Doar unu din trei camioane pleac? inc?rcat din Romania. Cauzele sunt exporturile ieftine ?i parcul de autovehicule excedentar. Se a?teapt? un num?r crescut de falimente in urm?torii ani.
Camionagii romani gasesc, in medie, marfa de transportat doar pentru
unu din trei camioane, situatia fiind diferita de la tara la tara,
arata date furnizate de Marilena Matei, director general al Trafic Media, editorul revistelor Tranzit si Logistica.
Potrivit
datelor prezentate de Marilena Matei, in cazul camioanelor care pleaca
din Romania, gradul de incarcare al acestora este de 19%, iar la venire
este de 53%.
Situatia este mai dificila in cazul transporturilor
catre Cehia, unde doar 3% dintre camioane pleaca complet incarcate, sau
al celor catre Austria, unde procentajul este de 6%. Aceasta deoarece,
fiind destinatii apropiate, transportatorii sunt mai putin afectati
daca pleaca fara incarcatura.
Cel mai usor se gasesc comenzi pentru Italia
(32% din camioane incarcate) si Bulgaria, unde raportul e de 62%. La
intoarcere situatia e pozitiva in relatia cu Cehia, de unde vin 82% din
camioane complet incarcate, si Austria, caz in care indicele este de
54%.
Mai multi factori explica aceasta situatie, spun oficiali
ai industriei transporturilor rutiere din Romania. In primul rand este
vorba de un excedent al parcului auto de camioane ce a inregistrat un
varf in perioada 2006-2007, spune Ioan Lixandru, vicepresedinte al
Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
"Parcul
auto a crescut in perioada 2006-2007, dar acum am intrat in plina criza
si nu se mai misca marfa. Inca nu stim cu cat au scazut comenzile de
transport dupa luna august", spune acesta. Pentru a-si acoperi
cheltuielile, operatorii rutieri trebuie sa mizeze nu atat pe ceea ce
vor transporta catre vest, deoarece marfurile ce le exportam acolo sunt
ieftine, nefiind de inalta tehnologie, ci pe ce vor aduce. Valoarea
marfurilor aduse in Romania este mult mai mare decat cea a celor
trimise. Situatia s-a inrautatit in ultimii ani. "Daca in urma cu
cativa ani un transportator isi acoperea cheltuielile in proportie de
30% din export si 70% din import, acum ponderea e de 20% cu 80%.
Spre
exemplu te duci in Spania cu doua motoare electrice si te intorci cu
200 de masini de spalat (mai scumpe - n.r.)", spune Lixandru. O buna
parte din transporturile rutiere catre vestul Romania sunt derulate de
firme din Ungaria, romanilor ramanandu-le in exclusivitate zona de est
a tarii. Consecinta dezechilibrelor este un grad de incarcare mai mic
al camioanelor romanesti fata de cel din flotele altor tari. "Valoarea
medie europeana este de 21-24.000 de kilometri pe camion, iar la noi
este de 14.000 de kilometri", mai spune Lixandru.
"Falimentul
este singura alternativa", raspunde Ioan Lixandru la intrebarea ce se
va intampla in viitor. "Vor rezista doar firmele mijlocii, cele mici
sau cele mari urmand sa fie cele mai afectate", adauga acesta. Primele
nu vor avea resursele financiare necesare pentru a isi achita
camioanele luate in leasing, iar celalalt tip de firme se vor lovi de
scepticismul bancherilor atunci cand va fi vorba sa obtina finantari de
la acestia. Pur si simplu va veni momentul cand transportatorii vor
spune firmelor de leasing "luati-va camioanele inapoi; nu le mai putem
plati".
Marilena Matei opineaza ca vor rezista firmele care vor
putea gestiona "profituri de 2-3%, fata de 20-30% in anii precedenti".
De altfel, incep sa se cumpere din ce in ce mai putine vehicule grele,
importurile fiind, in acest an, cu 2,3% mai mici fata de 2007.
Principalele probleme de care se lovesc camionagiii sunt cresterea
pretului motorinei cu 40% in perioada iulie 2007-iulie 2008, nivelul in
crestere al chiriilor, salariilor si impozitelor si taxele de
autostrada in crestere in Germania, Elvetia sau Austria.