Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Auchan preia oficial Real. Jucatorii francezi se lupta cu germanii care fac legea in retailul romanesc

Auchan preia oficial Real. Jucatorii francezi se lupta cu germanii care fac legea in retailul romanesc


Prin preluarea Real de catre Auchan, francezii ajung pe a doua pozitie pe podiumul jucatorilor din retailul romanesc, un top dominat de germanii de la Kaufland si de belgienii de la Delhaize Group.

In retailul romanesc, germanii si belgienii isi disputa suprematia, iar topul se schimba, in functie de criteirile care sunt aplicate. Din punct de vedere al cifrei de afaceri, nemtii de la Kaufland castiga detasat, cu o cifra de afaceri de 1,3 miliarde de euro, inregistrata anul trecut, de aproape doua ori mai mare decat concurentii belgieni. Acestia sunt prezenti in Romania, prin grupul Delhaize Group, care detine lantul de magazine Mega Image si hipermarketurile Cora.

Mega Image a anuntat, pentru anul trecut o cifra de afaceri 394 milioane de euro, in timp ce lantul de hipermarketuri Cora a ajuns la o cifra de afaceri de 359 milioane de euro, cu 6% mai mare, comparativ cu 2011, dar pe fondul deschiderii a doua noi magazine.

Pe de alta parte, din punct de vedere al numarului de magazine deschise, cel mai mare lant din Romania apartine Mega Image, care a ajuns la 238 de magazine, urmat de magazinele Profi, brand controlat de grupul polonez Enterprise Investor. Cu 150 de magazine deschise pana acum in Romania, Lidl se afla pe locul trei, urmat de Penny si XXl, ambele unitati ale grupului german Rewe, care totalizeaza 144 de unitati.

Problemele pe care le va intampina Auchan in Romania

Prin preluarea magazinelor Real, pe care Auchan a platit 1,1 miliarde de euro, Auchan devine cel mai important operator de hypermarketuri din Polonia, isi tripleaza numarul de magazine in Romania si isi extinde aria de acoperire in noi regiuni din Rusia. Multumita acestei tranzactii, Auchan ajunge pe locul al doilea si detroneaza reteaua Carrefour, cu 24 de hipermarketuri si afaceri de 960 de milioane de euro, anul trecut.

Chiar daca isi consolideaza pozitia in Romania, prin achizitia magazinelor Real, Auchan va intampina si o serie de dificultati pe piata romaneasca. In primul rand, Auchan nu a reusit, inca, sa ajunga "pe zero", adica sa isi echilibreze veniturile cu cheltuielile, desi se afla de aproape sapte ani in Romania. De asemenea, o alta problema sensibila pentru Aucha o reprezinta pierderile magazinelor Real, care s-au adancit de la an la an, ajungand in 2011 pana la aproximativ 30 de milioane de euro.

O alta problema pentru Auchan mentionata de presa straina consta in contractele defavorabile de inchiriere a spatiilor ocupate in prezent de hipermarketurile Real.

Informatiile aparute in presa arata ca nivelul chiriei este direct proportional cu valoarea vanzarilor. Altfel spus, pentru un volum mai mare de vanzari, chiria creste, ceea ce inseamna ca Auchan ar putea fi nevoit sa plateasca o chirie mai mare, avand in vedere ca estimarile proprii arata ca vanzarile inregistrate in fiecare magazin vor fi mai mari decat cele obtinute de Real.

Investitii masive pentru magazine noi

Auchan nu isi pune, cel putin momentan, problema expansiunii pe piata locala, in comparatie cu Mega Image si Profi, cei mai agresivi retaileri. In total, jucatorii din comertul modern pregatesc investitii de 250 milioane de euro pentru inaugurarea unui numar total de 200 de unitati. Pregatirile lor reprezinta o miscare ambitioasa, in conditiile in care consumul si-a continuat declinul inceput din 2009.

Expansiunea investitorilor straini pe piata locala ar putea fi explicata si de viziunea pozitiva pe ansamblu, din punct de vedere al concurentei, asa cum declara presedintele Consiliului Concurentei (CC), Bogdan Chiritoiu. Acesta a precizat ca lucrurile bune care s-au intamplat pe piata de retail din Romania au fost pe partea legislativa.

"Suntem multumiti ca Guvernul a aderat la propunerea noastra de a elimina obligarea cererii acordului concurenta cand se deschide un nou spatiu comercial. De asemenea, o serie de propuneri legislative carora noi ne-am opus si nu au fost aprobate pana acum au fost obligarea lanturilor comerciale sa vanda 80% produse romanesti sau obligarea mutarii marilor spatii comerciale la marginea oraselor sau in afara lor", a explicat seful Autoritatii de Concurenta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3387 ori