Pentru achizitionarea unui autoturism, romanii prefera creditele in lei, care au rate similare celor in valuta, dar care sunt ferite de riscul valutar, suma maxima pe care vor sa o imprumuta fiind de 10.000 euro.
In mod surprinzator, cea mai mare pondere in totalul celor care ar vrea sa isi faca un credit auto o au persoanele cu venituri mici, de 150 de euro, care reprezinta 12,73% din total, urmate de cele care au venituri lunare de 250 de euro, cu 10% din total.Pentru ca majoritatea bancilor accepta un grad maxim de indatorare de cel mult 40% in cazul creditelor auto, rezulta ca cei cu un venit lunar stabil de 250 de euro si-ar putea permite cel mult o rata de circa 110 euro, adica un imprumut total de pana la 5.000 de euro, conform calculelor Gandul.
Diferentele de costuri intre creditele auto in lei si cele in valuta sunt destul de mici.
In cazul unei sume de 5.000 de euro, de exemplu, luata pe o perioada de cinci ani, rata variaza intre 110 si 135 de euro pe luna, la dobanzi care urca de la 10% la 20%.
In acelasi timp, pentru un credit de 21.000 de lei, echivalentul a 5.000 de euro, rata variaza intre 110 si 140 de euro (calculat la un curs de 4,2 lei/euro).
Cu 5.000 de euro pot fi achizitionate atat modele Dacia mai noi, cat si modele straine, precum Renault Clio, berlina, din 2005, cu 60.000 de kilometri rulati, Ford Fiesta, fabricat in acelasi an, cu 50.000 de kilometri rulati, sau BMW 316 din 2001, cu aproape 130.000 de kilometri "in bord".