Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Justitia franceza creeaza precedentul Carrefour

Justitia franceza creeaza precedentul Carrefour
Preturile alimentelor se umfla in lantul de procesare, nu la hipermarketuri, sustin comerciantii, in replica la acuzatiile furnizorilor. Politica de impunere a unor contracte, practicata de Carrefour, a fost amendata de tribunalul din Caen, fapt care ar putea fi folosit ca model pentru eventualele procese intentate de furnizori impotriva retailerilor.


Scandalul hipermarketurilor s-a inflamat
din nou: in Franta, grupul Carrefour a fost amendat cu un milion de euro pentru
ca a impus unor producatori de legume si fructe mai multe contracte din care
acestia au iesit in pierdere. In Romania, marii retaileri au iesit ieri la rampa,
incercand sa justifice in fata presei taxele pe care le-au impus furnizorilor
locali.



 



Relatiile mai mult sau mai putin
contractuale dintre producatorii de alimente si marii distribuitori au inceput
iar sa se tensioneze. Replica hipermarketurilor la acuzatiile furnizorilor –
potrivit carora alimentele se scumpesc din cauza taxelor impuse de marile
magazine – a venit chiar din partea conducerii Asociatiei Marilor Retele
Comerciale din Romania (AMRCR): „Noi realizam profituri mici, sub 5% din cifra
de afaceri, iar faptul ca alimentele se scumpesc de cateva ori din faza bruta pana
la raft nu ni se poate imputa noua.



 



Cauzele se regasesc undeva pe lantul de
productie si asteptam rezultatele investigatiilor demarate de Ministerul
Agriculturii in acest domeniu", au afirmat liderii AMRCR. „Din pacate, noi
suntem atacati tocmai la nivelul promisiunii facute catre consumatori, aceea ca
vom vinde marfa la preturi mici" a explicat Dan Sucu, presedintele asociatiei.



 



Intre timp, in Franta, tribunalul din Caen
a emis o surprinzatoare sentinta prin care amendeaza Carrefour pentru ca a
impus producatorilor de legume si fructe anumite clauze contractuale pentru
distributia acestora. Producatorii acu­zasera pierderi de 3,6 milioane de euro
provocate prin acele conditii contractuale, iar justitia le-a dat castig de
cauza, amendand Carrefour cu un milion de euro.



 



Codul de bune practici nu va avea putere de
lege



 



Aceasta decizie ar putea fi considerata, la
nivelul Uniunii Europene, ca un precedent si folosita ca model in alte procese
similare. Mai mult, potrivit unor surse de la Bruxelles, „se va continua pe
aceasta linie, din dorinta de a stopa monopolul si de a se incuraja producatorii".



 



De altfel, si la nivelul Parlamentului
European, dis­cutiile sunt inca aprinse pe tema practicilor
hipermarketurilor... Conducerea AMRCR considera ca elaborarea unui cod de bune
practici pentru retaileri si furnizorii acestora ar optimiza activitatea si ar
echilibra relatiile dintre companii, insa nu trebuie sa ingradeasca libertatea
de negociere.



 



„Orice reglementare a pietei ce ar conduce
la limitarea libertatii de negociere, generand implicit cresterea ratelor de
profit pentru producatori, va conduce inerent la o crestere a preturilor
produselor alimentare pentru consumatori", sustin reprezentantii AMRCR.



 



Potrivit presedintelui asociatiei, Dan Sucu,
problemele cu care se confrunta producatorii romani in aceasta perioada au dus
la tensionarea relatiilor intre furnizori si retaileri.



 



„Furnizorii se simt prinsi ca intr-un cleste.
Pe de o parte,toate cheltuielile de productie sunt in crestere, ceea ce ii
determina sa urce preturile, iar pe de alta parte, clientii, prin intermediul
retelelor de magazine, spun ca nu accepta majorarea acestora". Sucu a adaugat
ca solutia pe care producatorii romani ar trebui sa o adopte este
eficientizarea activitatii. „Producatorii vor fi nevoiti sa fie mai eficienti
daca nu vor sa iasa de pe piata. Eu consider ca eficienta marilor retele de
retail trebuie sa treaca mai departe in productie si apoi in productia de
materie prima".



 



Anatema scumpirilor, respinsa de comercianti



 



Totodata, presedintele­ AMRCR a aratat ca
este anor­mal ca producatorii sa ajunga sa compromita marile retele de retail in
fata clientilor. „Acuzatiile aduse comerciantilor sunt superficiale. Cifrele de
afaceri ale companiilor din retail sunt publice, iar ratele de profitabilitate
sunt la randul lor publice, astfel ca se poate vedea ca niciun comerciant nu
are o rata de profitabilitate mai mare de 5%", a declarat vicepresedintele
AMRCR, Alexandru Vlad, care este si directorul executiv al Selgros
Cash&Carry Romania. Practicile comerciale utilizate in Romania sunt la fel
cu cele din alte tari unde sunt prezente marile retele, a mai precizat
Alexandru Vlad.



 



Pozitionarea pe raft costa suplimentar



 



Vicepresedintele AMRCR a precizat ca
nivelul excesiv al taxelor aplicate furnizorilor ar fi de fapt cheltuieli de promovare
a produselor care ar trebui sa se reflecte intr-o rata mai mare de
profitabilitate a comerciantilor, lucru care nu se intampla.



 



„Comertul modern este mai mult decat cumpararea
si vanzarea de produse, avand in vedere ca orice produs este supus unor activitati
de merchandising, care contribuie la crestere vanzarilor produselor respective.
De exemplu, una e sa ai produsul la jumatatea unui raft si alta la capat de
raft", a explicat Vlad.



 



Precizarile AMRCR vin dupa discutia de saptamana
trecuta dintre reprezentantii retailerilor si ai producatorilor din industria
alimentara, mediata de ministrul agriculturii.



 



AMRCR are 16 membri, printre care se numara
Altex, Billa, Bricostore, Carrefour, Romania Hypermarche (Cora), Diverta, DoMo,
Flamingo, La Fourmi, Delhaize (Mega Image), Mobexpert, Praktiker, Selgros.
Totodata, Metro si Real si-au manifestat intentia de a adera la organizatie.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1898 ori