Conceptul IKEA este principala afacere care l-a adus pe suedezul Ingvar Kamprad in topul celor mai bogati oameni, in prezent fiind un brand raspandit in toata lumea. Modalitatea distincta de abordare a pietei, strategia de marketing, precum si politica de control al costurilor au facut din IKEA o afacere de succes. Marca scandinava a fost inregistrata in anul 1943 in Suedia, depasind in scurt timp granitele tarii. In august 2006, IKEA avea 237 de magazine in 34 de tari de pe patru continente, iar numarul total al vizitatorilor la nivel mondial era de 500 de milioane.
IKEA a inregistrat, in anul fiscal 2006 (1septembrie 2005-31 august 2006), o cifra de afaceri de 17,5 miliarde
euro. Acronimul IKEA vine de la numele lui Ingvar Kamprad, de la numele
fermei unde s-a nascut, Elmtaryd, si de la un sat din apropiere,
Agunnaryd. Ingvar Kamprad a vizitat Romania anul acesta, pentru a vedea
fabricile care lucreaza drept furnizori pentru IKEA. Omul de afaceri
suedez are o detinere minoritara in cadrul companiei aeriene Carpatair.
Informatiile nu sunt confirmate oficial de catre companie. Carpatair a
luat nastere in anul 1999 si a efectuat primul zbor in luna februarie a
aceluiasi an, de pe aeroportul din Cluj-Napoca. Actuala denumire a fost adoptata in decembrie 1999, cand investitori elvetieni s?au alaturat proiectului.
In prezent, compania este detinuta in proportie de
51% de investitori romani si 49% de SC Veg Invest si are peste 400 de
angajati. Carpatair a obtinut, anul trecut, o cifra de afaceri de 73
milioane de euro. Compania care detine franciza IKEA pentru Romania
este Moaro Trading BV si este controlata de catre omul de afaceri
Gabriel Popoviciu, care a dezvoltat proiectul Baneasa. Actionarii Moaro
Trading sunt Engma BV cu 75,7%, Turkmall Retail BV cu 24,2% si
InterIkea Systems BV cu 0,05%.
Primul magazin IKEA a fost deschis, in martie, in
centrul comercial Baneasa din Bucuresti, in urma unei investitii de
peste 25 milioane de euro. Magazinul are o suprafata de 26.000 de metri
patrati si ofera consumatorilor 7.000 de articole de mobilier si
accesorii care acopera toate ariile casei. Succesul obtinut de-a lungul
timpului a fost confirmat si in Romania, estimarile initiale de vanzari
fiind depasite categoric.
In primele sase luni de la deschidere, retailerul
a avut in Romania vanzari de 40 milioane de euro, oficialii companiei
estimand ca ele vor ajunge la 93 milioane de euro pana la sfarsitul
anului, fata de 40-50 milioane cat fusesera estimate initial. Strategia
de extindere a retelei de magazine in Romania presupune deschiderea a
cate unui centru comercial anual.
Bloombiz.ro Newsletter
Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.