Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Taxiurile aeriene iau locul limuzinelor - Luni, 28 Iulie 2008, ora 02:38

Taxiurile aeriene iau locul limuzinelor - Luni, 28 Iulie 2008, ora 02:38
Oamenii de afaceri din Romania renunta la deplasarile in limuzine in favoarea zborurilor rapide cu elicopterul si avioanele de mici dimensiuni. Atunci cand vor sa ajunga intr-un loc in cel mai scurt timp posibil, ei apeleaza la aerotaxi, un serviciu lansat recent si operat de cateva companii. Pentru o ora de zbor cu elicopterul, amatorii platesc un tarif ce variaza intre 700 si 1.200 de euro, in functie de firma, scopul misiunii, destinatie si durata.


Aparatele de zbor sunt foarte populare si pentru echipe
de filmare, sedinte foto si chiar pentru agrement - pasagerii pot admira
frumuseti de la inaltime, isi pot face declaratii de dragoste deasupra orasului
sau chiar se pot casatori in cadrul unei ceremonii oficiate de pilot.
Reprezentantii companiilor spun ca afacerea nu aduce deocamdata un profit mai
mare de 1%-5% din cifra de afaceri, dar numarul de cereri este in permanenta
crestere.



 



Zbor de business si agrement



 



Cu elicopterul, Delta Dunarii este doar la o ora distanta
de Aeroportul Baneasa, iar intre Timisoara si Cluj nu sunt mai mult de 70 de
minute. Infrastructura rutiera deficitara ramane doar un desen pe harta. „Clientii
nostri sunt directori de companii, politicieni si in special dezvoltatori
imobiliari, care vor sa inspecteze santierele din diferite colturi ale tarii“,
spune Octavian Pita, directorul Aero Services, firma lansata in urma cu o luna si
detinuta de proprietarii Blue Air.



 



Aceasta detine, in prezent, un elicopter cu patru locuri si
un avion si intentioneaza sa achizitioneze alte doua elicoptere. Pana la incheierea
sezonului estival, elicopterul se afla la Mamaia, pentru zboruri de agrement.
„Pentru 50 de euro de persoana, turistii pot zbura 15 minute pe deasupra statiunii“,
spune Pita. Acesta sustine ca, in primul an, compania practica tarife promotionale:
o ora cu elicopterul costa 700 de euro, in timp ce pentru avion tariful este de
350 de euro, cu toate taxele incluse.



 



Becali si Copos, clienti fideli



 



Si Scoala Superioara de Aviatie isi suplimenteaza
veniturile oferind acest gen de servicii. Reprezentantii Ministerelor Mediului,
Transporturilor, dar si persoane fizice, precum Becali si Copos, sunt clienti
fideli. „Pentru ca foarte multi clienti isi doresc sa ajunga in zone unde nu
exista aeroport, 70% dintre aceste zboruri sunt efectuate cu elicopterul“,
spune directorul Adrian Marinescu.



 



Unul dintre veteranii pe aceasta piata este Romeo Dunca,
proprietarul companiei Dunca Expeditii. Acesta opereaza de doi ani si are un
portofoliu de trei elicoptere. „Acum zburam in jur de 35-40 de ore pe luna si
reusim sa ne acoperim costurile. Ca sa avem profit, ar trebui sa ajungem la 70
de ore“, explica Romeo Dunca. De-a lungul timpului, compania sa a prestat
diferite servicii, de la transportul materialelor de constructii pe munte la
montarea releelor. „Un elicopter este inchiriat acum unei firme din Cehia, care
practica «heliskiul» (n.r. - schi cu lansare din elicopter) in Fagaras“, spune
Dunca.



 



Tariful pentru o ora de zbor variaza intre 800 si 1.200
de euro plus TVA, in functie de scopul misiunii. In viitor, serviciul de
aerotaxi ar putea deveni practic si pentru deplasarile de la aeroport in
diferite zone din Capitala, in conditiile in care multe centre de afaceri
includ in proiect si un heliport. In prezent, pentru a putea survola Bucurestiul,
companiile au nevoie de semnatura ministrului apararii.



 



LA VECINI



 



Bani de la guvern pent



 



Si aeroporturile din Ucraina intentioneaza sa dezvolte un
serviciu performant de aerotaxi, potrivit lui Alexandr Davadov, adjunctul
ministrului transporturilor si comunicatiilor si presedintele Administratiei
aeroporturilor de stat din Ucraina.



 



„Este un sistem foarte atractiv, care functioneaza in intreaga
lume, si consider ca trebuie sa-l cream si in Ucraina in perioada urmatoare“, a
declarat oficialul, citat de agentia ucraineana de stiri Economiceskie novosti.
Ideea a fost pusa deja pe hartie si face parte dintr-un program guvernamental
ce urmareste reforma sistemului aviatic.



 



„Acest program este prevazut in proiectul noului Cod
aerian, care este analizat in prezent de Rada Suprema (camera a Parlamentului
Ucrainei - n.r.). Programul descrie toate procedurile necesare pentru inregistrarea
curselor, precum si regulile de zbor pentru aceste tipuri de avioane“, a
precizat Davadov, la sfarsitul saptamanii trecute. Proiectul serviciului
ucrainean de aerotaxi se bazeaza pe standardele europene in domeniu. Potrivit
reprezentantului Ministerului Transporturilor de la Kiev, zborurile pe
aeroporturile ucrainene continua sa functioneze dupa regulile sovietice, fiind
suprareglementate si verificate, motiv pentru care nu se mai dezvolta.



 



Licenta poate fi luata cu 4.500 de euro



 



„Ucraina are toate posibilitatile ca aerotaxiurile sa vina,
sa inceapa sa functioneze si sa-si ofere serviciile clientilor. Ne asteptam ca
numarul companiilor implicate in aviatia de business sa creasca“, estimeaza presedintele
Administratiei aeroporturilor de stat. Pentru aceasta insa, in cadrul
aeroporturilor urmeaza sa fie amenajate hangare pentru intretinerea aparatelor
de zbor. Autoritatile ucrainene intentioneaza sa aloce suma de 10 miliarde de
grivne (circa 1,27 miliarde de euro) pentru investitiile necesare pregatirii
aeroporturilor pentru finalul Euro 2012.



 



Licenta pentru ca un avion cu greutate foarte mica, de pana
la 450 de kilograme, cu patru locuri, sa poata functiona in regim de taxi va
costa 7.000 de dolari (4.500 de euro). Documentul va putea fi obtinut in urma
unor cursuri de sase-sapte saptamani. Cheltuielile pentru intretinerea acestor
aparate de zbor se ridica la 2.000 de grivne (260 de euro) pe luna, la o functionare
de 200 de ore pe an.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1685 ori