Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata auto mondiala se clatina. Cum rezista Dacia?

Piata auto mondiala se clatina. Cum rezista Dacia?


Criza economica a muscat puternic din profitul mai multor producatori auto, considerati, in urma cu doar cativa ani, prea mari ca sa se prabuseasca. Realitatea financiara a demonstrat ca branduri precum Hummer, Pontiac, Maybach si Saab trebuie sa intre pentru totdeauna in garaj. Cat de bine rezista Dacia?

Saab a intrat in faliment, in mod oficial luni, dupa ce fostul proprietar, General Motors a respins propunerea unor investitori chinezi. Zhejiang Youngman Lotus Automobile, un alt producator de automobile din China, s-a aratat interesat de preluarea Saab, chiar si cu datorii coplesitoare, dar reprezentantii grupului s-au lovit de refuzul General Motors.

Saab mergea pe pierdere din 2006, anul in care atinsese apogeul vanzarilor, cu 133.000 de unitati vandute. De atunci, vanzarile au continuat sa scada. Anul trecut
Saab nu a vandut decat 31.695 de unitati.

In primele noua luni ale acestui an, producatorul auto a si-a adancit pierderile pana la 366,9 milioane de euro, spre deosebire de perioada similara din 2010, cand obtinuse o pierdere de 104,1 milioane de euro.

Luna trecuta, grupul german Daimler a anuntat ca renunta la brandul de lux Maybach, din cauza pierderilor foarte mari. Din 2013, Gama Maybach va fi inlocuita de modele mai scumpe din gama Mercedes-Benz Clasa S. Brandul Maybach a fost resuscitat de Mercedes-Benz in 2002, care nu a reusit sa cumpere Rolls-Royce si Bentley.

Cele doua branduri au fost cumparate de Volkswagen AG, ce ulterior a cedat Rolls-Royce catre BMW AG.Daimler se astepta Maybach sa aduca vanzari de 1.000 de masini pe an, dar in 2010 nu s-au vandut decat 200 de unitati sub brandul Maybach.

Cea mai scumpa masina vanduta de Maybach a fost 62 Laudaulet, care ajungea la 900.000 de euro. Modelele au avut un succes enorm timp de cativa ani, insa faptul ca Daimler a pastrat platforma initiala i-a indepartat pe clientii de lux doritori de cea mai noua tehnologie.

Branduri intrate in istorie

Hummer, Pontiac, Saturn si Mercury sunt alte patru branduri care s-au retras de pe piata din pricina pierderilor foarte mari. Hummer a dat faliment in 2010, dupa ce intentia grupului chinez Sichuan Tengzhong, care voia sa achizitioneze o parte din marca americana, a fost oprita de guvernul de la Beijing.

Pontiac, una dintre cele mai vandute marci de pe continentul american, a dat faliment, anul trecut. Pontiac a inceput sa construiasca masini in anul 1926, iar ultimul exemplar a iesit pe portile uzinei Orion in luna noiembrie a anului trecut.

Tot in 2010 a dat faliment marca Saturn, tot un brand aflat sub umbrela General Motors. Penske Automotive Group s-a aratat interesat de cumpararea unei parti din marca americana, dar tranzactia a esuat.

Mercury, un brand infiintat de Edsel Ford, fiul lui Henry Ford, a dat faliment anul trecut, dupa 71 de ani de existenta. In 2009 vanzarile coborasera la mai putin de 93.000 de unitati, de la maximul inregistrat in perioada anilor 1970-1980. Atunci, Mercury vanduse pana la 450.000 unitati.

Fuziunile strategice, o solutie

Chrysler a fost amenintat, la randul sau, de intrarea in faliment. Brandul a fost salvat de fuziunea cu Fiat. Directorul grupului italian, Sergio Marchionne, nu a ascultat sfaturile specialistilor si a semnat fuziunea cu brandul american muribund. Noua Chrysler-Fiat si-a marit valoarea de piata pana la 8,33 miliarde de dolari.

Preluarea Dacia de catre Renault a resuscitat producatorul local de masini si a adus pe piata din Romania o investitie de 1,5 miliarde de euro. De la preluarea Dacia, la fabrica de la Mioveni au fost produse peste 1.320.000 de masini, peste 1.400.000 de motoare si mai mult de 1.550.000 de cutii de viteze.

Automobile Dacia va muta o parte din productia modelului Sandero de la Mioveni la fabrica Renault din Casablanca, Maroc, pentru a extinde capacitatea de productie a Duster, a declarat, in 13 septembrie, Jacques Chauvet, directorul Renault pentru regiunea Euromed si totodata presedintele Consiliului de Administratie al Dacia.

Solicitat sa precizeze ce efect ar avea asupra economiei romanesti o posibila relocare a productiei Dacia in Maroc pe viitor, Basescu a spus: "Este exclus sa se intample asta". Seful statului a mai precizat ca "stim de cinci ani ca Renault va construi o uzina in care sa produca Dacia Logan si altele tipuri de masini in Maroc".

Renault a anuntat, in iulie, ca vanzarile Dacia de autoturisme si vehicule comerciale usoare au scazut in primul semestru al acestui an cu 2,9%, la 176.956 de unitati, de la 182.153 in aceeasi perioada a anului trecut.

Dacia a inregistrat o crestere de 2,5% a vanzarilor pe pietele europene, conservandu-si cota de piata de 1,6%, iar modelul Duster, lansat in aprilie 2010, a ajuns la finele lunii iunie la aproape 71.000 de inmatriculari in Europa. Jacques Chauvet a mai adaugat ca Renault nu exclude posibilitatea constructiei unui automobil electric sau hybrid.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3287 ori