Dupa ce indienii de la Tata au devenit proprietarii de drept ai Jaguar si Land Rover, intreaga lume auto incepe sa isi puna intrebari despre ce se va intampla cu cele doua marci britanice de traditie, odata ce acestea au intrat in portofoliul unui constructor asiatic despre care nu se cunosc foarte multe.
Va propunem o incursiune in istoria marcii indiene pentru a putea analiza
potentialul pe care aceasta il are si pentru a vedea de ce Ratan Tata,
proprietarul companiei cu acelasi nume, a decis sa faca un pas urias la
scara industriala prin cumpararea Jaguar si Land Rover pentru 2.3
miliarde de dolari, studiu realizat de AutoMarket.
Tata nu a fost creata acum cativa ani, asa cum este cazul majoritatii producatorilor din China, de exemplu. Compania
a fost conceputa la sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial, atunci
cand Tata construia locomotive sub presedintia lui J.R.D. Tata, unchiul
actualului patron.
Prima
masina a aparut insa acum zece ani, cand Tata a dezvelit un model cu
cinci usi produs in India. Cu toate acestea, debutul marcii a fost
dezastruos, modelul Indica reprezentand o mostra de defecte inlantuite
care au scazut mult increderea clientilor in marca nou-nascuta. Totusi,
modelul a fost vandut in peste un milion de unitati. Nimic nu scotea
Tata in fata din punct de vedere pozitiv iar managerul companiei, Ratan
Tata, acum in varsta de 70 de ani, a decis sa puna piciorul in prag si
sa anunte, acum exact cinci ani, faptul ca va construi cea mai ieftina
masina existenta vreodata in lume.
Desi
in acel moment au trecut neobservate, intentiile lui Ratan Tata au
devenit realitate in momentul in care, acum doua luni, Tata a lansat
Nano, masina de 2500 de dolari.
In aceste conditii, atasarea unor marci ca Jaguar si Land Rover
portofoliului Tata poate parea ciudat, mai ales in conditiile in care
cele doua marci sunt atasate ideii de lux si, pe alocuri, exclusivism.
Totusi, miscarea face parte din aceeasi strategie a lui Ratan Tata de a
deveni primul constructor indian cunoscut la nivel mondial in toate
segmentele de modele. Este adevarat, totul poata sa para un pariu
necastigator pentru seful Tata, insa acesta sustine ca nu are motive de
frica: "Grupul
nostru a demonstrat deja ca are apetitul necesar pentru achizitii de
mare valoare si, de asemenea, ca are capacitatea de a le conduce", afirma managerul indian.
Ratan Tata, capul tuturor activitatilor companiei, a studiat arhitectura la Cornell University si managementul la Harvard. Acesta
face parte din topul celor mai bogati 25 de oameni din lume conform
revistei americane Fortune, averea sa venind din faptul ca a reusit sa
transforme afacerea familiei sale - cu un portofoliu format din peste
300 de firme din domeniul hotelier, energetic, al distributiei, al
logisticii sau al telecomunicatiilor - intr-una extrem de profitabila.
Pe langa abilitatile sale de patron, Ratan Tata a stiut sa se apropie
mult de oamenii pe care ii conduce, fiind cunoscuta printre salariatii
proprii faima sa de om respectat si integru. In
aceste conditii, recenta vanzare a Jaguar si Land Rover a fost primita
cu bratele deschise de principalele sindicate ale celor doi
constructori, sefii muncitorilor sustinand ca tata este capabil sa le "asigure viitorul pentru o perioada lunga de timp de acum inainte".
Pentru ca varsta incepe insa sa isi spuna
cuvantul, Ratan Tata a afirmat de mai multe ori faptul ca anul 2012 va
fi cel in care se va retrage de la conducerea companiei: "Intr-o lume ideala, dupa ce Nano va fi lansat si se va bucura de succes, acest moment al retragerii va parea foarte bine ales".