Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Pietele emergente, profitabile pentru producatorii auto chinezi

Pietele emergente, profitabile pentru producatorii auto chinezi


Producatorii auto din China inregistreaza exporturi in crestere pe pietele emergente.

Astfel, pe soselele din Algeria, Brazilia, Iran, Rusia, Arabia Saudita si Africa de Sud circula din ce in ce mai multe masini ale unor producatori cum ar fi Geely, Great Wall Motors si Chery, noteaza cotidianul american New York Times.

China expediaza doar cateva mii de masini pe an in UE si practic niciuna in SUA.

Cumparatori mai putin instariti din Santiago pana la Bagdad au inceput sa cumpere masini ieftine din China ca alternativa la masinile uzate, motociclete si modelele low-end vandute de multinationale. Exporturile chineze de automobile au crescut cu 21% in primele cinci luni ale acestui an.

Producatorii auto chinezi spun ca se pregatesc de extinderea in continuare a exporturilor catre tari emergente. "Este usor pentru noi sa operam in aceste tari", spune Steven Wang, director general adjunct pentru exporturi la Great Wall Motors Company. "In Europa, exista o multime de legi pentru nou venitii pe piata, iar aici si in SUA clientilor le place sa pastreze marci familiare".

Producatorii din China reprezinta o potentiala provocare pentru diviziile de peste mari ale unor companii precum General Motors, Ford, Toyota, Volkswagen si Fiat, care se asteapta sa inregistreze cresteri pe pietele emergente.

Vanzarile anuale de masini in tari emergente altele decat China au crescut cu 45% din 2005, la 21,3 milioane de autoturisme si camioane usoare anul trecut, potrivit LMC Automotive, o companie globala de date. Incluzand China, pietele emergente au intrecut tarile industrializate pentru prima data in 2010, ca numar de autoturisme si camioane usoare vandute. Din 2005, vanzarile auto din tarile industrializate au scazut cu 17,4%, la 36,2 milioane de autoturisme si camioane usoare anul trecut.

Producatorii auto occidentali au cumparat autoturisme din China si le-au demontat pentru a studia calitatea si costul probabil al componentelor majore. "Avem un proces de evaluare comparativa foarte amanuntita" a concurentilor chinezi, a declarat Kumar Galhotra, vicepresedintele Ford pentru dezvoltarea produsului in Asia, regiunea Pacific si Africa.

Calitatea masinilor din China, mai scazuta decat cea a automobilelor occidentale

Pana acum, calitatea celor mai bune masini chinezesti a fost mult mai slaba decat a omologilor occidentali, lasand chiar multi clienti chinezi nemultumiti. Atunci cand compania de consultanta JD Power & Associates a efectuat un sondaj in randul unor cumparatori de masini noi in China, anul trecut, a constatat ca ei au raportat 232 de probleme de calitate la fiecare suta de masini chinezesti cumparate. Pentru masinile unor branduri internationale, au fost semnalate 131 de defecte la fiecare 100 de masini.

Jacon George, managing director al diviziei JD Power din China, a declarat ca producatorii auto din China ingusteaza constant acest decalaj fata de rivalii de peste mari, in contextul in care compania sa a inceput sa faca sondaje anual din 2000. Daca tendintele continua, el a prezis ca producatorii chinezi vor recupera calitatea pana in 2018.

Deficientele la masinile din China tind sa vizeze designul de baza. Producatorii chinezi cheltuiesc neobisnuit de putin din veniturile lor pe design, concentrandu-se in schimb asupra reducerii drastice a costurilor.

JD Power a sondat cumparatori din China privind cat de atractive au gasit masinile lor dupa trei luni de utilizare. Marcile chineze se prezinta constant mai rau decat cele internationale, in special la categorii precum zgomotul motorului, dinamica condusului si confortul scaunelor, a afirmat George. In ceea ce priveste siguranta, aceasta este mai putin importanta pentru cumparatorii de pe pietele emergente.

Cumparatorii chinezi sunt interesati mai mult de aspectul masinii decat de calitate

O cercetare de piata a constatat in 2006 ca siguranta se afla pe ultimul loc dintre cele noua atribute cele mai importante pentru cumparatorii de autoturisme chinezi.

Desi siguranta a evoluat pe locul sase, aspectul exterior al unei masini a fost prioritatea de top pentru cumparatori atunci si acum.

Autoritatile de reglementare din China pun presiune pe producatorii auto pentru a-si intari designul. Ei au inceput sa acorde ratinguri cu stele pentru siguranta unor masini vandute in China, dupa ce au copiat metodele de testare de la Administratia Nationala de Siguranta a Traficului din SUA.

Clientii din China si de pe alte piete emergente se focalizeaza in general mai mult asupra pretului. Producatorii chinezi sunt lideri ai preturilor scazute in lume, vanzand masini noi la jumatate din pretul rivalilor occidentali.

Chile si Brazilia, piete importante pentru producatorii auto din China

Chile, desi este o piata mica, ofera o fereastra brandurilor din China. In timp ce companiile chineze de abia erau inregistrate cu sase ani in urma, astazi detin 10% din totalul vanzarilor de vehicule de pasageri si 19% din toate vanzarile de camioane comerciale. Aceasta crestere a fost stimulata de lipsa unor producatori locali si aproape absenta de bariere comerciale, a declarat Francisco Errandonea, director de cercetare a capitalului la Santander GBM in Santiago.

"Datorita acestei deschideri, multe branduri vad in Chile o piata-test pentru regiune si o poarta de acces spre America Latina", a afirmat Errandonea.

In Brazilia, cresterea rapida a vanzarilor de masini chinezesti a determinat guvernul sa anunte in septembrie ca va creste tarifele la import pentru masini cu 30%, la 55%, pentru a proteja filialele locale ale multinationalelor. Brazilia a fost anul trecut una dintre cele trei piete de export de top pentru masinile chinezesti, in timp ce anul acesta nu se claseaza in top zece.

China a exportat 850.000 de vehicule anul trecut, fiind depasita de Japonia, cu 4,4 milioane de autoturisme si camioane anul trecut, si Coreea de Sud, cu 3,2 milioane.

Dar China recupereaza terenul, cu exporturi de pana la 50% din 2010.

In pofida prezentei largi de marci si fabrici occidentale in China, directorii companiilor multinationale au declarat ca nu au planuri de a exporta un numar semnificativ din masinile lor fabricate in China. Pentru moment, se lupta pentru o cota de piata mai mare in China, cea mai mare piata auto din lume cu 18 de milioane de autoturisme si camioane usoare vandute anul trecut.

Producatorii chinezi au detinut 28,7% din piata interna pentru vehicule de pasageri, in primele cinci luni ale acestui an, in scadere de la 32% in aceeasi perioada a anului trecut.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Agerpres
Articol citit de 1900 ori