Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

INTERVIU Ioan Iustin Vadana, fondator Vadana Research & Web Consulting

Un roman si trei elvetieni si-au propus sa "reapropie" bancile de clienti: Prima platforma de inovare in domeniul financiar

Un roman si trei elvetieni si-au propus sa "reapropie" bancile de clienti: Prima platforma de inovare in domeniul financiar


Un tanar cercetator roman la Universitatea din Fribourg Elvetia a creat, impreuna cu un grup de profesori elvetieni, prima platforma online, independenta, de inovare deschisa.

Mai exact, IdeaVault.ch ofera furnizorilor de servicii financiare posibilitatea de a intra in contact cu utilizatorii din intreaga lume pentru a obtine in schimbul unor premii materiale, solutii si sfaturi de imbunatatire a serviciilor si produselor financiare.

"In ultimii ani, tot mai multe produse, servicii si procese au fost dezvoltate si optimizate, avand la baza sugestiile si propunerile clientilor. Se poate astfel observa un trend de receptivitate crescanda din partea institutiilor si firmelor fata de ideile clientilor, care inlocuieste vechea atitudine caracterizata printr-o lipsa totala de transparenta", a explicat, in cadrul unui interviu acordat Business24, Ioan Iustin Vadana, membru al echipei care a implementat proiectul si fondator al companiei Vadana Research & Web Consulting.

Care este povestea colaborarii cu elvetienii pentru realizarea acestei platforme?

Echipa este formata din patru membri: Prof. Dr. Rico Baldegger, directorul Scolii de Management din Fribourg; Dr. Lars Herrmann a scris mare parte cererea de finantare pentru RCSO; Prof. Dr. Patrick Schuffel este directorul Institului de Finante al Scolii de Management si coordonatorul proiectului; si eu in calitate de partener cercetator.

Parteneriatul dintre mine si Scoala de Mangement din Fribourg a inceput in aprilie 2011 cand conducerea Catedrei UNESCO din cadrul Universitatii din Bucuresti mi-a propus sa particip la un concurs pentru un post de asistent in cercetare in Elvetia, la Fribourg, pentru care trebuia sa fac si masterul acolo. In septembrie 2011 am fost acceptat in calitate de asistent cercetator la Institutul pentru Antreprenoriat si IMM-uri din Fribourg. In aceeasi perioada am urmat si studiile in domeniul dezvoltarii si inovarii in afaceri urmate in cadrul Masterului in Stiintele Administrarii Afacerilor organizat de aceeasi facultate.

Aici am avut ocazia sa lucrez in diferite proiecte de cercetare in domeniul inovarii, cum ar fi: InnoProcess si Creativity Identification. Astfel am avut ocazia sa interactionez cu cercetatori si specialisti din domeniul inovarii.

In septembrie 2013 am absolvit Masterul in Stiintele Administrarii Afacerilor, iar la sfarsitul lunii octombrie 2013 contractul cu Institutul pentru Antreprenoriat si IMM-uri s-a finalizat. Conducerea facultatii mi-a propus sa raman in continuare in Fribourg si sa lucrez pe diferite proiecte de cercetare. Conditia a fost, ca sa pot colabora cu ei, sa-mi infiintez propria firma.

Am infiintat Vadana Research & Web Consulting in noiembrie 2013 in Fribourg, Elvetia. Firma ofera institutiilor asistenta rapida si de incredere pentru proiecte de cercetare si de dezvoltare web.

Motivul principal pentru care am ales domeniul financiar este lipsa inovarii din acest domeniu.

Este un proiect stiintific sau comercial?

IdeaVault.ch a fost dezvoltat in cadrul proiectului de cercetare stiintifica Open Service Innovation (OSI) sponsorizat prin programul de cercetare Reseau de Competences de Suisse Occidentale (RCSO) si realizat in cadrul Scolii de Management din Fribourg, Elvetia.

Proiectul de cercetare a inceput in noiembrie 2013 si se termina in iulie 2014, cu prezentarea raportului final in fata comisiei de cercetare RCSO.

Obiectivul principal al acestei cercetari este concretizarea rezultatelor intr-un proiect comercial. In aceasta directie am aplicat saptamana trecuta pentru finantare din partea Scolii de Management din Fribourg pentru a scrie toate prezentarile necesare, astfel incat sa putem atrage finantare din partea Comisiei pentru Tehnologie si Inovare (CTI).

Cu ajutorul acestei finantari ne dorim sa continuam cercetarea in aceeasi directie, astfel incat sa putem oferi domeniului financiar o solutie viabila cu ajutorul careia sa-si poate imbunatati oferta existenta si sa dezvolte produse, servicii si procese adaptate la cerintele pietei. Succesul acestor obiective speram ca se va concretiza, in final, intr-o afacere de succes.

In Romania, conceptul pe care se bazeaza aceasta platforma este unul nou. Cum v-ati propus sa ii convingeti pe romani (atat clienti, cat si institutii financiare) sa participe la astfel de provocari?

Conceptul nu este nou numai in Romania. IdeaVault.ch este prima platforma din lume care foloseste inovarea deschisa pentru a ajuta companiile finaciare sa inoveze in domeniul lor, si care nu este dezvoltata de o companie financiara.

In privinta colaborarii cu institutii financiare din Romania, nu avem asteptari mari. Motivul pentru care promovam IdeaVault.ch in Romania este pentru ca romanii in general, si tinerii in special sunt creativi, inteligenti si dornici sa colaboreze. Acestia reprezinta pentru noi inovatorii cu ajutorul caruia partenerii nostri isi pot imbunatati oferta de afaceri.

