Criza loveste si camionagiii

Duminica, 02 Noiembrie 2008, ora 09:55
2581 citiri
Criza loveste si camionagiii

Doar unu din trei camioane pleac? inc?rcat din Romania. Cauzele sunt exporturile ieftine ?i parcul de autovehicule excedentar. Se a?teapt? un num?r crescut de falimente in urm?torii ani.

Camionagii romani gasesc, in medie, marfa de transportat doar pentru

unu din trei camioane, situatia fiind diferita de la tara la tara,

arata date furnizate de Marilena Matei, director general al Trafic Media, editorul revistelor Tranzit si Logistica.

Potrivit

datelor prezentate de Marilena Matei, in cazul camioanelor care pleaca

din Romania, gradul de incarcare al acestora este de 19%, iar la venire

este de 53%.


Situatia este mai dificila in cazul transporturilor

catre Cehia, unde doar 3% dintre camioane pleaca complet incarcate, sau

al celor catre Austria, unde procentajul este de 6%. Aceasta deoarece,

fiind destinatii apropiate, transportatorii sunt mai putin afectati

daca pleaca fara incarcatura.

Cel mai usor se gasesc comenzi pentru Italia

(32% din camioane incarcate) si Bulgaria, unde raportul e de 62%. La

intoarcere situatia e pozitiva in relatia cu Cehia, de unde vin 82% din

camioane complet incarcate, si Austria, caz in care indicele este de

54%.


Mai multi factori explica aceasta situatie, spun oficiali

ai industriei transporturilor rutiere din Romania. In primul rand este

vorba de un excedent al parcului auto de camioane ce a inregistrat un

varf in perioada 2006-2007, spune Ioan Lixandru, vicepresedinte al

Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).


"Parcul

auto a crescut in perioada 2006-2007, dar acum am intrat in plina criza

si nu se mai misca marfa. Inca nu stim cu cat au scazut comenzile de

transport dupa luna august", spune acesta. Pentru a-si acoperi

cheltuielile, operatorii rutieri trebuie sa mizeze nu atat pe ceea ce

vor transporta catre vest, deoarece marfurile ce le exportam acolo sunt

ieftine, nefiind de inalta tehnologie, ci pe ce vor aduce. Valoarea

marfurilor aduse in Romania este mult mai mare decat cea a celor

trimise. Situatia s-a inrautatit in ultimii ani. "Daca in urma cu

cativa ani un transportator isi acoperea cheltuielile in proportie de

30% din export si 70% din import, acum ponderea e de 20% cu 80%.


Spre

exemplu te duci in Spania cu doua motoare electrice si te intorci cu

200 de masini de spalat (mai scumpe - n.r.)", spune Lixandru. O buna

parte din transporturile rutiere catre vestul Romania sunt derulate de

firme din Ungaria, romanilor ramanandu-le in exclusivitate zona de est

a tarii. Consecinta dezechilibrelor este un grad de incarcare mai mic

al camioanelor romanesti fata de cel din flotele altor tari. "Valoarea

medie europeana este de 21-24.000 de kilometri pe camion, iar la noi

este de 14.000 de kilometri", mai spune Lixandru.


"Falimentul

este singura alternativa", raspunde Ioan Lixandru la intrebarea ce se

va intampla in viitor. "Vor rezista doar firmele mijlocii, cele mici

sau cele mari urmand sa fie cele mai afectate", adauga acesta. Primele

nu vor avea resursele financiare necesare pentru a isi achita

camioanele luate in leasing, iar celalalt tip de firme se vor lovi de

scepticismul bancherilor atunci cand va fi vorba sa obtina finantari de

la acestia. Pur si simplu va veni momentul cand transportatorii vor

spune firmelor de leasing "luati-va camioanele inapoi; nu le mai putem

plati".


Marilena Matei opineaza ca vor rezista firmele care vor

putea gestiona "profituri de 2-3%, fata de 20-30% in anii precedenti".

De altfel, incep sa se cumpere din ce in ce mai putine vehicule grele,

importurile fiind, in acest an, cu 2,3% mai mici fata de 2007.

Principalele probleme de care se lovesc camionagiii sunt cresterea

pretului motorinei cu 40% in perioada iulie 2007-iulie 2008, nivelul in

crestere al chiriilor, salariilor si impozitelor si taxele de

autostrada in crestere in Germania, Elvetia sau Austria.

Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Consiliul General al Capitalei a aprobat vineri majorarea salariilor de bază pentru funcţiile din cadrul aparatului de specialitate al primarului general şi din cadrul serviciilor şi...
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
Banca Națională a României (BNR) și-a dat avizul vineri, 29 martie, pentru o propunere legislativă care ar muta în sarcina băncii centrale protecția consumatorilor în relația cu...