Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Yenul forteaza Mazda sa isi mute productia in strainatate

Yenul forteaza Mazda sa isi mute productia in strainatate


Exportatorii japonezi se confrunta cu dificultati fara precedent din cauza aprecierii yenului in fata principalelor valute, inregistrand pierderi de zeci de miliarde de yeni.

Aprecierea monedei nationale scade competitivitatea produselor japoneze pe pietele internationale, din cauza cresterii costurilor de productie.

Una dintre cele mai afectate industrii este cea auto. Marii producatori de masini, precum Toyota, Honda sau Nissan au cerut deja guvernului sa intervina asupra monedei nationale, in conditiile in care 50% din productia Toyota se afla deja in afara Japoniei.

Intr-o pozitie mult mai vulnerabila se afla Mazda, a carei productie se afla aproape in totalitate pe teritoriul japonez. Compania a pierdut reteaua de productie din afara tarii in 2008, cand Ford s-a retras dupa o alianta de trei decenii si de atunci Mazda inregistreaza pierderi.

Actiunile Mazda s-au depreciat marti cu 10% pe bursa din Tokyo dupa ce producatorul de masini japonez a anuntat ca intentioneaza sa isi majoreze capitalul cu 170 miliarde de yeni (2,1 miliarde de dolari), pentru a-si extinde reteaua de productie in afara tarii, potrivit Financial Times..

Deprecierea s-a produs din cauza temerilor investitorior in privinta unei emisiuni de actiuni, care ar putea schimba proportia pachetelor detinute de actionari in prezent.

Desi estimase initial pierderi de 19 miliarde de yeni pana la sfarsitul lui martie, compania si-a revizuit prognozele la 100 miliarde de yeni, ceea ce ar insemna al patrulea an de pierderi.

Reprezentantii companiei declara ca banii pe care intentioneaza sa ii stranga nu provin din cadrul companiei si ca nu s-a luat inca o hotarare in aceasta privinta. Se pare ca producatorul de masini intentioneaza sa emita actiuni in valoare de 100 miliarde de yeni si sa obtina un imprumut de 70 miliarde de yeni de la Sumitomo Mitsui Bank si de alti cativa creditori, potrivit unor surse din piata.

Mazda a mai emis si in 2009 actiuni in valoare de 96 de miliarde de yeni pentru a finanta dezvoltarea unor noi tehnologii.

In luna octombrie, compania a inaugurat in Mexic prima fabrica proprie de asamblare si cauta in continuare sa achizitioneze sau sa incheie parteneriate cu fabrici din afara Japoniei, pentru a-si muta 50% din productie in afara tarii pana in martie 2016.

Si ceilalti producatori de masini japonezi planuiesc deschiderea unor noi linii de productie in afara tarii. Carlos Ghosn, CEO Nissan, a declarat la sfarsitul anului trecut ca are in vedere o astfel de miscare:

"Tot mai multe proiecte se muta in afara Japoniei pentru ca pur si simplu nu pot supravietui cu acest curs de schimb", potrivit lui Ghosn.

De asemenea, si reprezentantii Toyota au declarat ca au in vedere intarirea aliantelor cu furnizorii si dealerii, pentru a combate efectele aprecierii yenului.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1646 ori