2008 este primul an in care nu se vor mai inregistra cresteri spectaculoase pe segmentul masinilor noi. APIA da posibila o crestere de maximum 5 la suta sau chiar o stagnare.
Daca piata auto
a cunoscut de la un an la altul salturi spectaculoase, 2008 se anunta
un an imprevizibil din punct de vedere al evolutiei, marcat in primul
rand de modificarea valorii taxei. De la 1 iulie, aceasta va creste in
cazul autovehiculelor noi si se va dimina pentru cele de ocazie.
Un alt
factor in evolutia pietei ar putea fi, conform APIA, cresterea
disponibilitatii autovehiculelor de ocazie in tarile Europei de Vest
(in special Germania), ca urmare a masurilor de verificare tehnica
frecventa, in urma carora un procent semnificativ de autoturisme sunt
identificate cu defectiuni.
Acestea au dus chiar la interzicerea
circulatiei lor (anul trecut, in Germania, doar 47 la suta dintre
autoturisme au trecut fara probleme inspectia tehnica, iar 25 la suta
dintre cele cu vechime de peste 9 ani ar fi trebuit sa fie interzise in
circulatie).
La modificarea pietei auto
va contribui, fara indoiala, si disponibilitatea tot mai mare de
autovehicule Euro5 mai putin poluante si cu grad mai mic de
fiscalizare. De asemenea, introducerea de catre majoritatea tarilor UE
a unor masuri tot mai severe de protectie a mediului fata de poluarea
auto va avea un efect semnificativ.
Acest lucru va face ca
autoturismele foarte vechi sa dispara din parcurile nationale ale
statelor mai puternic dezvoltate si sa patrunda in cele care nu au
prevazute astfel de masuri sau unde puterea de cumparare este mai mica.
Nu in ultimul rand, ramane de vazut cum va influenta piata derularea Programului de innoire a parcului auto,
cu o prima de casare care a ramas de 3.000 lei, adica la nivelul anilor
precedenti. Avand in vedere toate aceste considerente si evolutia din
primul trimestru, este de asteptat ca, in acest an, piata
autotursimelor noi sa inregistreze o crestere de maximum 5 la suta,
fiind insa posibila chiar si o stagnare, conform APIA.