Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Rabla 2012: Mai putini bani, mai putine tichete, falimentul multor dealeri auto

Rabla 2012: Mai putini bani, mai putine tichete, falimentul multor dealeri auto


Guvernul a decis reluarea programului Rabla si in 2012, chiar daca cei din piata auto nu se asteptau. Rabla 2012 are la dispozitie doar 30.000 de tichete, foarte putine in comparatie cu anii anteriori, motiv pentru care multe reprezentate auto vor da faliment anul acesta.

Ministerul Mediului a anuntat ca pana la sfarsitul lunii iunie va fi suplimentat cu 15.000 numarul tichetelor din programul "Rabla", iar dupa rectificarea bugetara vor mai exista alte 15.000, decizia fiind luata pentru mentinerea locurilor de munca.

Presedintele Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean, a declarat pentru Business24 ca existenta programului Rabla in 2012 reprezinta un adevarat miracol, pentru ca majoritatea celor din piata auto nu se asteptau la o continuare a programului de casare si in acest an.

Mai putine tichete, inseamna inchiderea multor reprezentante

El sustine ca numarul redus de tichete pentru Rabla 2012 arata, de fapt, starea actuala a economiei romanesti. Practic, vistieria este goala, spune Muntean, si nu mai exista fonduri pentru subventionarea unor astfel de programe, care se doresc a fi de impulsionare a industriei auto.

Cristian Muntean sustine ca, reducerea numarului de tichete valorice pentru programul Rabla, coroborata cu situatia economica precara, va duce la inchiderea a inca 15% din reprezentantele auto din Romania.

"In orasele mai sarace, diminuarea numarului de tichete valorice Rabla va duce la inchiderea multor reprezentante, iar automat va creste si numarul de someri. Mai mult, producatorii au inceput sa inchida fabricile cateva zile, pentru a face fata cererii scazute", a declarat Muntean.

El sustine ca deja a inceput goana dupa tichete valorice, fiind mare bataie pe acestea, mai ales intre reprezentantele auto, care dau comezi ferme samsarilor de astfel de vouchere.

"Practic, acum apare o noua piata neagra a tichetelor valorice de la Rabla, din cauza ca cererea este mare, iar numarul scos pe piata este redus. Am amici care mi-au spus ca au comenzi de ordinul sutelor de tichete de la dealerii auto, asa ca nu mai se gasesc "la liber", a mai spus presedintele ASSAI.

Piata neagra a tichetelor: 2.000 de lei voucherul

Cristian Muntean spune ca daca in anii precedenti un tichet la programul Rabla se vindea pe piata neagra cu cel mult 800 de lei, in prezent acestea nu se dau cu mai putin de 2.000 de lei.

Silviu Sepciu, reprezentatul Dacia a declarat pentru Business24 ca numarul mic de vouchere Rabla inseama un numar redus de masini casate. Adica, unul si mai mic de automobile care vor fi cumparate. Mai exact, de vreo patru ori mai mic, conform reprezentantului constructorului auto roman. "Un client, persoana fizica, asteapta confirmarea ca programul Rabla va fi sustinut in continuare de statul roman, altfel piata nu se misca", sustine Sepciu.

Reprezentantul Dacia spune ca nivelul de vanzari este unul foarte scazut, in principal din cauza intarzierii demararii programului, dar si a numarului mic de tichete emise. El spune ca, in acest moment, pentru cei din industria auto este dificil sa faca previzuni, iar daca se incumeta cineva la asa ceva, o face lunar, in functie de evolutia situatiei macroeconomice din Europa.

Chiar daca in Romania nu sta prea bine, Silviu Sepciu spune ca exista unele piete, in Europa de Vest, unde Dacia inregistreaza vanzari in crestere.

Intrebata care este sursa de finantare pentru aceste tichete, ministrul Rovana Plumb a spus ca a fost facuta o analiza si s-a stabilit ca banii pot fi luati din alte surse din Administratia Fondului de Mediu. Demnitarul a precizat ca s-a decis ca pentru o perioada sa fie suspendata finantarea pentru parcuri in sate si comune.

Rovana Plumb a mai spus ca masinile electrice si hibrid vor fi mentinute ca si capitol separat in programul Rabla.

Afaceri auto sau protejarea mediului?

Intrebata cum comenteaza afirmatia unor organizatii neguvernamentale care au sustinut ca "Rabla" nu este un program de mediu, ci pentru subventionarea companiilor auto, ministrul Mediului a precizat ca Guvernul din care face parte s-a angajat sa creeze locuri de munca si sa asigure garantii privind protectia mediului. In opinia sa, programul "Rabla" face acest lucru prin faptul ca reduce emisiile poluante.

Programul "Rabla" editia 2012 a inceput in luna aprilie pentru persoane fizice, fondurile destinate acestuia putand acoperi casarea a 30.000 de masini vechi. In mai putin de o luna, conform statisticilor Ministerului Mediului, au fost acoperite costurile pentru scoaterea din uz a aproape 12.000 de masini, mai exact 11.927.

Bugetul prevazut initial de Administratia Fondului de Mediu pentru editia 2012 a programului "Rabla" este de 114 milioane de lei, suma din care poate fi acoperita scoaterea din uz a 30.000 de masini mai vechi de zece ani. Valoarea voucherului a ramas aceeasi in 2012 ca si in anii trecuti. La cumpararea unei masini noi pot fi utilizate trei astfel de vouchere.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2200 ori