O treime dintre romani cumpara online

Miercuri, 09 Mai 2007, ora 15:31
1174 citiri

Comertul electronic din Romania ia amploare. Astfel, in prezent aproape o treime din utilizatorii de Internet din tara noastra folosesc magazinele online sau portalurile de licitatie pentru cumparaturi, se arata intr-un studiu efectuat de compania Gemius.

Multi au auzit, mai putini au cumparat

Potrivit studiului, aproximativ 97 la suta dintre cei intervievati au auzit despre comertul electronic. Cu toate acestea, doar 29% dintre internautii romani au cumparat efectiv online. Desi mai mult de jumatate dintre repondenti spun ca agreeaza sau chiar iubesc acest mod de petrecere a timpului, utilizatorii de internet sunt precauti cand vine vorba de shopping online.

Motivul reticentei acestora e simplu: o mare parte a lor (aproape jumatate) considera ca achizitionarea de produse de pe internet este relativ riscanta, iar 6 la suta spun ca ar cumpara mai des daca ar sti ca acest tip de cumparaturi ar beneficia de o securitate mai buna a platilor si a livrarilor.


Opinia utilizatorilor despre cumparaturile pe Internet

Este riscant - 44%
Consuma mai putin timp decat cumparaturile traditionale - 42%
Este mai ieftin decat in magazinele traditionale - 21%
Este complicat - 16%
Altele - 5%

Sursa: Gemius SA "Comertul electronic in tarile Central si Est Europene: Romania" Martie 2007, Varsovia, Polonia.


Produsele IT&C, pe locul I in topul cumparaturilor

Cu toate ca doar 15 la suta dintre romani cumpara saptamanal de pe internet, peste 40 de procente dintre ei spun ca intentioneaza sa cumpere mai des. O motivatie importanta ar fi imbunatatirea propriei lor situatii financiare, precum si ofertele speciale, discounturile si preturile mai mici decat in magazinele conventionale.

In ceea ce priveste produsele pe care romanii le cumpara de pe internet, cele mai populare sunt telefoanele si accesoriile acestora (29%) si, in cazul licitatiilor, computerele (39%). Principalul motiv pentru care ei aleg sa cumpere aceste produse de pe internet este pentru ca sunt mai ieftine decat in magazine.

Magazinele online versus licitatii

Cumparatorii online din tara noastra nu prea se dau in vant dupa licitatiile de pe internet, preferand, in general, magazinele on line. Astfel, piata interna a magazinelor de pe internet a crescut cu 26 la suta, in vreme ce licitatiile s-au mentinut la un nivel mai scazut.

Cumparatorii prefera magazinele online din mai multe motive: pentru 42 la suta dintre repondenti importanta este livrarea acasa a produselor, iar 40 la suta apreciaza timpul economisit Popularitatea magazinelor virtuale fata de licitatii nu este un fenomen surprinzator, avand in vedere ca siguranta tranzactiilor este foarte importanta pentru clienti.

Concluzii

Studiul Gemius este optimist in ceea ce priveste viitorul cumparaturilor online in tara noastra. El spune ca romanii au o intentie clara de a cumpara de pe internet, dar ca pentru o buna dezvoltare a comertului online ar trebui garantata siguranta tranzactiilor si asigurarea livrarii rapide a produselor.

Studiul a fost efectuat prin intermediul chestionarelor trimise la intamplare utilizatorilor de internet intre 10 si 17 Octombrie 2006. Esantionul de 1474 de subiecti a fost filtrat in conformitate cu standardul Gemius si apoi comparat cu date structurale oferite de Mercury Research. Rezultatele sunt semnificative din punct de vedere al varstei, sexului si frecventei utilizarii internetului pentru intreaga populatie cu varsta mai mare de 15 ani din Romania.