Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Asalt la hipermarket

Asalt la hipermarket
La sfarsitul anului 2005, comertul modern reprezenta, in Romania, un sfert din valoarea vanzarilor de pe piata bunurilor de larg consumStatisticile arata ritmuri galopante de crestere a numarului de centre comerciale, dar ne mai trebuie cel putin cinci ani sa prindem din urma Europa Centrala.

Cota valorica a centrelor comerciale moderne in totalul vanzarilor din sectorul bunurilor de larg consum in Romania a inregistrat un avans considerabil in ultimii trei ani, de la aproape 10% in 2003 la aproape 25%, in 2005. Datele au rezultat din studiul privind obiceiurile de cumparare, realizat de ACNielsen Romania in noiembrie 2005 pe un esantion de 900 de repondenti cu varsta cuprinsa intre 15 si 65 de ani, din Bucuresti si orasele cu peste 200.000 de locuitori.

Desi Romania se afla cu mult in urma vecinilor din Europa Centrala si de Est (ECE) in ceea ce priveste numarul centrelor comerciale moderne raportate la un milion de locuitori, recuperam decalajul in ritm alert. Rata anuala de crestere, raportata pentru 2005, lasa mult in urma tari ca: Republica Ceha, Ungaria sau Polonia atat ca numar de centre moderne de comert, cat si ca valoare a vanzarilor.

Desi media de crestere, in perioada 2000-2005, in ECE (17%) a scazut fata de media consemnata de Romania (40%), totusi in ceea ce priveste comertul modern vom ajunge la o situatie similara cu cea a Cehiei, Poloniei sau Ungariei abia in urmatorii 5-10 ani. In ceea ce priveste gradul de concentrare a magazinelor, faptul ca Romania are cel mai scazut nivel nu reprezinta o surpriza. La finele anului 2005, in Romania au fost inregistrate 300 de unitati de tip super si hipermarket, numar considerabil mai mic fata de 757 de unitati - Ungaria, 1.048 - Cehia, 2.554 - Polonia si 2.624 - Rusia.

Potrivit analistilor, pentru urmatorii ani tendinta va fi de crestere, in conditiile in care alte companii de talie mondiala si-au anuntat intentia de a intra pe piata romaneasca. Printre acestea se numara grupul francez Auchan, care va deschide, in toamna acestui an, primul sau hipermarket din Romania, precum si lantul comercial Lidl, care a anuntat ca va intra pe piata romaneasca in a doua jumatate a anului.

Magazinele discount nu sunt la moda

Din punctul de vedere al celor mai vizitate locuri pentru cumparaturi in anul 2005, studiul ACNilesen arata ca romanii cheltuiesc din ce in ce mai mult in magazinele moderne. In Bucuresti, 76% din persoanele intervievate au declarat ca isi fac cele mai multe cumparaturi in comertul modern, cu 16% mai multi fata de anul 2004, procentul fiind in crestere si in cazul oraselor cu peste 200.000 de locuitori. Supermarketul si hipermarketul sunt formele de comert modern care au atras cea mai mare parte a cumparatorilor in 2005, cu o cota cumulata de 47%. In schimb, magazinele de tip discount din Romania au atras o cota foarte mica a vanzarilor bunurilor de larg consum - 8%, iar magazinele cash and carry - 9%.

In cazul retelelor de super si hipermarketuri, 46% din repondenti au afirmat ca achizitioneaza cel mai des alimente de baza precum faina, ulei, zahar, 42% cumpara mezeluri si produse din carne, 40% - produse lactate, 39% - carne si peste, iar jumatate din consumatori cumpara cel mai des produse de ingrijire personala si a gospodariei.