Dorim sa atragem cat mai multi parteneri care sa foloseasca platforma noastra si sa lanseze competitii, astfel incat sa putem crea o comunitate de inovatori activi. Ne dorim sa atragem inovatorii prin natura, numarul si premiile oferite in cadrul competitiilor. Ne dorim ca, pe viitor, sa putem oferi in loc de un singur premiu, trei premii. Premiile vor fi atat in bani, cat si internship-uri, o masa sau o discutie cu unul din membrii board-ului respectivei companii. Inovatorii castigatori isi vor putea alege singuri premiul din alternativele oferite de companie.

In ultimii ani, tot mai multe produse, servicii si procese au fost dezvoltate si optimizate, avand la baza sugestiile si propunerile clientilor. Se poate astfel observa un trend de receptivitate crescanda din partea institutiilor si firmelor fata de ideile clientilor, care inlocuieste vechea atitudine caracterizata printr-o lipsa totala de transparenta.

In ciuda imaginii de tara a antreprenoriatului si a inovarii, Elvetia este inca la inceput de drum in legatura cu inovarea in domeniul financiar, care se dovedeste a fi, in general, impenetrabil de noile tendinte mondiale ale pietii financiare. Aceeasi rigiditate este specifica si companiilor financiare, in special bancilor din Romania.

Pana in prezent, sectorul financiar-bancar din ambele tari nu a reusit in mare masura sa profite de aceste tendinte. Cu toate acestea, inovarea deschisa ofera companiilor financiare o multitudine de oportunitati pentru a imbunatati rapid afacerile lor intr-o perioada de recesiune, la fel cum se intampla in orice alta industrie.

Mai mult decat atat, ca urmare a actualei crize financiare mondiale, acest sector al economiei a primit o atentie sporita de catre factorii de decizie si cercetatorii din Europa. Cu toate acestea, inovarea deschisa ca un potential mijloc pentru a depasi criza a fost in mare parte neglijat de catre mediul financiar.

Speram ca vom putea crea un precedent in randul acestor companii cu ajutorul competitiilor lansate de partenerii nostri.

In ce masura si-a demonstrat succesul in alte tari acest model? Oferiti-ne cateva exemple de strategii construite cu ajutorul unor astfel de platforme sau cel putin cu ideile clientilor.

Un exemplu care dovedeste succesul acestui model de business este o platforma de inovare deschisa tot din Elvetia, numita Atizo.com.

Aceasta platforma ofera companiilor din toate domeniile de activitate posibilitatea sa foloseasca inteligenta si creativitatea inovatorilor pentru a se adapta cerintelor clientilor si pentru a face fata companiilor concurente.

Diferenta dintre IdeaVault.ch si Atizo.com este ca prima platforma este dedicata numai companiilor din domeniul financiar, pe cand a doua se adreseaza companiilor din toate domeniile. Companiile trebuie sa plateasca o taxa pentru a lansa competitia pe langa premiul ideii castigatoare. Din surse neoficiale, taxa este de aproximativ de 8.000 CHF.

Pe IdeaVault.ch oricine se poate inregistra, fie in calitate de inovator sau reprezentand o companie de servicii financiare care urmareste inovarea. Avand in vedere natura de cercetare a proiectului, utilizarea platformei IdeaVault este gratuita pentru companii si persoane fizice deopotriva. Dar odata cu lansarea versiunii comerciale a platformei va trebui sa stabilim si un model de business.

Cateva exemple de astfel de strategii care au fost implementate deja:

Cautare de metode originale, cu ajutorul carora companiile financiare se pot apropia mai usor de consumatorii privati din diferite grupe de varsta ( cum ar fi noi mecanisme de comunicare, sisteme de stimulente neconventionale, marketing viral, etc.)

Ce servicii suplimentare atractive (petrecere a timpului liber, impreuna cu familia sau de placere), pot oferi companiile financiare astfel incat sa surprinda consumatorii finali si sa devina clientii acestor companii?

Ce produse sau servicii noi ar putea oferi o companie de asigurari de sanatate? Ce fel de colaborari (cu institutii, cum ar fi gradinite, banci, bunuri de larg consum, etc.), s-ar putea realiza pentru ca aceste asigurari sa ofere siguranta?

Ce tinte v-ati propus pentru acest an in ceea ce priveste numarul de participanti si de companii?

Speram ca pana la sfarsitul acestui an sa avem 40 de companii inregistrate, in jur de 50 de competitii lansate pe platforma si o comunitate de peste 200 de inovatori.

Cum vedeti evolutia acestei platforme in 5 ani?

Este foarte dificil sa raspund la aceasta intrebare. Poate mai usor ar fi sa raspund la intrebarea, cum vad evolutia platformei IdeaVault.ch pana la sfarsitul acestui an.

Ne dorim ca pana la sfarsitului lunii septembrie a acestui an sa reusim sa obtinem si finantarea care ne va permite sa continuam acest proiect in abele directii, cercetare si comercializare.

In urmatorii 5 ani speram sa convingem cat mai multe companii de eficienta inovarii, si in special a inovarii deschise.

Cu IdeaVault.ch ne dorim sa restabilim increderea pierduta dintre companiile financiare si clientii lor cu ajutorul a doua unelte foarte eficient folosite in ultima vreme in diferite domenii de activitate, si anume comunicarea si colaborarea. Acestu lucru va fi posibil in special daca companiile financiare vor deveni mai transparente si mai dornice sa colaboreze cu mediul extern.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2946 ori