Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii, repetenti la examenul auto

Romanii, repetenti la examenul auto

La nivel national, doar 28% dintre cei care isi doresc sa devina soferi promoveaza examenul. Peste 86% dintre respinsi nu trec de proba teoretica.

Superificialitatea, indolenta, lipsa

de pregatire in scoli, convingerea ca si-ar putea cumpa ra permisul de

conducere si taxele foarte mici de examinare. Acestea sunt principalele

cauze prin care oficialii Directiei Regim Permise de Conducere si

Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) explica numarul tot mai mic al

celor care reusesc sa promoveze examenul auto.


Statisticile arata ca, in ultimii trei ani, procentul de

promovabilitate nu a trecut de 28 la suta. Aceasta situatie se mentine

si in prima parte a lui 2008, cand 335.449 de romani s-au inscris la

examenul pentru obtinerea permisului de conducere. Dintre acestia

225.311 au fost respinsi, majoritatea la proba teoretica.


Si in Capitala, unde salile de examinare puse la dispozitie de trei

scoli de soferi (Ilioara, Rodell si Autogeneral) sunt arhipline,

zilnic, situatia este la fel de tragica. Concret, din cei 800 de

candidati care sustin, in fiecare zi, examenul auto 650 "pica" - 400

sunt respinsi la "sala", iar circa 250 la traseu.


Respinsii sustin din nou examenul peste 40 de zile


Politistii-examinatori explica procentul foarte scazut de

promovabilitate, pe de-o parte, prin superficialitatea si indolenta de

care dau dovada aspirantii la statutul de sofer, si, pe de alta parte,

prin lipsa de pregatire din scoli, mai ales la capitolul "teorie".


"Potrivit normelor in vigoare, viitorii soferi ar trebui sa urmeze

cursuri de teorie in scoli. Doar in Capitala, mare parte din cele peste

100 de scoli de soferi sunt "afaceri de apartament", absolventii

primesc dosarele gata parafate, fara sa urmeze insa nicio o ora de

pregatire teoretica. Pe de alta parte, sunt foarte multi care nu se

obosesc nici macar sa citeasca legislatia rutiera, convinsi ca-si pot

cumpara permisul de conducere", sustin examinatorii.


Este si cazul unui candidat din Foscani care, dupa ce s-a plictisit sa

sustina proba teoretica, i-a inmanat politistului aflat in sala chestionarul in care se aflau 1.000 de lei. Urmarea: in locul permisului, barbatul a primit un dosar penal pentru dare de mita.


"Sunt unii care au ajuns candidati de profesie, deoarece sunt convinsi

ca, daca vor sustine examenul de cateva zeci de ori, vor ajunge sa

cunoasca raspunsul corect la toate chestionarele. In Capitala, veteran

este un barbat care a sustinut examenul de peste 30 de ori. Culmea e ca

nu se lasa", spune unul dintre politistii insarcinati cu examinarea in

Bucuresti.


Numarul mare de respinsi ii impiedica pe examinatori sa mai respecte

termenele prevazute de lege pentru reprogramarea la examen. "Conform

memorandumului aprobat de guvern, prima programare la examen se face in

maximum zece zile, iar daca ai picat ar trebui sa fii reprogramat in 15

zile.

Din cauza numarului foarte mare de respinsi, nu mai putem

respecta acest termen, astfel incat ajung sa mai sustina examenul abia

dupa 30-40 de zile. Nu avem capacitatea de a examina mai mult de 800 de

candidati in Bucuresti intr-o zi. Nu doar ca nu avem sali suficiente,

dar nu avem nici oameni suficienti. Acum, in Capitala, un singur

examinator are de testat 40 de candidati intr-o zi, la traseu", spun

politistii.


Examene pe calculator, mai la toamna!


Oficialii DRPCIV spera insa ca aceasta situatie se va ameliora cand in

Capitala si in judetul Ilfov proba teoretica a examenului auto va putea

fi sustinuta pe calculator, ceea ce nu se va intampla insa de luna

viitoare - asa cum estima de curand secretarul de stat la Interne,

Victor Paul Dobre -, ci abia in semestrul trei al acestui an.


