Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata auto din Europa nu da semne de revitalizare

Piata auto din Europa nu da semne de revitalizare


Piata auto din Europa nu va creste in al doilea semestru al acestui an, in contextul in care tari precum Spania, Italia sau Portugalia se confrunta cu cea mai mare scadere a inmatricularilor de la inceputul anilor 2000, scrie ziarul elvetian "Le Temps" in editia de luni.

Ultimele rezultate financiare trimestriale, publicate recent, confirma aceasta tendinta accentuata de scadere a vanzarilor de automobile. Alte grupuri din domeniu ar putea sa ia pana la sfarsitul anului decizii de restructurare, asa cum a procedat concernul Peugeot Citroen (PSA), care, la 12 iulie, a anuntat suprimarea a 8.000 de locuri de munca in Franta si inchiderea uzinei de la Aulnay-sous-Bois (regiunea Ile-de-France).

Peugeot Citroen va concedia 10.000 de angajati din Franta

Pierderile in Europa ale Fiat, Ford sau General Motors (GM), care detine marca Opel, sunt tot mai mari pe aceasta piata care continua sa se prabuseasca din cauza problemelor conjuncturale, dar si structurale. Spre deosebire de Statele Unite, care au aplicat transformari drastice in sectorul auto in 2009 si au redus cu 21% capacitatea de productie, tarile europene s-au limitat in a sprijini pe termen scurt industria auto.

Ajutoarele publice punctuale directe acordate constructorilor auto si primele de casare au facut ca, in Europa, sa nu se abordeze fondul problemei si sa nu fie afectate uzinele si deci marele numar de locuri de munca. Au fost inchise doar doua benzi de asamblare din cele o suta de uzine aflate in functiune pe continentul european.

In industria auto din Europa lucreaza direct 2,4 milioane de persoane si indirect, 10,4 milioane. Ea reprezinta in medie 7% din PIB-ul european, circa 12% in Germania si peste 8% in Italia, potrivit unui studiu recent al Credit Suisse, care recomanda desemnarea de catre Uniunea Europeana a unui "restructurator" capabil sa scoata industria auto din aceasta situatie grea.

De asemenea, constructorii auto ar trebui sa-si reduca cu "cel putin 10%" capacitatea de productie.

In acest context, recentele afirmatii ale lui Sergio Marchionne, patron al firmei Fiat si presedinte al Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), au agitat si mai mult spiritele.

Volkswagen vrea demisia sefului Fiat, de la conducerea asociatiei auto europene ACEA

Adept al unei solutii de comun acord pentru rezolvarea problemelor legate de supracapacitate, care afecteaza si grupul Fiat, el a acuzat Volkswagen ca provoaca "o baie de sange" si este prea agresiv in strategia sa de preturi inrautatind astfel conditiile dintr-o piata si asa extrem de dificila. Volkswagen a replicat cerand demisia lui Sergio Marchionne din functia de presedinte al ACEA, "declaratiile sale fiind fara acoperire".

Expertii afirma ca uzinele nu sunt profitabile sub o rata de utilizare de 75%. Cu exceptia Volkswagen, care nu se confrunta cu astfel de probleme, capacitatea de productie a scazut in medie la 69% in Europa, cu un nivel mult mai redus in cazul Fiat sau PSA, de exemplu.

Grupul Fiat reuseste sa faca fata situatiei dificile datorita rezultatelor bune ale filialei sale Chrysler, care inregistreaza un salt al vanzarilor globale cu 15% in cursul acestui an in Statele Unite. Pierderile nete ale Fiat, fara Chrysler, se ridica la 246 de milioane de euro in al doilea trimestru al anului, fata de un profit de 1,3 miliarde in aceeasi perioada a anului trecut. Sergio Marchionne, patronul grupului, a inghetat toate investitiile in Italia si a lasat sa se inteleaga ca vor fi aplicate masuri de restructurare in aceasta toamna.

Profitul grupului General Motors (GM) a scazut cu 40% din aprilie pana in iunie, mai ales din cauza slabelor performante ale marcii Opel in Europa. GM a pierdut 400 de milioane de dolari in Europa in al doilea trimestru, dupa ce in primele trei luni ale anului a inregistrat o pierdere de 256 de milioane de dolari.

General Motors reduce investitiile la Peugeot Citroen

Sunt in curs negocieri cu sindicatele pentru reducerea capacitatilor de productie ale Opel si prevenirea pierderii locurilor de la munca de la uzina germana Bochum, pana la inchiderea acesteia in 2016.

In ceea ce priveste Ford, grupul se asteapta la o pierdere de un miliard de dolari in Europa in acest an.

Profitul Ford se injumatateste, din cauza vanzarilor slabe din Europa

Arndt Ellinghorst, analist al Credit Suisse pentru sectorul auto, prevede o reducere medie de 7% a vanzarilor de automobile in Europa in cursul acestui an, cu mari diferente intre Germania (3%) si Spania sau Portugalia (16%).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1886 ori