Razboi pe piata auto pentru titulatura Masina Anului

Marti, 11 Decembrie 2007, ora 23:23
1465 citiri
Razboi pe piata auto pentru titulatura Masina Anului

O distinctie de genul "masina anului" salta in mod simtitor vanzarile autoturismului in cauza. Acesta ar fi un avantaj. In Europa lucrurile sunt clare: Fiat 500 este o astfel de masina. In Romania, insa, lucrurile sunt mai complicate. Doua asociatii, Asociatia Presei Auto din Romania (APAR) si Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR) se razboiesc de ceva ani pe dreptul de acordare a unui astfel de premiu. Asa se face ca in acest an Kia Cee"d a fost desemnata atat "masina anului in Romania", cat si "masina anului 2008".
Informatia pe scurt:

1. Titulatura de "masina anului" imbunatateste cifra vanzarilor autoturismului in cauza
2. Daca in Europa, exista un singur astfel de premiu acordat unei masini, in Romania sunt doua asociatii de profil care acorda acest premiu.
3. Astfel, Kia Cee"d a fost desemnata in acest an atat "masina anului in Romania" cat si "masina anului 2008".
4. Asociatia Presei Auto din Romania (APAR) si Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR), doua asociatii de ziaristi care acorda aceste premii se cearta pe drepturile inregistrate la OSIM - Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

"Concursul este un catalizator. Masina care primeste acest titlu va avea o crestere in vanzari". Aceasta este una din mizele concursului "masina anului" dupa cum marturiseste pentru HotNews.ro, Mihai Heimann, presedintele UZEAR, una dintre asociatiile de ziaristi care a acordat acest premiu in acest an, in Romania.

Povestea evenimentului "masina anului" incepe inca din anul 1998, cand organizator a fost Asociatia Presei Auto din Romania (APAR). Dupa o vreme, o parte din membrii acestei asociatii s-au desprins de aceasta, formand Uniunea Ziaristilor si Editorilor Auto din Romania (UZEAR).

Pentru ca ambele asociatii au vrut sa-si pastreze dreptul de a organiza acest eveniment, in anul 2000, la diferenta de cateva zile, ambele tabere s-au grabit sa inregistreze concursul ca marca proprie la OSIM - Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci. Primii, membrii USEAR, au inregistrat concursul sub marca "Masina anului". APAR a inregistrat competitia, patru zile mai tarziu, sub marca "masina anului in Romania". In plus, cele doua marci au fost inregistrate pe clase diferite.

Cearta intre jurnalisti pe tema exclusivitatii si non-exclusivitatii

Problema a ajuns in instanta si de aici lucrurile s-au complicat si mai mult. Justitia a hotarat ca UZEAR are drept asupra marcii "masina anului", dar un drept non-exclusiv, pe cand marca inregistrata de APAR are drept exclusiv. Legislatia romaneasca permite insa existenta ambelor licente. Asa se face ca in cei 9 ani de existenta ai acestei competitii, masini diferite, sau aceleasi masini au primit premiile ambelor organizatii. In anul 2005, cele doua asociatii au ajuns chiar la un acord si au organizat un concurs unic cu titlul "masina anului in Romania", castigatoare fiind desemnata Honda Civic.

Situatia insa nu a durat si cearta intre jusnalistii auto a izbucnit din nou. Ca urmare, anul trecut, Opel Corsa a primit titlul de "masina anului 2007" din partea UZEAR si de "masina anului in Romania" din partea APAR. Situatia s-a repetat si in acest an, cand Kia Cee'd a obtinut la data de 29 noiembrie 2007 premiul de "masina anului 2008" din partea UZEAR, iar marti, 11 decembrie 2007, premiul de "masina anului in Romania" din partea APAR.

UZEAR: utilizarea marcii "masina anului in Romania" incalca legea

Membrii UZEAR si-au acuzat marti, colegii de breasla, de organizarea ilegala a acestui eveniment, pe motiv ca manifestarea APAR nu se incadreaza in clasa de servicii a marcii inregistrate la OSIM. Oficialii UZEAR isi justifica evenimentul prin dreptul de a organiza "concursuri cu scop publicitar" (clasa de bunuri si servicii nr. 35 a marcii inregistrate la OSIM).