"Noul sistem de examinare pe calculator va fi functional in trimestrul

trei al acestui an. Trebuie nu doar sa lucram la chestionare - deoarece

calculatorul va alege cele 26 de intrebari la care trebuie sa raspunda

candidatul din cateva mii -, ci sa si rulam aceste aplicatii pentru a

nu ne trezi cu surprize neplacute", a precizat subcomisar Mihai Enache,

purtator de cuvant al DRPCIV. "Prin comparatie, in Germania, trecerea

la examinarea pe calculator s-a facut, treptat, in patru ani", a

completat acesta.


Nu scapam de intrebarile-capcana


Desi anul trecut anuntau ca vor renunt a la intrebarile-capcana

cuprinse in chestionare, specialistii Directiei Regim Permise s-au

razgandit. "Vom schimba toate chestionarele, desi este destul de

dificil in conditiile in care legislatia rutiera se schimba permanent,

dar vor ramane intrebarile cu doua sau trei variante de raspuns corect.

Au fost dezbateri pe aceasta tema, dar am hotarat sa le mentinem, dupa

ce am luat in calcul modul in care se sustine examenul teoretic si in

alte state europene (...) Oricum, in cazul in care vom avea de-a face

cu o pana de curent si calculatoarele nu vor functiona vom fi pregatiti

sa le oferim candidatilor chestionare pe hartie. Intrebarile vor fi

aceleasi, si nu avem intentia sa le ascundem: 1.000 dintre ele vor fi

postate pe internet.

Sa exerseze viitorii soferi inainte de examen!", a precizat unul dintre

ofiterii care lucreaza la modificarea actualelor chestionare.


Raspundeti, de cel putin doua ori, la toate cele 825 de intrebari



Politistii au si cateva "ponturi" care, daca sunt urmate

cu strictete, le pot asigura aspirantilor la statutul de sofer permisul

de conducere. In primul rand, pentru a trece cu bine de "sala" cititi

macar o data Legea Circulatiei si Regulamentul de aplicare a acesteia

si, neaparat, retineti toate semnele de circulatie.

Cel mai bun manual

ramane editia revizuita a celebrei "carti galbene" (care, intre timp,

si-a schimbat insa coperta): "Codul Rutier - Intrebari si teste pentru

obtinerea permisului de conducere", Editura National, care poate fi

achizitionata din orice librarie, cu 26,15 lei. "Este foarte important

sa raspundeti de cel putin doua ori la toate cele 825 de intrebari

cuprinse in acest manual, pentru ca acest exercitiu va garanteaza cele

minimum 22 de puncte de care aveti nevoie pentru a fi declarat admis la

proba teoretica", va sfatuiesc specialistii.


In ceea ce priveste proba practica, examinatorii sustin ca este

important sa cunoasteti autovehiculul. Apoi, incercati sa va stapaniti

emotiile si sa conduceti cu atentie, asigurati-va de fiecare data cand

schimbati banda de mers; acordati prioritate pietonilor care

traverseaza regulamentar, vehiculelor care vin din dreapta si

tramvaielor atunci cand virati la stanga si, foarte important,

executati cu atentie virajul la dreapta, deoarece, de regula, urmeaza o

trecere de pietoni iar acestia au, ca si dumneavoastra, "unda verde" la

semafor. "Daca observ ca un candidat cunoaste masina si conduce cu

prudenta, voi trece peste faptul ca nu a executat perfect o parcare

laterala", spune unul dintre examinatori.


Specialist in examinari Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor: "Sunt

unii care au ajuns candidati de profesie, deoarece sunt convinsi ca,

daca vor sustine examenul de cateva zeci de ori, vor ajunge sa cunoasca

raspunsul corect la toate chestionarele. In Capitala, veteran este un

barbat care a sustinut examenul de peste 30 de ori. Culmea e ca nu se

lasa."

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 4335 ori