Un număr de 1.548 .417 de autoturisme noi cu emisii zero au fost înmatriculate în 2023 în Uniunea Europeană, ce corespunde unei cote de 14,53% din totalul noilor înmatriculări.
Procentul păstrează tendința crescătoare a ultimilor ani, în comparație cu 12,08% în 2022, 8,97% în 2021, 5,33% în 2020 sau 1,89% în 2019.
Dacă 2023 aducea încă o majorare a ponderii autoturismelor verzi, se poate observa însă că avansul de 2,45% față de anul anterior este inferior ritmului de creștere anuală înregistrat în 2022 (3,11%), 2021 (3,64%) sau 2020 (3,44%).
România, în prima jumătate
Cele mai mari ponderi din Uniunea Europeană de autoturisme cu emisii zero în înmatriculările noi au fost observate în 2023 în Suedia (38,6%), Danemarca (36,1%) și Finlanda (33,8%), potrivit datelor Eurostat analizate de Risco.ro.
De cealaltă parte, ce cele mai mici cote au fost înregistrate în Croația (2,6%), Slovacia (2,9%) ) și Cehia (3,1%).
Cu un procent de 10,62%, România se află între țările europene cu ponderi mari ale autotursimelor verzi în totalul noilor înmatriculări (în prima jumătate a clasamentului de 27), fiind depășită de Suedia, Danemarca, Finlanda, Olanda (30,84%), Luxemburg (22,48%), Malta (20,31%), Austria (19,91%), Belgia (19,29%), Irlanda (18,47%), Germania (18,44%), Portugalia (18,21%) și Franța (16,5%).
Deși ponderea consemnată în dreptul României este sub media europeană, depășește procentele înregistrate în țări precum Spania (5,63%) și Italia (4,16%), precum și ponderile celorlalte țări UE din Estul și Sud-Estul Europei: Slovenia (8,89%), Ungaria (5,38%), Bulgaria (4,68%), Polonia (3,6%), Cehia (3,1%), Slovacia (2,9%).
Avansul anual înregistrat în 2023 în România de ponderea autoturismelor verzi în totalul noilor înmatriculări este sub cel înregistrat de media europeană, având în vedere că procentul a fost de 9% în 2022 (avans de 1,62%).
Cu numărul de noi înmatriculări de mașini de pasageri cu zero emisii în țările UE depășind 1,5 milioane, acest număr a fost de aproximativ 70 de ori mai mare decât în 2013 și de 11 ori mai mare decât în 2018.
Alte vehicule decât autoturismele
În ceea ce privește alte vehicule cu emisii zero, țările Uniunii Europene au raportat 100.817 camioane ușoare nou înmatriculate (masă maximă de până la 3,5 tone), 5.262 autocare și autobuze, 4.037 camioane grele (masa maximă care depășește 3,5 tone) și 899 de tractoare rutiere.
În 2023, ponderea autocarelor și autobuzelor cu emisii zero nou înmatriculate în totalul noilor înmatriculări ale acestor tipuri de vehicule de transport public a fost de 15,3%, în creștere de la 0,5% în 2013.
Ponderea noilor înmatriculări de camioane ușoare cu emisii zero a ajuns la 7,3%, în timp ce ponderea camioanelor grele și tractoare rutiere cu emisii zero a fost de 3,2%, respectiv 0,5%.
În ceea ce privește vehiculele cu zero emisii de carbon altele decât autoturisme, în România au fost înmatriculate în 2023 un număr de 254 vehicule ușoare, 415 autocare și autobuze, 2 camioane grele și 11 tractoare.
...citeste mai departe despre "Autoturismele cu emisii zero au depășit 10% din totalul noilor înmatriculări în 2023" pe Ziare.com