Publicitatea mincinoasa - boala imobiliarului globalizat

Joi, 26 Iunie 2008, ora 16:30
2129 citiri
Publicitatea mincinoasa - boala imobiliarului globalizat

Alaturi de efectele sociale si chiar de stricaciunea asezarilor oricat de fragil oranduite anterior, "criza americana" a mai aratat si alte neajunsuri care abia in acest mod ajung sa fie intelese si identificate.

Indemnurile catre consumul dirijat sunt intre acestea. In vara lui 2008, cand inca nu se cicatrizasera ranile insotite de hemoragia de bani adusa de ” subprime” si “alte produse de risc ”, statele americane California si Illinois au decis sa cheme in judecata pe cel mai important producator de credit ipotecar (Countrywide Financial) dar si pe cativa din sefii acestuia considerati culpabili pentru ”publicitate mincinoasa si concurenta neloiala prin incitarea proprietarilor sa subscrie masiv pentru imprumuturile de risc”.

Impricinatul s-ar fi ”angajat intr-o actiune care avea ca scop atragerea unui numar cat mai mare de clienti posibili, aratandu-se mult mai putin atent in privinta garantiilor solicitate”, subintelese a fi fost minore sau nesemnificative (schema tipica de Caritas).

Aparand daune prin acest tip de conspiratie economica, ar fi necesare “reparatii pentru californienii escrocati prin acest sistem fraudulos”.

Asemenea formulari se produc, intr-un context totusi bizar, cand, aflat in pragul falimentului, Countrywide Financial urmeaza sa fie cumparat de Bank of America (viitor controlor a peste 25 % din piata americana de imprumuturi ipotecare) nu la pretul initial de 4 miliarde de dolari ci de numai 2, 7 miliarde, avand in vedere prabusirea de cotatie de bursa produsa recent (un instrument perfect de impulsionare a “concentrarilor”).

Dar indiferent de probabila conspiratie a colectarii banilor in maini tot mai putine, acum devine evident ca in absenta unei campanii de publicitate inimaginabil de sustinuta si iscusita in mecanismele de a vinde iluzia , prea putin din ceea ce a rezultat s-ar fi produs.

La noi, astfel de idei par a fi abracadabrante si lipsite cu totul de realism, intr-atat sunt multimile de prostite de masinaria consumului dirijat si a ideologismului vulgar care vinde nu numai castraveti la gradinar ci si gogosi in glazura atractiva.

Si cu toate acestea, cantitatea de asa-zise ”stiri economice” care abia daca mai ascund cu neglijenta plicul de bani (destul de subtire totusi, caci sunt intr-o republica bananiera) ce insoteste “opinia ” navaleste zilnic din toate canalele tocmite ca anexa de gornisti patentati si sporeste confuzia sociala unde nu se mai poate controla nimic si nu mai exista repere macar elementare.

Bineinteles ca urmarile nu vor fi pozitive nici aici cand, peste nu putina vreme, bilantul va trebui facut si pacalitii vor trebui sa prezinte nota de plata; dar, la noi, tot “prostimea” va plati in vreme ce bonzii doctrinelor amagitoare se vor praji, cu placere, pe plajele exotice unde isi fac veacul.

Un comentariu de Artur Silvestri, Profesor de gestiune imobiliara si expertiza de patrimoniu la Universitatea Internationala Francofona din Bruxelles (autor Monitor Imobiliar)