BCR a revizuit in crestere prognoza de inflatie pentru finalul acestui an, de la 4% la 8%, dupa majorarea TVA-ului cu 5 puncte procentuale, la 24%, se arata in raportul "Romania - Momentul adevarului", publicat marti de banca, informeaza NewsIn.
"Dupa majorarea recenta a TVA-ului cu 5 puncte procentuale, la 24%, am revizuit in sens ascendent estimarea noastra privind rata inflatiei de la finele anului 2010 la aproximativ 8%. Scenariul nostru indica existenta unor efecte de runda a doua relativ limitate pe care majorarea de TVA le va induce asupra preturilor de consum, in conditiile declinului puterii de cumparare a populatiei si stabilitatii leului. Anticipatiile inflationiste ale populatiei joaca un rol cheie in contextul propagarii efectelor induse de recenta majorare a TVA-ului", se arata in raport.Raportul BCR arata o inflatie de 8% la sfarsitul anului 2010 si de 4,3% la sfarsitul anului 2011.
De asemenea, analistii BCR anticipeaza ca inflatia merdie va fi de 6,3 in 2010 si de 5,6% in 2011.
Analistii BCR sustin ca modelul folosit arata o deteriorare a anticipatiilor inflationiste ale consumatorilor la cel mai inalt nivel din trimestrul IV 2008 dupa anuntul efectuat la finalul lunii iunie de crestere a TVA-ului.
De asemenea, in raport se precizeaza ca readucerea anticipatiilor inflationiste la niveluri relativ scazute va fi o provocare pentru banca centrala, avand in vedere senzitivitatea economiei romanesti la anunturi privind eventuale majorari de preturi.
Potrivit analistilor BCR, inflatia s-a inscris pe un trend usor ascendent in trimestrul al II-lea, ajungand la 4,4% la finele lunii iunie.
Combustibilii si medicamentele au fost principalii factori care au determinat cresterea preturilor produselor nealimentare in perioada aprilie-iunie.
Preturile produselor alimentare au ramas practic nemodificate in lunile mai si iunie, desi unele preturi volatile (legume si fructe) au inregistrat cresteri importante la nivel lunar.
Nivelul redus al cererii si increderea scazuta in consum au afectat volumul vanzarilor si au avut in mod cert un impact asupra volumului vanzarilor si preturilor, atenuand unele rigiditati ale pietei, se mai arata in raport.