Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piese auto "made in Romania". Inca un producator de componente deschide o fabrica in tara noastra

Piese auto "made in Romania". Inca un producator de componente deschide o fabrica in tara noastra
Piata pieselor auto din tara noastra este una destul de buna, iar in ultimii ani tot mai multi investitori din zona productiei de piese auto aleg sa investeasca la noi in tara.

Ultimul venit este Sumitomo Electric Wiring System (SEWS) care va deschide o noua uzina in Romania, dupa ce a inchis-o pe cea din Slovacia.

SEWS produce piese auto in Romania inca din 2000

Producatorul japonez de piese auto Sumitomo Electric Wiring System a inceput sa investeasca in tara noastra inca din anul 2000, cand a deschis la Deva o fabrica de cablaje.

Au urmat alte doua fabrici deschise la Orastie si la Alba-Iulia. Se pare ca japonezilor le-a placut in Romania pentru ca acum au inchis fabrica de la Topolcany, Slovacia, si vor mai deschide una la noi, anunta Agerpres, citand cotidianul praghez The Slovack Spectator.

La slovaci, SEWS producea cablaje pentru masinile Nissan si avea in 2002 aproximativ 1.200 de angajati vand planuri de extindere. Criza financiara le-a dat calculele peste cap asa ca au inceput sa concedieze in masa oameni, asa ca pana in 2015 au mai ramas doar 461 de salariati. Si acestia au ramas insa fara joburi din cauza mutarii japonezilor in Romania, unde insa vor face angajari masive, ceea ce nu poate fi decat o veste buna pentru noi.

Oficialii companiei nu au anuntat inca in ce oras din Romania vor deschide noua uzina in care vor produce diverse piese auto, in special cablaje.

Motivul invocat de conducerea pentru mutarea in Romania este legat, in mod evident, de costurile mai mici. In tara noastra salariile din industria auto sunt mult mai mici decat media europeana, costul pe ora este de aproape 5 euro, in timp ce la nivelul unui an intreg, un salariat din industria auto de la noi are un castig mediu de 7.700 de euro.

Este intr-un fel prima lupta pe care o castiga Romania in fata Slovaciei cand vine vorba despre investitii in domeniul auto.

In luna iunie, se anunta ca indienii de la TATA, care detin ceva afaceri in Brasov in zona productiei de piese auto, planuiau sa deschida o uzina Jaguar Land Rover in orasul de sub Tampa.

Romania a pierdut atunci aceasta mega-investitie in favoarea Slovaciei, care venea cu o productie anuala mult deasupra nivelului Romaniei, dar si cu un climat fiscal predictibil si asezat.

Alte tari din estul Europei spre care se indreapta investitorii sunt Ungaria si Polonia, care, desi au un nivel de salarizare mai ridicat decat la noi, sunt mai atractive pentru producatori.

Piese auto romanesti pentru Porsche Spyder

Uzinele de piese auto din Romania nu produc componente doar pentru cei doi producatori prezenti in tara noastra - Dacia si Ford, un procent substantial merge la export la fabrici care produc automobile de lux pentru clienti miliardari.

Un exemplu in acest sens este noul model de Porsche, o marca sinonima cu luxul, opulenta si exclusivismul. Modelul Porsche 918 Spyder, una dintre cele mai scumpe masini din lume la ora actuala, are in componenta piese auto romanesti, produse in Brasov.

Este vorba despre comutatoarele de volan si elemente de comanda de pe consola centrala a noului Porsche, care sunt produse la fabrica Preh din Brasov, prezenta in Romania inca din 2008.

Faptul ca pe acest model au ajuns piese auto fabricate la noi nu poate fi decat un semn bun, deoarece Porsche nu face niciodata rabat de la calitate.

De altfel, el nu este singurul model de lux care are sub capota piese auto romanesti, alte exemple din aceasta categorie fiind BMW i8 si Audi A6.

In cifre acest model de Porsche inseamna peste 850 de cai putere, un motor pe benzina si doua motoare electrice, viteza maxima de 354 de kilometri la ora si de 150 de kilometri pe ora in modul electric, atinge 100 km/h in doar 2,8 secunde, 200 de km/h in 7,7 secunde si 300 km/h in 22 de secunde.

Au fost produse sub 1.000 de astfel de modele, iar pretul de pornire este de 650.000 de euro.

Omul de afaceri roman Ion Tiriac detine un astfel de exemplar, pe care a platit peste 850.000 de euro si care a fost inclus in colectia sa de masini rare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2362 ori