De asemenea, romanii viziteaza pentru aprovizionare, in medie, intre doua si trei magazine moderne intr-o luna. In ceea ce priveste suma alocata, cele mai mari cheltuieli sunt facute in supermarket, hipermarket si magazinele cash and carry, un sfert din repondenti declarand totusi ca isi cheltuiesc exclusiv banii in piete si magazinele traditionale. Daca in 2004 trei sferturi din cumparatori optau pentru un magazin pentru ca il stiau, in 2005 tendita este de emancipare, cumparatorii au devenit mai critici si disting mai clar marca magazinului.

Piata traditionala A"prindeA" inca la romani

Studiul ACNielsen releva ca romanii continua, intr-o buna masura, sa cumpere de la piata si din magazinele traditionale, un sfert din cetatenii din mediul urban preferand sa cheltuiasca cea mai mare parte a bugetului in magazinele alimentare traditionale. Acestia prefera sa mearga la piata si in magazinele traditionale mai ales cand vor sa cumpere legume si fructe proaspete, dar si alimente de baza, racoritoare, dulciuri, snacks-uri si lactate.

A"Singurul domeniu unde hiper si supermarketurile raman considerabil in urma este cel al vanzarii legumelor si fructelor proaspete. Mai mult de jumatate din consumatori cumpara aceste produse din piete, in comparatie cu 20% din cumparatori care prefera sa le achizitioneze direct din hiper si supermarket. Si inca un lucru care trebuie retinut: peste 50% din bugetul lunar alocat cumparaturilor gospodaresti este cheltuit pentru produse proaspete (fructe, legume, carne, lactate) indiferent de venitul gospodarieiA", a declarat Bogdana Baltasiu, Senior Research Executive in cadrul ACNielsen Romania.

Cu toate acestea, competitia dintre comertul modern si cel traditional ramane inca acerba, in special in sectorul alimentar, mai spune Bogdana Baltasiu. Ea afirma ca studiul, care analizeaza punctele tari si punctele slabe ale diferitelor forme de comert din Romania, arata ca supermaketurile, desi inregistreaza cresteri substantiale si atrag cel mai mare numar de cumparatori, mai au mult de investit pentru mentinerea pozitiei dobandite, in special pentru imbunatatirea relatiei cu clientii si fidelizarea acestora.

Pretul ramane criteriul de baza

Romanii scot din buzunar, in medie, 600 de lei lunar pentru aprovizionarea cu bunuri de larg consum, din care mai mult de jumatate reprezinta achizitia de alimente proaspete, potrivit studiului ACNielsen.

In ceea ce priveste comportamentul de cumparare, timpul petrecut la casele de marcat sau oferta de marci private ale magazinelor influenteaza intr-o masura mai mica preferintele consumatorilor. In schimb, varietatea de produse, raportul calitate/pret si ofertele promotionale sunt atribute care primeaza in alegerea magazinului preferat.

A"Retailerii trebuie sa se concentreze asupra a ceea ce-si doresc cu adevarat consumatorii, in scopul fidelizarii acestora. Studiul demonstreaza inca o data, in aceeasi tendinta cu anii trecuti, sensibilitatea consumatorilor romani fata de pret. Astfel, raportul calitate/pret este al doilea factor important in alegerea magazinului, alaturi de aprecierea promotiilor interesante si atractive oferite de retaileri. Cel mai important criteriu este insa acela de a A"gasi tot ce au nevoie intr-un singur magazinA", declara Emanuel Sanda, Country Manager ACNielsen Romania.

Ca stil de cumparare, jumatate din romani isi aloca timp pentru prospectarea ofertelor, doua treimi considera cumparaturile o experienta agreabila, iar 50% din repondenti sunt atrasi de promotii si 50% isi planifica din timp cumparaturile. Femeile raman in continuare principalii cumparatori (83%), in timp ce numai 17% din barbati merg la cumparaturi.

Cheltuieli lunare in diferite tipuri de magazine
Supermarket 28%
Magazine traditionale 25%
Hipermarket 19%
Cash & Carry 9%
Discounters 8%
Piete 8%

Mariana Baciu
Banii Nostri

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1646 ori