Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

China nu reuseste sa revigoreze zonele defavorizate

China nu reuseste sa revigoreze zonele defavorizate

Firmele multinationale, de la Microsoft la Nokia, Motorola si Siemens, au creat centre de cercetare in orasele mari. Dar lista jucatorilor care au investit sumele mari sperate de Beijing a ramas mica si a stagnat.Chen Xingdong, economist sef in cadrul BNP Paribas a rezumat toate acestea printr-un proverb chinez: 'Guvernul a crezut ca odata plantat arborele phoenix, phoenixul va veni. Dar nu a venit.'

Campania zgomotoasa, declansata la schimbarea de secol, a vizat sa revigoreze 12 dintre cele mai sarace provincii sau regiuni ale tarii, unde locuieste un sfert din populatia Chinei, dar care contribuie cu numai 15 procente la Produsul Intern Brut.

Beijingul a sperat ca va diminua diferentele de venit fata de cele din estul infloritor, atenuand si tensiunile etnice care mocnesc.

Unii fabricanti au raspuns apelului, cautand o usurare a poverii fortei de munca in crestere si a costurilor traiului alaturi de o afluenta din regiunea estica de coasta, in timp ce vanzatorii cu amanuntul care se bateau pe dolarii consumatorilor au descoperit o cerere practic nelimitata.

Intel Corp. si Ford Motor Co. au infiintat uzine in doua dintre cele mai mari orase - Chengdu, capitala provinciei Sichuan, si Chongqing. Carrefour S.A. si IKEA au deschis magazine si planuiesc deschiderea altora.

Chongqing, un oras cu 30 de milioane de locuitori, se poate lauda cu investitii din partea a peste 30 dintre cele 500 de corporatii de prima marime din lume.

'Companiile multinationale se indreapta spre vest, construind centre de cercetare si dezvoltare in orase precum Chengdu, datorita costurilor mici dar si talentului bine educat', a declarat William Kusters, seful Misiunii chineze a Consiliului Asiatic de Asistenta in vederea Dezvoltarii.

Mult prea departe

Investitiile straine directe globale in vest, unde se afla doua treimi din suprafata tarii, s-au cifrat la mai putin de doua miliarde de dolari pe an in perioada 2000-2005 - mai putin de jumatate din suma totala pe care orasul Shanghai singur a reusit sa o atraga.

'Principala provocare pentru vest ramane infrastructura si nu exista suficiente domenii care sa atraga investitorii straini', a declarat Kuster. ''Vestul este asemenea unei insule economice in mijlocul unei regiuni inaccesibile. Nu exista prea multa interactiune cu restul Chinei', a subliniat acesta.

Pentru unele companii, izolarea Chinei de vest reprezinta un avantaj.

Lafarge, cea mai importanta companie de ciment din lume, are deschise fabrici in Chongqing, Chengdu, Guizhou si Yunnan, si spera sa faca investitii impulsionate de guvern pentru a dezvolta o noua infrastructura.

'Toate aceste provincii se afla in zone muntoase care sunt protejate in mod natural de importuri', a afirmat Cyrille Ragoucy, director executiv al Lafarge Shui On, o societate mixta cu Shui On Construction si Materials Ltd.

Pentru altii, distanta reprezinta un impediment.

'Este inca dificil sa pui la punct o retea de vanzari in zonele rurale din vest, din cauza infrastructurii deficitare', a declarat Frederick Leung, director financiar al companiei Skyworth Digital Holdings Ltd.

Regiuni precum cele muntoase Xinjiang sau Tibet raman in continuare un adevarat cosmar pentru transport; Sichuan - cunoscut pentru ursii panda si bucataria condimentata - se afla la mii de kilometri de Shanghai ; provinciile centrale precum Henan sau Hubei sunt mai aproape, dar transportul de marfuri spre orasele din vest este inca costisitor si necesita mult timp.

De aceea, comertul Chinei de vest, care a atins 164 de miliarde de dolari in perioada 2000-2005, reprezinta doar cinci la suta din totalul tarii.

Beijingul a incercat sa constientizeze tot mai mult potentialul vestului, oferind reduceri de taxe si stimulente pentru energie, industria informatiilor, telecomunicatii, biomedicina, si tehnologie spatiala.

Un mars lung

Guvernul central a alocat aproximativ 70 de procente din totalul asistentei multinationale si 70 la suta din totalul incasarilor din impozite pentru proiecte in China de vest, in ultimii sase ani, potrivit site-lui http://www.chinawest.gov.cn/web/index.asp., sprijinit de guvern.

Intr-un sens, politica functioneaza. Cresterea economica in vest a inregistrat o medie de 10,6 procente pe an in perioada 2000-2005, depasind rata nationala de 9,4 la suta.

Dar China de vest porneste cu un asa de mare handicap, incat o crestere economica mai rapida prezinta acum unele riscuri care trec neobservate.

'Ceea ce ii ingrijoreaza pe oameni in vest este faptul ca decalajul dintre est si vest creste de fapt, indiferent ca este vorba de termeni absoluti sau relativi', a declarat Wei Wei, director al Centrului de Cercetare pentru Dezvoltare economica din China de Vest, din orasul Xi'an.

Xiang Wenbo, presedintele executiv al Sany Corp, companie de asamblare de masini, este de parere ca guvernul ar trebui sa faca mai mult.

'Capitalul vine numai dupa profit. Politicile actuale nu sunt suficient de flexibile', a mai spus acesta. 'Guvernul ar trebui sa acorde mai multe stimulente, cum ar fi rate ale impozitelor favorabile si politici in teritoriu'.

Chiar si asa va fi nevoie de inca 10 ani pentru ca orasele Chengdu si Chongqing sa le ajunga din urma pe cele de pe coasta. Pentru alte locuri, va fi nevoie de un adevarat maraton, nu de un sprint.

'Este un mars lung care necesita eforturile mai multor generatii', a subliniat Kuster.

Rompres

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1229 ori