Istoria semnelor de circulatie (I)

Joi, 23 Octombrie 2008, ora 22:00
14447 citiri
Istoria semnelor de circulatie (I)

Semnele de circulatie au trecut peste barierele de comunicare, reusind sa "vorbeasca" tuturor soferilor, indiferent de nationalitate. Indicatoarele rutiere sunt printre putinele lucruri pe care noi toti le avem in comun.

Primele semne rutiere au fost cele care indicau

directia si erau "construite" din mormane de stanci si pietre. Prima piatra de

sus avea forma de sageata si indica o anumita directie. Se poate spune, deci,

ca a existat o Epoca de Piatra a semnelor de circulatie.

Urmatorul pas este facut in vechiul oras roman

Pompei, in urma cu aproape 2000 de ani. Pentru ca oamenii se deplasau din ce in

ce mai des calare sau in carute trase de cai, au fost inventate trotuarele si

zebrele. Cateva pietre plate, dechise la culoare ii obligau pe "soferii" acelor

vremuri sa acorde prioritate pietonilor.

In 120 D.C Imperiul Romana a mai facut o

descoperire importanta: bornele kilometrice. La inceput bornele aratau ca niste

pari mici, plasati la distante egale unul fata de altul, raspanditi pe toata

reteaua de drumuri a imperiului: 300.000 de kilometri.

Pe fiecare par era

marcata distanta din acel loc pana la Roma, de aici si expresia: "Toate

drumurile duc la Roma". Dupa caderea Imperiului Roman acest sistem a fost

pastrat si imbunatatit. De-a lungul timpului, bornele au fost decorate si

ofereau din ce in ce mai multe informatii.

Foto: Borna kilometrica din timpul perioadei romane

In anul 1750, in Germania au fost inventate

semnele in forma de cruce. Dezvoltarea retelei de drumuri a insemnat aparitia

intersectiilor, iar aceste cruci orizontale erau folosite pentru a indica

directia.


Odata cu aparitia numelor pentru strazi au aparut

si placutele care sa indice directia spre o anumita strada. In aceasta perioada

crucile orizontale s-au indreptat si fiecare brat indica directie spre o

anumita artera.

Foto: Placuta cu nume de strada din anul 1761

La sfartului secolului al 19-lea, masinile incep

sa cucereasca Europa. Datorita gabaritului si formei, masinile acelor vremuri

erau considerate adevarate locomotive, iar pietonii se fereau din calea lor.

Pentru a-i proteja pe trecatori,

inaintea acestor mostrii pe patru roti mergea un om care tinea in mana

un steag rosu.

Aceasta metoda de semnalizare s-a dovetit

ineficienta in lupta cu masinile care invadau strazile, asa ca, in 1903, a fost

semnat in Marea Britanie "Motorcar Act" - un document in

care erau descrise primele reguli de circulatie pe drumurile publice si

pedepsele aplicate in cazul incalcarii lor. Tot aici se mentioneaza pentru

prima data si notiunea de "carnet de conducere".

Prima parte a documentului a reprezentat prima

forma de legislatie rutiera si cuprindea o lista a semnelor de circulatie si

semnificatiile aferente, obligatiile si indatoririle soferilor, dar si pedepsele aplicate pentru incalcarea

regulamentelor.

Ce-a de-a doua parte a acestui "Motorcar Act" introducea numarul de

inmatriculare. Orice masina care circula pe drumurile publice trebuia sa poarte

insemnele orasului de resedinta al posesorului si sa fie inscrisa in "registrul

auto al Guvernului". Aceasta masura a fost luata ca urmare a nenumaratelor

accidente rutiere cu autor necunoscut. Autoritatile vremii emiteau un numar unic pentru

fiecare masina in parte si ii invata pe soferi unde trebuie pusa acea "placuta

de inmatriculare", astfel incat sa fie vizibila.

Singurele masini care pot circula si astazi p

e

strazile din Marea Britanie fara numere de inmatriculare sunt cele care apartin

casei regale.

Ultima parte a acestui act impunea carnetul de

conducere pentru cei care voiau sa conduca o masina. Desi nu exista o scoala

speciala si nici nu se dadea examen, ca sa poti circula legal trebuia sa detii

un act atestat de consiliul orasului de resedinta.

