Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Timbrul de mediu se va ieftini din 2014. Vezi cu cat

Timbrul de mediu se va ieftini din 2014. Vezi cu cat


Soferi romani vor plati un taxa de timbru mai redusa in 2014 fata de nivelul actual datorita reducerii cursului de schimb anuntate de Banca Centrala Europeana (BCE) la 1 octombrie. Desi nu este vorba de o reducere semnificativa, ea reprezinta o veste buna pentru soferii "bombardati" cu noutatile noului Cod Rutier.

Banca Centrala Europeana a anuntat, pe 1 octombrie, un curs de referinta de 4,44 lei/euro, nivel luat in calcul pentru timbrul de mediu de la anul. Pentru acest an, cursul luat in calcul a fost de 4,52 lei/euro, ceea ce inseamna o reducere de 1,63%.

In calculul taxei se va tine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi inmultita cu valoarea in euro a fiecarui gram si cu cota de reducere a timbrului exprimata in functie de vechime.

Vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Potrivit legii, valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Cum se "traduce" scaderea

Proprietarul are de platit, in 2013, pentru o masina Dacia Duster Euro 5, de 1461 cmc, fabricata in 2012, suma de 119 euro. In 2014, taxa se va reduce la 117 euro.

Pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricata in intervalul 2001-2003, taxa platita de proprietar in acest an este de 264 euro.Ea se va reduce la 259 de euro.

In cazul unei masini Dacia Super Nova 1747 cmc, Euro 2, proprietarul are de platit un timbru de mediu de 684 euro in acest an. In 2014, taxa este de 673 de euro.

Timbrul de mediu, o taxa cu care romanii au fost nevoiti sa o "inghita"

Incepand de la 15 martie, soferii romani au fost nevoiti sa plateasca o taxa calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2 inscrise pe cartea de identitate a masinii.

In noua formula de calcul, timbrul de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3.

Pe de alta parte, pentru masinile cu motorizari non-Euro, Euro 1 si Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual.

Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea ca pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 formula de calcul ia in proportie de suta la suta emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 se aplica actuala formula prevazuta prin Legea 9/2012, ce ia in calcul capacitatea cilindrica.

Cursul anuntat de BCE - o veste buna si pe alte planuri

Diferenta de curs anuntata de BCE presupune, teoretic, o scadere a preturilor la tigari, benzina, bauturi alcoolice si produse de lux.

"Scaderea este una marginala, preturile nu se vor ajusta. Asa cum nici cresterea de 1,2% nu are efecte simtitoare in economie, nici o scadere a accizelor de 1,6% nu are efecte simtitoare pe piata bunurilor accizabile", a declarat Ionel Blanculescu, consultant financiar si consilier onorific al premierului Victor Ponta.

Accizele sunt taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat pentru unele produse provenite din productia interna sau din import: bere, vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare, alcool etilic, tutun prelucrat, produse energetice, energie electrica. Veniturile din accize reprezinta circa 10% din totalul veniturilor bugetare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 8078 ori