B?ncile m?resc ratele si dau vina pe BNR

Joi, 11 Decembrie 2008, ora 22:46
2756 citiri
B?ncile m?resc ratele si dau vina pe BNR

Protec?ia Consumatorului consider? abuziv? practicarea comisionului de rezerv? minim? obligatorie. B?ncile pun comisioanele m?rite peste noapte in carca BNR. Plangerile clien?ilor scot la iveal? ins?, deciziile abuzive ale institu?iilor de credit.

„Avand in vedere faptul c? Banca Na?ional?

nu a sc?zut ?i nici nu a renun?at la rezerva minim? obligatorie, v? inform?m c?

va trebui s? pl?ti?i o rat? mai mare ”, aceasta este descifrarea unuia dintre

mesajele pe care b?ncile le trimit, mai nou, clien?ilor atunci cand le anun??

cre?teri ale ratelor.

 

In aceast? situa?ie se afl? ?i Marian F.

din Bucure?ti, care a fost informat c? are de pl?tit o rat? mai mare cu

aproximativ 60 de euro/lun? pentru creditul ipotecar contractat la Volksbank.

 

Banca l-a informat c? aceast? cre?tere este

determinat? de prelungirea perioadei de aplicare a comisionului de rezerv?

minim? obligatorie, din cauz? c? BNR nu a adoptat nicio decizie privind

reducerea sau eliminarea rezervelor pentru creditele in valut?.

 

Ulterior, clientul a primit o alt?

scrisoare, in care reprezentan?ii Volksbank reveneau asupra explica?iei ?i

precizau faptul c? prelungirea perioadei de aplicare a comisionului este

determinat? de cre?terea costurilor de refinan?are, ?i nu de politica BNR.

 

ANPC a dat verdictul

 

Consternat de toate aceste explica?ii,

clientul a depus o plangere la Autoritatea Na?ional? pentru Protec?ia

Consumatorilor (ANPC). Contacta?i de ziarul „Adev?rul“, reprezentan?ii

institu?iei au analizat cazul ?i ne-au declarat c? au primit mai multe plangeri

referitoare la acest caz.

 

„Intr-adev?r, BNR nu a luat decizia de a

elimina sau reduce rezerva minim? obligatorie, deci, teoretic, banca ar putea

prelungi perceperea acestui comision. Totu?i, din punctul nostru de vedere

acest comision este abuziv.

 

Am incheiat deja un proces-verbal de

constatare a clauzelor abuzive din contractele Volksbank, proces -verbal ce va

fi transmis in instan?? impreun? cu reclama?iile primite conform Legii

193/2000”, sus?in reprezentan?ii ANPC.

 

Posibile solu?ii

 

Din p?cate, clientul nu poate refuza plata

comisionului de rezerv? minim? f?r? s? ramburseze imprumutul anticipat. Or,

?inand cont de dobanzile ridicate practicate de b?nci in acest moment ?i de

noul regulament de creditare a BNR, un credit de refinan?are este fie mult mai

scump, fie imposibil de ob?inut.

 

 Pentru a-?i recupera prejudiciul, clien?ii

afla?i in aceast? situa?ie au trei posibilit??i. Cel mai sigur este s? a?tepte

o hot?rare judec?toreasc? definitiv? in acest sens ?i ulterior s? se adreseze

instan?ei pentru a cere daune.

 

O alt? variant? este s? se prezinte la

prima dat? de judecat?, unde vor solicita recuperarea sumelor in cauz?. Cea

de-a treia variant? presupune ca ace?tia s? dea in judecat? banca, ac?ionand pe

cont propriu.

 

Reac?ii

 

Oficialii Volksbank subliniaz? c? m?sura de

a prelungi durata de percepere a comisionului in discu?ie nu poate fi

considerat? abuziv?, avand in vedere argumenta?ia financiar-economic? ?i

temeiul contractual.