Foto: Permis de conducere din anul 1934

In 1905 a fost semnat in Olanda "Motor and Cycle

Act", un document asemanator celui din Marea Britanie.

La inceputul secolului 20, organizatiile nationale

de turism au cerut guvernelor intruducerea semnelor de directie si avertizare

pentru pietoni. Astfel, la primul Congres Rutier International, organizat la

Paris in anul 1908, majoritatea tarilor participante au venit cu propuneri

despre cum ar trebui protejati si avertizati pitonii. Un lucru a fost sigur:

propunerile erau atat de diferite incat singura masura care s-a putut lua a

fost ca fiecare tara sa puna in practica propria propunere.

O alta tema de discutie a Congresului a fost aspectul si iluminatul semnelor de circulatie.

Majoritatea lor erau colorate in alb si negru si contineau atat text cat si

imagine, iar pe timpul noptii erau, practic, invizibile. Solutia gasita la acel

moment a fost plasarea indicatoarelor in dreptul lampilor cu ulei si mai tarziu

cu gaz.

In 1920 s-a tinut in Olanda o noua editie a

Congresului Rutier. La acel moment,

"Tara Lalelelor" era si "tara" celor peste 400 de indicatoare si semne

de circulatie, care, in urma congresului, au fost acceptate ca forma si colorit

la nivel mondial.

Doi ani mai tarziu, un reporter suedez a prezentat

in fata congresului o solutie pentru imbunatatirea vizibilitatii

indicatoarelor: asezarea la inaltime. Reporterul a demonstrat ca un indicator

suspendat de un stalp inalt este vizibil de la distanta si permite soferilor sa

actioneze in timp util. Ideea a fost acceptata si impusa tuturor tarilor.

De-a

lungul istoriei congresele rutiere, nationale sau internationale, au analizat

si aprobat un sistem elaborat al indicatoarelor si semnelor de circulatie.

Astazi, oriunde in lume respectam, in mare, aceleasi reguli pentru ca

indicatoarele ne spun tuturor acelasi lucru, indiferent de limba.

Capitolele la care Google Maps este depășit de Waze. Lupta celor doi giganți de navigație
Capitolele la care Google Maps este depășit de Waze. Lupta celor doi giganți de navigație
Google Maps și Waze sunt două dintre cele mai populare aplicații de navigație la nivel global, ambele aflate sub umbrela gigantului Google. Cu toate acestea, fiecare aplicație se adresează...
Cum se compară regimul fiscal din România cu cele mai mari scumpiri de impozite ale vecinilor europeni. Ce țări au mărit dările în 2024
Cum se compară regimul fiscal din România cu cele mai mari scumpiri de impozite ale vecinilor europeni. Ce țări au mărit dările în 2024
În 2024, mai multe țări europene au implementat creșteri simțitoare ale impozitelor ca parte a politicilor lor fiscale, de cele mai multe ori gândite să facă față presiunilor puse de...

Curs valutar

1 EUR = 4.9766 RON

0.0003

1 USD = 4.5135 RON

0.0050
  1. Semnalul că ne lovește criza: Bogătașul din SUA care stă pe o saltea de 2 miliarde de dolari, după o vânzare mamut
  2. Pentru Putin vine ziua fatidică de 12 octombrie: Șocul american ce ar împinge Rusia spre o criză iminentă
  3. Un brand emblematic în "Epoca de Aur" revine în actualitate. Decizia luată de proprietarii americani
  4. Scădere masivă pe piața auto românească. Ce model de Dacia a revenit pe primul loc în preferințele românilor
  5. Lovitură de la Nicușor Dan: "E poate rezonabil să mai creștem puțin cât plătesc bucureștenii"
  6. În ce le recomandă un cunoscut om de afaceri românilor să investească: ”Eşti un prost pentru că n-ai văzut semnalele”
  7. Mercedes cheamă zeci de mii de mașini în service, din cauza unei posibile defecțiuni care ar putea bloca motorul
  8. Mugur Isărescu desființează categoric activele cripto: Bitcoin „nu este reglementat, nu are garanțiile statului”. Cum compară oficialul BNR criptomonedele cu banii fiat
  9. Cum producătorii de mașini din China pot fenta taxele vamale din UE. Reacția unui mare gigant auto
  10. Banca Națională a autorizat sistemul de plăți instant Blik în România. Cum funcționează metoda de plată care a devansat cardurile bancare în Polonia