Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Concilierea prin intermediul CSALB, solutia rapida si gratuita la indemana romanilor

Concilierea prin intermediul CSALB, solutia rapida si gratuita la indemana romanilor


Consumatorii din Romania au la dispozitie, de peste 4 ani, o entitate in domeniul concilierii, reglementata european.

Este vorba despre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), o entitate infiintata in 2015 ca urmare a transpunerii in legislatia nationala a unei Directive europene.


CSALB intermediaza, gratuit pentru persoanele fizice si in mai putin de trei luni, negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele incheiate intre acestia aflate in derulare.

Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre CSALB, completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

Imediat ce Banca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, renumiti specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta.

Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, ne spune mai multe despre serviciile Centrului si cat de usor pot fi accesate.

1.Trecem printr-o perioada tulbure si dificila pentru romani, in care ratele la banci au devenit, pentru multi, o povara. Cum reuseste CSALB sa ii ajute pe acesti romani aflati acum in impas?

E drept, traim vremuri dificile, dar tocmai acestea pot deveni o oportunitate, ajutandu-ne sa punem relatiile dintre consumator si banca pe un fundament nou. Tocmai de aceea indemnam bancile sa adere la metoda de solutionare alternativa in afara instantelor de judecata, deoarece are atat beneficii financiare, cat mai ales reputationale. Iar reputatia, pentru o banca, este esentiala, mai ales intr-o perioada dificila asa cum este cea pe care o traversam.

La Centru, suntem adaptati din punct de vedere logistic vremurilor si pregatiti sa fim aici in orice moment pentru a intermedia negocierea. Pe toata perioada starii de urgenta, dar si acum, in starea de alerta, am fost si suntem accesibili online.

Conciliatorii nostri sunt permanent in contact cu institutiile financiare si cu persoanele fizice, iar activitatea lor nu s-a oprit deloc. Chiar am obtinut rezultate-record in negocierile din aceasta perioada.

Poate si pentru ca bancile au devenit mai flexibile si inteleg mai bine nevoile consumatorilor. Suntem usor de accesat si disponibili online pentru nevoia oricarui consumator din Romania, care isi doreste o solutie echitabila intr-un conflict cu banca.

La finalul acestei perioade dificile cu siguranta vor avea de castigat doar acele banci si IFN-urile care si-au pastrat increderea consumatorilor, inclusiv prin activitatea de solutionare alternativa din cadrul CSALB.

2. Cat de increzatori sunt cei care apeleaza la Centru ca vor gasi o rezolvare?

Oamenii vin cu speranta ca vor gasi o solutie la problema lor, cu ajutorul unui specialist neutru, asa cum sunt conciliatorii cu care CSALB colaboreaza.

In ultimii ani avem peste 1.500 de romani care si-au rezolvat problemele, fie prin reducerea sau eliminarea unor comisioane, prin scaderea dobanzilor, reducerea partiala a soldului creditului sau prin stergerea totala a datoriilor sau prin obtinerea unor solutii favorabile legate de plati, carduri, conturi sau pe alte spete.

De exemplu, cazul recent al unei familii din Bucuresti exemplifica solutiile care pot fi obtinute in cadrul CSALB. Este vorba despre o familie cu trei copii, care isi achita cu greutate ratele la doua credite denominate in CHF, la doua banci diferite, si care a obtinut in cadrul Centrului stergerea completa din sold a unuia din credite si reducerea cu 30% a celui de-al doilea imprumut.

Toate acestea s-au intamplat in mai putin de jumatate de an din momentul depunerii primei cereri. Procedura de depunere a cererii este simpla, iar documentele se ataseaza foarte usor in aplicatia de pe site.

De la inceputul anului si pana aproape de finele lunii iulie, CSALB a primit 1.198 de cereri adresate bancilor si 365 de cereri adresate IFN-urilor. Pana in acest moment, 289 de cereri au fost acceptate pentru negociere de catre banci si doar 15 de catre IFN-uri.

La acestea se adauga 185 de cereri solutionate amiabil de catre consumatori si banci/IFN-uri, dupa sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat in procedura de negociere, intelegerea dintre cele doua parti s-a realizat direct).

