Banking-ul viitorului, desprins din filmele SF: Cum se vor schimba lucrurile peste 10 ani

Luni, 21 Septembrie 2015, ora 18:06
4352 citiri
Banking-ul viitorului, desprins din filmele SF: Cum se vor schimba lucrurile peste 10 ani
Foto: Wikimedia

Serviciile de banking vor face un salt important in urmatorii ani, asistenta asigurata clientului urmand sa fie imbunatatita radical prin intermediul noii tehnologii digitale.

Dupa cum remarca reporterii ziarului The Telegraph, tehnologia viitorului iti va aduce asistenta la sedintele de shopping, consultanta financiara in gestionarea afacerii sau tipuri de servicii la care, in prezent, au acces doar cei mai de seama clienti ai bancilor.

Credit direct de pe mobil

Un scenariu in care iti alegi casa visurilor tale, ii faci cateva poze cu smartphone-ul si apoi le trimiti catre banca ta pentru a obtine creditul pentru cumpararea locuintei nu va mai parea imposibil in cativa ani.

Conform Bancii Santander, cam acesta este drumul pe care vor evolua serviciile bancare de acum incolo.

Teoretic, computerele si bazele de date deja exista pentru a implementa acest sistem, dar expertii considera ca mai au nevoie de ceva timp pentru a pune la punct toate detaliile.

In plus, bancherii au nevoie de acceptul unei majoritati covarsitoare din randul clientilor pentru a trece in revista toate informatiile publice si private legate de acestia.

Dar, in cel mult 10 ani, vom face banking in stilul in care vedem derulandu-se aceste operatiuni in filmele SF.

Deja bancile au idee unde suntem si ce facem doar prin simpla localizare a smartphone-urilor noastre si prin lista de cumparaturi facuta prin intermediul sistemelor electronice de plata.

Chiar si in prezent, multe banci semneaza intelegeri cu diverse lanturi de magazine pentru a oferi discounturi sau returnari de bani in cadrul unor promotii de fidelizare a clientilor.

Banking si avertismente

In 2025 insa, intrarea intr-un magazin ar putea fi insotita de un update din partea bancii care sa iti sugereze unde gasesti acelasi produs la un pret mai mic.

De asemenea, ai putea primi sugestii referitoare la contul din care poti plati, in functie de suma disponibila pe care o ai in fiecare dintre acestea.

Este drept ca bankingul viitorului iti poate strica si placerea data de o sedinta de shopping avertizandu-te ca mai ai o saptamana pana la salariu si nu are sens sa cumperi unele lucruri prea scumpe.

Pare in continuare inspaimantator ca o firma sa aiba acces la atatea informatii din viata ta, dar aceasta numai pentru ca am uitat cat am progresat in acest sens in ultimii ani.

Facebook, spre exemplu, are o vechime de aproape un deceniu in Europa, iar de atunci sute de milioane de utilizatori nu au avut nicio problema in a incredinta retelei de socializare diverse date cu caracter personal.

La fel, iPhone, lansat in 2007, a ajuns sa reprezinte o industrie a comunicatiilor care tine rapoarte precise despre locatiile in care te deplasezi, conversatiile efectuate, ca si despre stilul de a cheltui banii.

Servicii personalizate, tehnologii invazive

Firmele online au invatat pe pielea lor ca toti consumatorii apreciaza intimitatea si dreptul de a alege singuri produsul dorit.

Bancile, in schimb, data fiind intrarea lor cu intaziere in noua era, spera puna in echilibru cele doua mari probleme ale societatii digitale: oferirea serviciilor personalizate cu ajutorul unor tehnologii invazive.

Toate bancile promit ca aceste informatii vor fi anonime si folosite numai cu acceptul utilizatorului, dar nu va fi un lucru usor sa convingi publicul ca datele personale sunt in deplina siguranta.

Suntem inca intr-o perioada in care sistemele IT bancare sufera erori frecvente, iar datele utilizatorilor pot fi fi furate destul de usor. In acelasi timp, pe masura ce tehnologia se dezvolta atat bancile, cat si hackerii au acces la aceasta.

Marele avantaj pe care bancile vor sa il puna in fata clientilor este o mai buna interpretare a datelor, in conditiile in care institutiile de credit detin deja o baza de date enorma ramasa nefolosita.

"Bancile stau pe o baza de date imensa si, pentru prima data, suntem in postura de a personaliza aceste informatii pentru a oferi fiecarui client servicii care, pana acum, pareau rezervate doar miliardarilor", explica Peter Simon, expert al bancii Barclays.

Pentru fiecare client

In acest moment, bancile folosesc doar un sistem de avertizare care anunta cand un client cu probleme devine client al institutiei.

