Dacia si alte marci ieftine au avut un an bun in Europa, reusind cresteri importante, de aproape 30%, ale inmatricularilor de autoturisme noi, in timp ce gigantii automobilului de lux, BMW, Mercedes si Lexus, au marcat scaderi care depasesc puternic contractia pietei.
Fenomenul de rearanjare a marcilor preferate a fost determinat in 2009 de numerosi factori, de la criza financiara care a blocat creditul la recesiunea care a determinat guvernele tarilor europene sa deruleze programe generoase de reinnoire a parcului auto, subventionand din bani publici achizitiile de masini noi, potrivit Mediafax.
Clientii s-au orientat astfel catre modelele care au beneficiat de cele mai convenabile reduceri de pret si care au reusit totodata sa convinga printr-un consum redus si, in general, prin costuri mai mici de intretinere.
Dintre marcile comercializate in Europa (UE, Elvetia, Norvegia si Islanda), Dacia a inregistrat cea mai buna crestere a numarului de inmatriculari de autoturisme noi.
Cifra a urcat pentru constructorul roman cu 29,2%, la 237.912 unitati.
Singura marca concurenta care a reusit sa se apropie in top este ocupanta locului doi, Hyundai, cu un avans de 26,6%, insa la o cota de piata usor mai ridicata, de peste 340.000 de masini.
Dacia, aflata in porfotoliul Renault, a reusit totodata dublarea inmatricularilor pe pietele vest-europene, la aproape 190.000 de masini, eclipsand avansul de 32,3% marcat de aceeasi ocupanta a pozitiei a doua.
Restul companiilor, chiar si cele care produc autoturisme ieftine sau percepute drept ieftine, nu au reusit sa depaseasca pragul de crestere de 10% in Europa, in timp ce piata europeana in ansamblu s-a contractat cu 1,6%, la 14,48 milioane de automobile, se arata intr-un comunicat prezentat vineri de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Prin contrast, marcile de lux BMW, Mercedes si Lexus au avut scaderi de 15,4%, 13,8% si, respectiv, 27,5%.
Clasamentul pe grupuri auto s-a modificat semnificativ fata de anul trecut. Volkswagen a ramas liderul incontestabil al pietei auto europene, marcile Volkswagen, Audi, Seat si Skoda insumand in Europa peste trei milioane de masini inmatriculate, in urcare cu 0,7% fata de 2008.
PSA Peugeot Citroen si Ford au ramas pe locurile doi, respectiv trei, insa pe patru a urcat Renault, devansand grupul american GM datorita cresterii Dacia, din moment ce marca franceza omonima grupului a avut o scadere de 0,4%.
Vanzarile GM au fost afectate sever insa si de lovitura de imagine incasata de grup dupa falimentul si restructurarea finantata de guvernul american cu zeci de miliarde de dolari.
Renault a urcat astfel cu un loc in clasamentul constructorilor, iar GM a coborat cu o pozitie.
Fiat a ramas pe pozitii, pe locul 6, dar masinile relativ ieftine ale marcii Toyota au propulsat grupul japonez pe locul 7 in Europa, de pe 9 in 2008.
Toyota a devansat BMW si Daimler, care au cazut in urma constructorului nipon dupa inmatricularile din 2009, din cauza reticentei consumatorilor fata de produsele de lux.