Nu toata lumea reuseste sa isi dea seama de adevarata vocatie inca din studentie. In cazul omului de afaceri Adrian Mazilu, insa, investitiile financiare si meseria de a vinde au fost tot timpul cele doua lucruri care au mers mana in mana.
Intr-un domeniu ca acela al tranzactionarii online, in care Romania depune eforturi pentru a se ridica la nivelul tehnologiei si experientei occidentale, Mazilu Adrian sustine piata prin parteneriatul sau de succes cu una dintre cele mai mari companii de servicii financiare.
Povesteste-ne despre evolutia carierei tale in vanzari. De unde ai plecat si cum ai ajuns sa fii partenerul uneia dintre cele mai mari companii de servicii financiare?
Inca din facultate am inceput sa practic meseria de vanzator. M-am convins foarte repede ca arta vanzarii imi aducea beneficii atat pe plan profesional, cat si personal. Eram agent de vanzari intr-o societate de investitii financiare, iar fisa postului impunea un singur lucru: promovarea si vanzarea serviciilor companiei potentialilor investitori.
Cand spun investitori, ma refer la tot soiul de oameni, caractere si functii. Promovam servicii considerate sofisticate la vremea aceea, iar domeniul "Piete de capital" era asociat cu un grad inalt de incertitudine si risc financiar la inceputul anilor 2009. Desi la inceput parea dificil, am simtit din prima clipa ca aceasta va fi profesia pe care o voi urma tot restul vietii. In doar 3 luni ajunsesem sa conduc o echipa de vanzari, avansand rapid pe treapta ierarhica.
In 2013, am detinut cel mai mare portofoliu de sume investite pe piata CFD-urilor in Romania, iar din acel punct, orizontul posibilitatilor a crescut enorm.
In 2014, am intreprins un parteneriat pe piata de capital din Romania, conducand o echipa de vanzari de aproximativ 100 de oameni.
In 2015, am pus bazele proiectului Sales Point, parteneriatul cu brokerul international Trade1000.
De ce obstacol major se loveste dezvoltarea pietei de tranzactii online in Romania?
Neincrederea si slaba informare a populatiei cu privire la pietele financiare sunt, cu siguranta, principalele probleme. Acestora li se adauga pregatirea precara a oamenilor de vanzari care implica automat nevoia firmelor de a investi resurse si timp - probabil cea mai pretioasa resursa- pentru a creste si dezvolta un vanzator cu adevarat bun.
Vorbeste-ne putin despre Sales Point si despre planurile de viitor pe care le ai pentru acest nou proiect.
Sales Point s-a nascut din dorinta de modernizare a procesului de tranzactionare existent. Timpul petrecut pentru finalizarea tranzactiilor, complexitatea procedurilor si suportul oferit de catre un broker sunt cei mai importanti factori. Ei au cea mai mare putere de influenta asupra deciziei investitorului de a i se alatura pe termen lung. Am urmarit sa aduc toate aceste lucruri la un loc si sa ofer traderilor o experienta mult mai placuta si mai rapida de tranzactionare.
In acest fel, timpul dedicat informarii creste semnificativ, iar investitiile pot avea loc in mod inteligent. Marele atu de care dispunem este colaborarea cu compania internationala Trade1000. Avantajul parteneriatului cu un business de talia Trade1000 este puternica sa experienta in domeniul brokerajului sustinuta de o echipa puternica de analisti profesionisti.
In ceea ce priveste planurile de viitor, Sales Point va face parte dintr-un proiect si mai mare, detalii pe care nu le pot dezvalui momentan din motivul clauzelor de confidentialitate. Ambitia mea este ca, impreuna cu echipa Sales Point, sa cream o companie diferita din toate punctele de vedere, cu ajutorul careia sa schimbam perceptia clientilor asupra pietelor financiare.
Ce impact crezi ca vor avea tehnologia si know-how-ul adus de Sales Point si Trade1000 in piata romaneasca de tranzactii online?
Fiind primul proiect lansat pe cont propriu, am format o echipa de profesionisti pentru a pune la cale planuri marete. Suportul colaboratorului Trade1000 asigura succesul Sales Point, completand perfect planurile de extindere ale companiei. Desi in momentul de fata ne aflam la un nivel absolut egal cu concurenta, Sales Point se va diferentia de competitorii sai in momentul in care noile proiecte vor fi gata. Tot ce pot sa spun este ca materializarea acestora nu va mai dura mult.