Restul cererilor sunt in faza de analiza sau au fost respinse de catre banci/IFN-uri din cauze obiective sau in mod nejustificat.

In ultimii patru ani, beneficiile obtinute de consumatori in urma negocierilor depasesc 3 milioane de euro.

Toate aceste cifre exprima faptul ca oamenii au incredere in noi, in conciliatorii CSALB si, mai ales, in solutiile pe care le oferim.

3. Pentru a avea o solutie aveti nevoie de un partener esential: BANCA. Perceptia despre sistemul bancar din Romania in randul consumatorilor nu este printre cele mai pozitive. Ce le recomandati bancherilor sa faca pentru a castiga si pastra increderea consumatorilor?

In primul rand, suntem multumiti sa constatam ca tot mai multe banci le recomanda propriilor clienti sa se adreseze Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) atunci cand au un o nemultumire.

Pana acum, am primit consumatori trimisi catre conciliere de toate bancile comerciale care au activitate de retail. Odata cu inrautatirea situatiei economice din cauza pandemie, cele mai mari banci din sistem - BCR, BRD si Banca Transilvania - si-au indemnat public consumatorii sa solicite o negociere in cadrul CSALB, daca intampina probleme in plata ratelor si sa nu astepte pana cand problemele se agraveaza.

Acelasi sfat il transmit ING, Raiffeisen si CEC Bank. Credem ca mai avem de lucrat in ceea ce priveste cresterea numarului de dosare, si, tocmai de aceea, am facut o serie de recomandari institutiilor financiar-bancare.

In primul rand, ne dorim sa scada gradul de clasare a cererilor pe care le trimitem catre banci pentru conciliere si sa vedem o si mai are disponibilitate din partea acestora. In acest moment, media cererilor clasate la nivelul sistemului bancar, in anul 2020, este de 29% din totalul cererilor primite de CSALB.

In cazul IFN-urilor, peste 70% dintre cereri sunt clasate. Exista si banci care stau mult mai bine la acest capitol decat media, in sensul ca au procentul de clasare chiar mai mic de 10%. Bancile trebuie sa aiba o disponibilitate reala catre negociere, iar solutia oferita sa fie una echitabila.

Mai credem ca bancile trebuie sa tina cont si de perspectiva capacitatii consumatorilor de a duce creditele mai departe.

Pe de alta parte, recomandam bancilor sa rezolve amiabil cat mai multe dintre cererile pe care, altfel, le-ar respinge nejustificat, mai ales in spetele simple. Si, pentru ca de la inceputul lui 2020 legea ne-a oferit posibilitatea de a solutiona alternativ si diferende legate de plati efectuate de persoane juridice, ne dorim ca institutiile financiar-bancare sa accepte si cererile venite de la acestea pentru probleme legate de serviciile de plata.

4. Daca ati enumera, foarte pe scurt, care sunt avantajele concilierii, pe ce ati pune accentul?

In primul rand in urma negocierilor, partile isi continua relatia contractuala in termeni amiabili, neconflictuali. Un alt avantaj este ca, in cadrul Centrului, cazurile nu sunt analizate sub raportul legalitatii lor - asta fac instantele - ci este urmarita solutia echitabila.

In urma negocierilor, contractele sunt adaptate la situatia economica si sociala a consumatorilor, devin flexibile. Apoi, solutiile sunt date de conciliatorii CSALB. Acestia sunt reputati profesionisti in domeniile juridic si bancar, profesori universitari, avocati renumiti, fosti judecatori.

Spre exemplu, daca un proces in instanta inseamna pentru consumator timp pierdut, disconfort si bani cheltuiti, concilierea prin intermediul CSALB are avantajul rezolvarii rapide a cererii depuse, dar si al gratuitatii serviciilor.

Timpul mediu de solutionare a unei negocieri in cadrul CSALB este de 55 de zile. In cazul in care consumatorul apeleaza la conciliere prin intermediul CSALB, atat banca, dar si consumatorul au numai de castigat.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1284 ori
Citeste mai multe desprebani banci institutii financiar bancare