Pe viitor, expertii bancari spera ca acest sistem sa fie folosit pentru a reliefa situatia financiara a fiecarui client in scopul de a-i oferi cele mai bune solutii de creditare.

Sistemul ar putea fi aplicat cu succes si in magazine, costul cumparaturilor urmand sa fie scazut automat din depozitul bancar al clientului fara inconvenientele statului la coada si timpului pierdut pentru plata produselor.

Analiza datelor poate sa aiba un efect benefic si asupra afacerilor locale.

Barclays a lansat deja un serviciu denumit Local Insights care le ofera afaceristilor date despre comportamentul la cumparaturi al clientilor bancii si alte statistici financiare din zona.

Fiecare patron sau director poate verifica propriile rezultate cu cele ale unor afaceri similiare ca profil din regiune in scopul de a-si creiona o noua strategie de abordare a pietei.

Serviciul poate fi folosit si de persoanele fizice care pot verifica daca se incadreaza intr-o medie a consumului de energie din zona sau daca o depasesc.

Tot prin intermediul bancii acesti pot interveni pentru a modifica tipul de contract pentru utilitati sau alte servicii.

Tinand cont ca orice client se arata incantat de obtinerea unor beneficii financiare nu este greu de inteles ca un astfel de serviciu hyper-personalizat poate sa patrunda rapid in diverse sfere ale existentei noastre.

Avans tehnologic

Pe masura ce puterea de calcul a computerelor creste, aceste acrobatii statistico-financiare devin din ce in ce mai mult parte a vietii de zi cu zi.

"Un astfel de calcul necesita o analiza a 2 miliarde de date inregistrate. In urma cu doi ani, o astfel de operatiune necesita 6 saptamani. Acum se desfasoara in 21 de minute", explica Peter Simon.

Royal Bank of Scotland a preferat sa investeasca direct intr-o firma de IT, 1QBit, iar oficialii institutiei de credit din Marea Britanie asteapta acum rezultatele.

"Tehnologia cuantica hardware si software se dezvolta si va juca, cu certitudine, un rol in viitor.

Deocamdata nu stim cu siguranta care va fi acest rol, in afara faptului ca puterea de calcul se va dezvolta in asa masura incat operatiuni care se fac intr-o zi vor fi efectuate in cateva secunde", spune Simon McNamara, reprezentant RBS.

Noile sisteme ar putea ajuta la sporirea masurilor de securitate si identificarea clientilor, desi va mai trece timp pana cand tehnologia va ajunge si la dispozitia publicului larg.

"Am incercat deja un sistem de identificare bazat pe scanarea vaselor de sange din globul ocular, dar ne-am lovit de cateva piedici asa ca nu ne asteptam ca acesta sa fie implementat in perioada imediat urmatoare", recunoaste McNamara.

In schimb, RBS foloseste cu succes sistemul de citire a amprentelor pentru clientii care fac banking prin intermediul iPhone-urilor. 80% dintre clienti deja recurg la aceasta metoda de autentificare, semn ca tehnologia biometrica este pe placul publicului.

Alti bancheri de la Lloyd Banking Group au testat varianta identificarii clientilor dupa ritmul cardiac, iar varianta nu este exagerata daca industria gadgeturilor cu functii de monitorizare a functiilor organismului se va dezvolta rapid.

Desi pare de necrezut in aceste zile, cand peste un million de britanici folosesc sisteme de plata contactless, zilele de aur ale cardului de plastic ar putea apune curand.

"Cresterea sistemelor de securitate ale smartphone-urilor va face ca acestea sa integreze si functiile indeplinite acum de cardurile bancare.

In plus si sistemele de recunoastere faciala dezvoltate in ultimii ani ar putea ajuta la eliminarea cardurilor", crede Nick Middleton, seful unei companii care se ocupa de construirea noii infrastructuri de plati din Marea Britanie.

Problema dintre obisnuinta si noile sisteme de securitate si supraveghere va fi si mai repede pusa in discutie in momemntul in care sistemele Internet of Things vor lua cu asalt piata.

Intr-o lume in care toate obiectele din jurul nostru vor avea SIM-uri pentru o mai buna interconectare, orice neajuns sesizat de dispozitivele inteligente ar urma sa fie remediat de acestea fara ca tu sa mai au contact direct cu banca.

Niciunul din aceste scenarii nu prevesteste moartea serviciilor bancare clasice in viitorul deceniu.

In schimb, se va sesiza o segregare clara a consumatorilor si, culmea, cei care nu vor evolua in ton cu tehnologia vor fi cei care vor beneficia de mai putina atentie.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#viitor banking, #sisteme plata, #servicii bancare personalizate, #tehnologie invaziva, #beneficii clienti banci , #Informatii bancare