In ianuarie, ai sustinut seminarul 2015 Year Outlook. Pentru cei care nu au putut fi prezenti, le poti comunica ideea fundamentala pe care s-a bazat prezentarea ta in cadrul conferintei?
Dupa cum sugereaza si numele seminarului, agenda evenimentului a urmarit parcurgerea unor teme de importanta majora pentru investitori, avand un caracter intuitiv. S-a discutat despre discrepantele dintre piata de capital si alte sisteme de economisire, avantajele tranzactionarii si importanta acesteia in economia mondiala. S-au conturat principalele evenimente geopolitice din 2014 si impactul lor pe piata, noua ordine mondiala a pietei petrolului, cresterea economica a SUA, aprecierea dolarului american, politica monetara a SUA, finalul Quantitative Easing III.
De asemenea, s-au trecut in agenda actualele evenimente majore de impact asupra evolutiei economiei mondiale in 2015: programul de stimulare monetara inceput de Banca Centrala Europeana, scaderea ratei de crestere economica in China si cresterea ratei dobanzii pe dolarul american, asteptata de FED.
Cu alte cuvinte, s-a vorbit despre posibile miscari economice la care investitorii pot reactiona astfel incat sa obtina avantaje cu ajutorul pietelor financiare. Acum, ca ne aflam la finele lui 2015, se pot observa efectele clare ale lucrurilor dezbatute in cadrul seminarului si anume apreciarea dolarului american fata de valuta europeana, aprecierea indicilor bursieri etc. La inceputul anului 2016, voi mai sustine un seminar, in cadrul caruia sper sa prezint si noile proiecte despre care vorbeam mai sus.
Ce probleme crezi ca aduce slaba educare a publicului din Romania in ceea ce priveste tradingul online?
Cel mai bun exemplu in acest sens este efectul pe care l-a avut aprecierea francului elvetian asupra creditelor romanilor. Acesta putea fi usor contracarat cu ajutorul instrumentelor derivate, de tipul CFD. Mai mult decat atat, consider ca toti cei care nu dispun de o experienta suficienta in domeniul pietelor financiare sunt oricand vulnerabili la schimbarile economice.
Ce sfaturi ai pentru tinerii care isi doresc un viitor in domeniul vanzarilor?
Din punctul meu de vedere, a fi vanzator nu este doar un job, ci un stil de viata. Cersetorul care incearca sa te convinga de ceva este un vanzator. La polul opus, Steve Jobs a fost un vanzator cand iti prezenta cel mai de succes produs tehnologic al momentului. Sfatul meu pentru cei ce vor sa urmeze o cariera in vanzari este sa o faca cat mai repede, deoarece experienta pe care o vor acumula intr-un timp foarte scurt depaseste orice alt job entry-level. Sa nu se astepte la rezultate rapide, dar in acelasi timp sa nu se lase dezamagiti de refuzuri. Le spun intotdeauna oamenilor mei ca o vanzare incepe abia atunci cand clientul nu este de acord cu tine.
Poti sa recomanzi cateva lecturi pe care le consideri indispensabile pentru viitorii profesionisti in acest domeniu?
Din experienta va spun ca lectura cartilor de specialitate nu este doar o chestiune de a-ti ocupa timpul liber, ci este o necesitate pentru orice tanar care doreste sa aiba o evolutie rapida in domeniul pe care si l-a ales.
A citi literatura de specialitate, cel putin in domeniul vanzarilor, depaseste cu mult simplul beneficiu de a-ti ocupa timpul liber. Lectura devine, astfel, o parte absolut necesara a educatiei oricarui tanar care urmareste o evolutie rapida in vanzari, ca de altfel, in orice alt domeniu.
In cadrul companiei Sales Point, am creat o biblioteca cuprinzatoare cu carti din domeniul financiar, carti de dezvoltare personala, carti de vanzari si de marketing pentru a oferi angajatilor posibilitatea de a se dezvolta continuu. Cartile mele de referinta in vanzari si pe care le recomand oricui este interesat sunt "The low of success" si "Think and grow rich", ambele scrise de Napoleon Hill. Acest autor este, pentru mine, un etalon in principiile dezvoltarii personale.
Care este urmatoarea etapa pe care vrei sa o atingi in cariera de om de vanzari?
Sunt, in primul rand, un bun vanzator, iar restul ramificatiilor profesionale reprezinta rezultatul acestei meserii. Cariera mea in momentul de fata nu mai este atat de mult legata de activitatea propriu-zisa a unui vanzator. Pe viitor imi voi pune abilitatile in slujba dezvoltarii celor 2 brand-uri: Sales Point si Trade1000.