Furturile din magazine aduc anual comertului cu amanuntul din tarile UE pagube de peste 29 de miliarde de euro

Joi, 11 Ianuarie 2007, ora 04:55
1100 citiri

Furturile din magazine aduc anual comertului cu amanuntul din tarile Uniunii Europene pagube de peste 29 de miliarde de euro, arata cel mai recent eurobarometru de profil publicat la sfarsitul lunii octombrie 2006 de Institutul britanic de cercetare in domeniul retail-ului (CRR).

Pagublele s-au situat, intr-un interval de 12 luni, la 1,24 la suta din cifra totala de afaceri a sectorului, confirmand tendinta de scadere inceputa in 2002, dar extrem de lenta.

In Germania, pagubele in acest sector s-au ridicat la aproape cinci miliarde de euro, 1,07 la suta din cifra totala de afaceri, dar alaturi de Elvetia (0,92 la suta) si de Austria (0,96 la suta), este una dintre tarile Uniunii Europene cu cele mai reduse rate de pierdere ca urmare a fenomenului sustragerii de marfuri din locurile de comercializare.

Potrivit studiului, cea mai afectata este Republica Ceha, cu pagube totale de 1,42 la suta din cifra de afaceri in domeniul retail-ului, Slovacia (1,4 procente) si Ungaria (1,38 la suta).

Studiul releva faptul ca principalii raspunzatori pentru aproape jumatate din pagubele totale la nivelul comertului cu amanuntul din tarile Uniunii Europene au fost, si in 2006, clientii necinstiti. In total 14,159 miliarde de euro s-au 'pierdut' in aceasta perioada ca urmare a 'loviturilor' organizate dar si a actelor individuale, in scadere sensibila fata de 2005.

Pe pozitia a doua au urcat in 2006 angajatii neloiali, vinovati pentru 8,925 miliarde de euro (30,7 la suta din totalul pagubelor). In cazul acestora, se presupune 'infiltrarea' oamenilor bandelor organizate in randul personalului magazinelor.

In aceeasi categorie - de pierderi cauzate comerciantilor de acte 'neprietenoase' - sunt incadrate de autorii studiului si livrarile incomplete de catre furnizori (1,794 miliarde de euro reprezentand 6,2 la suta din totalul pagubelor) si erorile interne (4,160 miliarde de euro, adica 14,3 procente).

Furturile cele mai dese sunt orientate catre produsele care pot fi revalorificate cu usurinta, clientii si angajatii 'subtilizind' cu predilectie imbracaminte, parfumuri, obiecte unicat, cosmetice, lame de ras, bauturi spirtoase, DVD-uri, jocuri pe computer, produse electronice. Acestea continua sa 'dispara' din magazine, in ciuda tuturor masurilor intreprinse de comercianti: plasarea in vitrine inchise, asigurarea cu sisteme de prindere de raft, etichete speciale EAS (electronic article surveillance) si multe altele.

Potrivit studiului, lupta impotriva criminalitatii din retail a inghitit in 2006 aproape opt miliarde euro la nivelul tarilor UE, suma totala investita de comerciantii europeni fiind mai mare cu 356 milioane euro decat in 2005.

Eurobarometrul infractiunilor de furt in domeniul retail-ului reprezinta cea mai cuprinzatoare investigare la nivel mondial a fenomenului criminalitatii si pagubelor in comertul cu amanuntul. Informatiile publicate in luna octombrie se bazeaza pe datele colectate intr-un interval de 12 luni (iulie 2005 - iunie 2006) de la 466 de mari comercianti europeni, detinand un numar total 28.297 de unitati de comercializare, cu o cifra de afaceri, in intervalul analizat, de 422,19 miliarde de euro (18 la suta din totalul bransei in intreaga U.E.).

Studiul realizat de institutul britanic a fost comandat de Checkpoint Systems Europe, unul dintre cei mai importanti furnizori europeni de solutii de securitate, expozant la Targul international de IT&C si securitate pentru retail EuroCIS Dusseldorf.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)