In goana dupa bani, agentii de vanzari din banci vand fonduri mutuale pe care nu stiu sa le explice

Marti, 22 Septembrie 2009, ora 12:17
1775 citiri
In goana dupa bani, agentii de vanzari din banci vand fonduri mutuale pe care nu stiu sa le explice

Vanzatorii de fonduri mutuale din banci explica insuficient investitorilor caracteristicile si riscurile la care acestia se expun plasandu-si banii in aceste produse, iar uneori informatiile sunt eronate. Pe de alta parte, administratorii de fonduri mizeaza insa ca investitorii vin cu lectiile invatate de acasa, in conditiile in care nu pot controla procesul de distributie din banci.

Daca un investitor, cu un disponibil de 1.000 de euro, in cautarea unui plasament profitabil, s-ar adresa unei banci pentru a cere informatii despre fondurile mutuale, ar afla de la ghiseul Raiffeisen ca VUAN-ul (Valoarea Unitara a Activului Net-pretul unei unitati de fond) este "cifra de afaceri a fondului", de la ghiseul BCR ca "fondul monetar BCR Monetar aduce o dobanda lunara de 14%" (randamentul fondului in ultimele 12 luni este de 16,5%), de la ghiseul OTP ca "fondul monetar OTP Comodis este cel mai sigur pentru ca nu a scazut niciodata", iar de la front desk-ul Bancii Transilvania ca "fondul de investitii BT Obligatiuni investeste, va dati seama, intr-un fond de investitii".

Sederea in fata ghiseului BRD ar fi fost cea mai scurta: investitorului i-a fost inmanata o oferta printata cu pachetul promotional Tandem care combina plasamentul intr-un depozit cu investitia intr-un fond mutual BRD, fiindu-i prezentate rapid comisioanele. BCR, BRD, Raiffeisen, OTP si Banca Transilvania sunt cei mai mari distribuitori de fonduri mutuale de pe piata romaneasca si, totodata, cei mai mari administratori.

Informatiile prezentate mai sus au fost primite ieri de reporterul ZF de la agentii ale celor cinci banci situate pe o artera importanta din Bucuresti.

Informatiile de la ghiseu sunt incomplete sau inexacte

Principalele deficiente constatate de ZF in procesul de vanzare a fondurilor mutuale prin intermediul unitatilor bancare au legatura cu faptul ca investitorilor nu le sunt explicate in detaliu riscurile la care se expun investind intr-un fond.

Mai mult, acestora nu le este prezentat si explicat prospectul de emisiune al fondului. Personalul de vanzari nu cere informatii clientului despre orizontul investitional si asteptarile de randament ale acestuia, avand deseori tendinta de a oferi explicatii folosind termeni din lexiconul depozitelor bancare.

"Bancile sunt in plin proces de invatare. Avand in vedere ca nu vand aceste produse de foarte mult timp, este normal sa apara anumite disfunctionalitati. Cred insa ca investitorii sunt corect informati asupra riscului la care se expun", spune Radu Hanga, directorul general al societatii BT Asset Management.

Cu toate acestea, vanzarile de fonduri mutuale, in special cele de fonduri monetare, au cunoscut un avant fara precedent anul acesta, doar in primele opt luni fiind atras aproape un miliard de lei de la investitori. Cum depozitele bancare sunt principalele plasamente ale fondurilor monetare, agresivitatea cu care bancile "au comercializat" aceste produse a sustinut avansul fara precedent, si mai putin faptul ca investitorii informati au descoperit avantajele investitiei intr-un fond mutual.

"Cea mai mare parte din clientii fondurilor de investitii sunt comuni cu cei ai bancii. Este si firesc sa fie asa, avand in vedere ca industria fondurilor se afla in stadiul de inceput", spune Mihail Ion, presedintele societatii de administrare Raiffeisen Asset Management. Reprezentantii Erste Asset Management si cei ai BCR nu au putut fi contactati pentru a comenta distributia bancara a fondurilor administrate. 

#banci, # agentii, # fonduri, # investitori , #stiri Banca Transilvania