Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Producatorii auto incep sa fuga din Europa

Producatorii auto incep sa fuga din Europa


SAAB, Opel, Renault, PSA Peugeot-Citroen, Mitsubishi - lista constructorilor care au probleme cu fabricile din Europa. Producatorii s-au confruntat cu presiuni politice, pentru a nu reduce numarul locurilor de munca, mentindand astfel uzinele neprofitabile.

Iata ca vine si randul celor de la Mitsubishi sa intampine reale dificultati cu unitatile de productie din Europa. Daca unii constructori auto au pus lacatul pe usile de la fabrica, precum Opel in Belgia si SAAB in Suedia, japonezii au ales sa vanda pe 1 euro fabrica din Olanda, catre VDL, un constructor authton de autocare.

Fabrica vanduta un euro

Constructorul auto japonez Mitsubishi Motors Corp a anuntat miercuri ca isi va vinde uzina de asamblare din Olanda, singura sa uzina din Europa Occidentala, catre producatorul olandez de autobuze VDL pentru suma simbolica de un euro, in schimbul promisiunii ca cei 1.500 de angajati nu vor fi concediati.

In luna februarie, Mitsubishi a informat ca pana la finele anului va inceta productia de autovehicule la uzina sa de la Born (Olanda), unde sunt asamblate modelul subcompact Colt si modelul SUV Outlander.

Mitsubishi Motors a precizat ca un acord definitiv ar urma sa fie incheiat pana la finele lunii august referitor la transferul efectiv a 100% din actiunile uzinei NedCar catre VDL Groep. Grupul japonez a adaugat ca ar urma sa inregistreze o pierdere exceptionala de 28 miliarde yeni (280 milioane euro) din cauza vanzarii uzinei sale din Olanda pentru un euro.

VDL Groep este un grup industrial care realizeaza diverse produse semi-finite si finite, precum si autobuze si autocare. Cu sediul la Eindhoven, VDL Groep are 7.400 de angajati in 18 tari.

NedCar, fosta societate mixta apartinand Mitsubishi Motors, Volvo si guvernului olandez, a produs din 1967 si pana in prezent peste 4,6 milioane vehicule. In 2001 aceasta uzina a devenit o filiala 100% a Mitsubishi Motors. Daca in 1999 NedCar a asamblat 250.000 de vehicule, in 2011 productia a scazut la 40.000 de vehicule.

General Motors a dat tonul

General Motors a fost primul constructor auto care a demarat resturcturarea activitatilor la fabricile din Europa. In primul rand prin inchiderea fabricii SAAB din Suedia, care avea cumparatori, dar pe care conducerea GM a lasat-o sa moara incet si sigur.

Mai apoi, GM a luat decizia de a inchide prima fabrica auto germana de dupa al Doilea Razboi Mondial ar putea fi doar inceputul inchiderii si altor uzine europene ale producatorilor de autovehicule, printre care si Renault.

Masura vizeaza fabrica Opel din Bochum, va intra in vigoare in 2017 si este necesara din cauza supraofertei din industria auto la nivelul continentului. Printre fabricile care urmeaza sa fie inchise, se numara si cate una a Peugeot Citroen, Fiat, Ford sau Renault, aceastea fiind patru din cele cinci mari uzine europene care isi vor opri productia, alaturi de cea a General Motors.

Producatorii europeni s-au confruntat cu presiuni politice, pentru a nu reduce numarul locurilor de munca, mentindand astfel uzinele neprofitabile. Numai doua fabrici au fost inchise in ultimii patru ani - una General Motors (Opel) din Belgia si una Fiat, din Sicilia.

Supracapacitatea, principala problema

Pe masura ce cererea a scazut, supracapacitatea de productie din Europa de Vest urmeaza sa creasca de mai mult de doua ori si sa ajunga la aproximativ doua milioane de autovehicule produse in anul 2012, conform unei companii de cercetare auto. Totodata, piata auto din Europa se va contracta cu 7%, in 2012, potrivit unor estimari ale Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile.

Actiunile Renault au scazut cu 27%, cele ale Fiat cu 26%, in timp ce Peugeot si-a vazut actiunile diminuate pana la cea mai mica valoare din ultimii 23 de ani. Volkswagen, producator auto care nu a fost afectat de supracapacitate, a suferit o scadere de numai 11% a actiunilor sale.

Adancirea crizei i-a facut pe unii producatori auto sa ceara interventia statului. Ministrul francez al Industriei, Arnaud Montebourg, a spus ca Guvernul sau ia in considerare suport financiar pentru producatorii auto, dupa ce seful Renault, Carlos Tavares, a precizat ca ar fi binevenita "orice fel de masura de sustinere". Guvernul francez detine 15% din Renault.

100 de uzine functioneaza la mai putin de 75% din capacitate

In prezent, din 100 de uzine auto europene, 40 functioneaza la mai putin de 75% din capacitatea de productie, pragul sub care ele merg in pierdere.

Nici constructorul autohton Dacia nu a scapat de aceste probleme. Comenzile pentru Dacia au scazut in ultimele luni din 2011 si in primele luni din 2012. In acest context, era necesar ca Uzinele Dacia sa isi adapteze programul de productie la nivelul comenzilor. Astfel, liniile de asamblare de vehicule a fost oprita vineri, 30 martie si luni, 2 aprilie 2012.

Dupa opririle din primavara, uzina Dacia s-a vazut nevoita sa mai faca inca o data acest lucru, in zilele de 25 si 26 iunie. Oprirea a fost cauzata de dificultati de aprovizionare in urma grevei care a avut loc la furnizorul Sealynx din Franta. Prin oprirea productiei Dacia "pierde" aproape 8.400 de masini, cu o valoare comerciala de peste 100 milioane euro. In plus, muncitorii au pierdut deja in medie 118 lei din salariu pentru cele sase zile de somaj tehnic, sustineau reprezentantii constructorului auto.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1765 ori