Cei de la APAR, revendica evenimentul, prin dreptul de a organiza "competitii auto" (precizat in clasa de bunuri si servicii nr. 41 a marcii inregistrate la OSIM). Marti, membrii UZEAR au dat un comunicat de presa in care sustin ca evenimentul APAR nu este asa cum prevede legea o competitie sportiva.

"Potrivit inscrierilor in Registrul National al Marcilor, Asociatia Presei Auto din Romania a inregistrat marca "Masina anului in Romania" ulterior datei inregistrarii de catre UZEAR a marcii "Masina anului" si doar pentru clasele de servicii 35 si 41 cuprinzand "publicitate, in special prin organizare de targuri si saloane auto" si "organizare de competitii auto", acestea din urma reprezentand, conform definitiilor claselor de servicii cuprinse in clasificarea de la Nisa, competitii sportive (serial no. C0078). Ori, evenimentul "Masina Anului"/"Masina Anului in Romania" reprezinta, in mod evident, un concurs cu caracter publicitar, comercial si, nu in ultimul rand, cultural prin popularizarea modelelor autoturismelor comercializate in Romania, nicidecum o competitie sportiva", se arata in comunicatul UZEAR.

APAR: concursul UZEAR reprezinta ambitii sau dorinte personale

De cealalta parte, membrii APAR au tinut sa ofere detalii marti, cu ocazia decernarii premiului "masina anului in Romania", asupra legalitatii acestei actiuni.

"Titlul "Masina Anului in Romania" este marca inregistrata la OSIM apartinand APAR. Este singura competitie nationala legala, marca inregistrata avind caracter exclusiv atat pentru sigla grafica cat si pentru continutul verbal. Este de remarcat ca proprietatea APAR- o organizatie privata- este una din foarte putinele marci inregistrate acordate de OSIM in care a fost inclus si numele tarii noastre, APAR tine sa precizeze ca orice alte asa zise concursuri cu nume similare, organizate in paralel, au caracter local si non-exclusiv, reprezentand dorinte sau ambitii personale.

APAR recomanda tuturor partilor interesate sa tina cont de aceasta realitate in confomitate cu legea si sa procedeze cu prudenta vis a vis de asemenea incercari de confuzionare a publicului larg", se spune in comunicatul APAR.

De ce nu s-a putut repeta situatia de prietenie din 2005

Intrebat de ce nu s-a mai putut repeta situatia din 2005, cand cele doua asociatii s-au inteles, presedintele UZEAR, Mihai Heimann, a declarat pentru HotNews.ro ca "la putin timp dupa decernarea premiului au fost depistate niste neregului".

"Am aflat dupa cateva zile, de la decernarea premiului, ca firma unuia dintre organizatorii acestei manifestari, Auto Fun, gestiona bugetul de publicitate al Honda pe anul 2006. Am constatat ca a castigat Honda Civic datorita acordarii de puncte nu in mod real de catre membrii din juriu care apartineau APAR si care erau angajati ai acestui organizator. Nici un membru al asociatiei noastre nu gestioneaza vreun cont de publicitate al vreunui importator sau producator auto din Romania", a declarat Mihai Heimann.

Heinmann sustine ca "in urma cu sase saptamani UZEAR a trimis un comunicat catre APAR prin care ii invitau pe membrii acestei asociatii la tratative, dar ca nu s-a ajuns nici macar la discutii pentru ca APAR solicita stabilirea celor care ar fi trebuit sa participe la discutii". De cealalta parte, oficialii APAR spun ca in cazul UZEAR folosirea pluralului este fortata si ca Mihai Heinmann este suparat pe toata lumea.

"Sunt speculatii. Este total gresit (n.r. in legatura cu gestionarea bugetului de publicitate Honda). Heimann este suparat pe toata lumea. Pe noi nu ne intereseaza UZEAR. De fapt este vorba despre o singura persoana, folosirea pluralului este gresita", a precizat Dan Vardie, presedinte de onoare al APAR.

Continuarea in <a href=http://www.hotnews.ro/Economie/Companii/articol_2080831/Razboi_pe_piata_auto_pentru_titulatura_Masina_Anului.htm target=_blank>Evenimentul Zilei</a>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...