sa majoreze salariile. Impreuna cu scaderea ratei somajului, scade si numarul persoanelor care vor sa munceasca pentru o mie de zloti (263 euro) pe luna. Magazinele din orasele mari sunt tapetate de peacum cu anunturi: angajam lucratori. In opinia lui Drozd, majorarea salariala poate fi chiar si de 30%.

Retelele pot incerca sa transfere costurile mai mari catre furnizori. Carrefour poate, de exemplu, sa le faca o propunere imposibil de refuzat: reducerea marjei lor cu 1-1,5%, in schimbul unor comenzi mai mari, afirma Drozd. Firmele vor trebui sa se gandeasca bine atunci daca merita sa mai colaboreze cu marketurile. Ele pot beneficia de patentul Concernului Polonez de Carne "Duda", care a creat un sistem alternativ de distributie pentru marketuri - dezvolta retele de magazine mici proprii.

Consolidarea e o veste proasta si pentru micile magazine autohtone. Din an in an le scade participarea pe piata. Acum 3 ani aveau 60% din piata, acum au 54% (date ACNielsen). E posibil ca, in scurt timp, in mainile retelelor vestice sa se afle 60% din piata, retelele poloneze sa aiba 30%, iar micile magazine - 10-15% - prevede unul dintre analisti (doreste sa isi pastreze anonimatul).

Pentru a supravietui, retelele comerciale poloneze vor trebui si ele sa se uneasca. Asa crede seful retelei nationale POLOMarket, Krzysztof Felker. Dupa preluarea recenta a 17 supermarketuri din reteau cracoviana ABC, firma lui are 182 de centre in intreaga tara. In opinia lui Felker, polonezii au sanse de succes datorita niselor. Un exemplu bun poate fi reteaua maga-zinelor de delicatese Piotr i Pawel.

Dar micile magazine de familie? Pot castiga prin adaptarea mai buna la nevoile clientilor, afirma Bohdan Wyznikiewicz de la Institutul de Analiza a Economiei de Piata. De pilda, pot vinde "pe datorie". Este un mod neconventional de a face afaceri, dar poate fi rentabil, afirma Wyznikiewicz.

Bloombiz

(Sursa: Rompres)