Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Programul ''Fermierul'', pe intelesul tuturor

Programul ''Fermierul'', pe intelesul tuturor
Romania primeste in 2006 circa 400 milioane de euro de la Uniunea Europeana sub forma de imprumuturi nerambursabile. Alocarea banilor se va face insa numai pe baza unor proiecte fezabile de investitii. Pana acum oamenii apelau mai greu la fondurile SAPARD, pentru ca nu aveau partea de cofinantare, acei 50% necesari (SAPARD da doar jumatate din bani, asa cum se stie), si chiar daca aveau banii oamenii nu se incumetau sa garanteze cu casa sau cu pamantul.De la 1 ianuarie 2006 Programul "Fermierul" va fi deschis tuturor celor care vor sa faca o afacere in agricultura. Mai jos va prezentam etapele pe care trebuie sa le parcurgeti: Pasul 1

Mai intai aveti nevoie de o idee de investitie in agricultura. De aceea trebuie sa mergeti la Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR). Un reprezentant al DADR va prezinta tipurile de investitii ce pot fi finantate prin Programul "Fermierul" (ferme, servicii neagricole sau unitati de procesare).
DADR va ajuta sa puneti pe har-tie ideea dumneavoastra de afaceri. Prin urmare, reprezentantul DADR completeaza impreuna cu dvs. o lista de verificare preliminara a eligibilitatii investitiei. Astfel spus, se poate sti rapid care sunt fortele dumneavoastra de a intra in Programul "Fermierul" si unde aveti nevoie de ajutor.
De la bun inceput aveti nevoie de teren agricol, fie in proprietate, fie in arenda, iar acest lucru trebuie dovedit prin titlul de proprietate sau prin contractul de arenda. Trebuie sa aveti in exploatare o anumita suprafata de teren, in functie de ceea ce doriti sa faceti (ferma zootehnica, ferma vegetala etc.). Vi se va spune exact cat anume. Daca nu aveti pamant suficient, e bine sa va ganditi si la o forma de asociere, astfel incat investitia sa fie rentabila, iar creditul sa fie obtinut.

Pasul 2

Expertul DADR va indruma la sediul Oficiului Judetean de Consultanta Agricola (OJCA), unde sunteti preluat de un expert in Programul "Fermierul". Dupa o veri-ficare rapida incheiati un contract de asistenta gratuita cu OJCA pentru tot ceea ce trebuie sa faceti in viitor.
Daca proiectul presupune achizitii simple de masini si echipamente agricole, OJCA va intocmeste documentatia tehnica pentru accesarea programului SAPARD si a creditului bancar de finantare. Daca proiectul presupune elemente de constructii (grajduri, platforme, imprejmuiri etc.), atunci expertul OJCA va pune la dispozitie o lista cu firme de consultanta specializate (cel putin trei), care pot sa elaboreze documentatiile tehnice pentru in-vestitii (constructii) si se asigura de calitatea serviciilor.
Practic, acum incepeti sa intocmiti, impreuna cu expertul OJCA, dosarul cererii de finantare. Acest dosar va fi depus la SAPARD. Aveti nevoie de diverse avize si documente. Impreuna cu expertul OJCA mergeti la o banca (sau la o agentie de microcreditare) calificata pentru derularea Programului "Fermierul". Aceasta efectueaza analiza de rentabilitate a investitiei si va da o scrisoare de confort.

Pasul 3

In aceasta etapa ajungeti la una din filialele judetene ale Agentiei SAPARD. Depuneti dosarul cererii de finantare la Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD (BRIPS). In Romania exista 8 BRIPS-uri, fiecare dintre ele raspunzand de un numar de judete. Trebuie sa vedeti exact unde este arondat judetul dvs.
Expertii SAPARD verifica dosarul si merg pe teren, la locul viitoarei investitii, ca sa judece eficienta ei. Daca SAPARD e convinsa, iar dosarul e complet, incheiati un contract de finantare intre dumneavoastra si SAPARD. E primul contract pe care-l semnati. Pe al doilea il veti semna la banca in etapa urmatoare.

Pasul 4

Cu contractul de finantare incheiat la SAPARD si impreuna de expertul OJCA, mergeti din nou la banca sau la agentia de microfinantare. Aici incheiati un al doilea contract, de data aceasta cu banca. Practic, avand contractul cu SAPARD, incheierea unui contract cu banca este simpla. Banca stie deja ca SAPARD v-a acceptat si de aceea aveti sanse mari ca sa va accepte si ea. Intre cele doua contracte pe care le semnati - primul cu SAPARD si al doilea cu banca - exista o diferenta. Primul contract este pentru jumatate din suma, iar al doilea este pentru toata suma. Veti vedea mai jos ce inseamna acest lucru.
In aceasta faza Ministerul Agriculturii va ajuta din nou pentru ca dumneavoastra nu trebuie sa prezentati garantii bancii. Pentru dumneavoastra vor garanta Fondurile de Garantare, care sunt o plasa de siguranta. In plus, bunurile cumparate cu creditul obtinut vor putea sta si ele drept garantie. Acum aveti cele doua contracte semnate si primiti creditul de la banca pentru tot proiectul dvs.

Pasul 5

Acum incepeti efectiv sa cheltuiti banii pentru ceea ce v-ati propus: cumparati animale, construiti grajduri, cumparati masini si utilaje agricole, cumparati seminte, faceti pensiunea rurala, incepeti sa plantati pomii sau vita-de-vie etc. Expertul OJCA va ajuta la intocmirea dosarelor de achizitii prin selectarea celor mai buni furnizori de bunuri sau servicii pentru realizarea proiectului. Este o conditie a Uniunii Europene ca pentru orice achizitie de bunuri de peste 10.000 de euro (360 milioane de lei vechi) sa gasiti trei oferte, dintre care s-o alegeti pe cea mai buna.
Inceperea proiectului nu inseamna ca a doua zi puteti merge la banca sa ridicati banii. Bancile sunt prudente si vor sa se asigure ca banii pe care-i dau sunt folositi exact pentru scopul desemnat. Probabil ca banca va plati banii direct catre furnizorul dumneavoastra. De exemplu, daca solicitati un credit pentru un tractor, banca ii vireaza banii direct catre fabrica de tractoare. Daca cereti un credit pentru cumpararea de vaci de lapte, banca vireaza banii direct celui care va vinde vacile. Dumneavoastra tre-buie sa mergeti sa va luati tractorul sau vacile ori ceea ce ati cerut prin creditul luat. De asemenea, probabil ca banca nu va va da toti banii deodata. Ii va da in timp, pe masura ce aveti nevoie de ei.
Nu uitati insa ca orice credit trebuie dat inapoi, cu tot cu dobanda. La fel e si cu acesta. Avantajul pe care-l aveti este insa ca dumneavoastra nu trebuie sa dati inapoi decat jumatate din banii pe care i-ati luat pentru ca cealalta jumatate e platita de SAPARD.
Acum devine mai clar de ce ati incheiat doua contracte si nu unul singur. Dumneavoastra veti lua de la banca intregul credit, iar pe masura ce inaintati in activitate SAPARD vine din urma si va da jumatate din bani (pe baza de chi-tante si facturi). Deci primiti mai intai creditul de la banca (care devine datorie pe care trebuie sa-o dati inapoi), iar apoi jumatate din aceasta suma de la SAPARD (bani pe care ii folositi pentru a acoperi jumatate din datorie).

Un articol de Adrian Stoica

Romania Libera

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 903 ori