Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi pe piata romaneasca s-au cifrat la 18.941 unitati in primul trimestru din 2014, in crestere cu 21,7% fata de perioada similara a anului trecut, aceasta fiind cea mai mare crestere inregistrata din 2007 si pana in prezent, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile /APIA/, publicate marti.
"In interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu + 19,1%. Este pentru prima data din 2009 pana acum cand in trimestrul I se inregistreaza o crestere fata de anul precedent si cea mai mare crestere pe aceasta perioada din 2007 pana in prezent (a mai existat doar in 2008, dar numai de 17%)", precizeaza APIA.
Inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu 11,6%,dar volumul lor - 46.800 unitati in primele trei luni - ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de circa 3,5 ori mai mare).
Productia nationala s-a cifrat la 107.575 de autovehicule, cu 0,1% mai putine decat in perioada similara din 2013. Dintre acestea, 89.352 unitati (83%) sunt produse de catre Dacia, 18.221 (18,9%) de catre Ford, iar Roman Brasov a produs doua autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (35.156 unitati), urmata de Dacia Logan (30.007 unitati), Ford B-MAX (18.221 unitati), Dacia Sandero (13.856 unitati) si Dacia Logan MCV (10.333 unitati).
In luna martie 2014, exporturile s-au cifrat la 36.741 unitati (similar cu martie 2013), ceea ce face ca, dupa trei luni din 2014, volumul total sa ajunga la 98.034 unitati exportate, in crestere de 9,3% fata de perioada similara din 2013.
Cel mai exportat model in luna martie 2014 a fost Dacia Duster (13.219 unitati), urmat de Dacia Logan (10.618 unitati) si Ford B-MAX (6.015 unitati), top-ul fiind acelasi pe ansamblul primului trimestru - Duster 31.994 unitati, Logan 26.174 unitati si B-MAX 18.176 unitati.
Cu un volum total de 8.021 unitati vandute in luna martie, avansul pietei auto fata de luna februarie este de 31%, iar dupa primele trei luni din 2014 cresterea este de 21,7%, situatie datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +19,1% (+29% cele autohtone si +15,6% cele din import).
La autoturisme, top-ul pe marci este condus de catre Dacia, cu 4.723 unitati vandute (30,8% din total), urmata de Volkswagen (1.533 unitati / 10%), Skoda (1.522 unitati / 9,9%), Ford (1.150 unitati / 7,5%), Renault (787 unitati / 5,1%) si Opel (642 unitati / 4,2%).
Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna martie (dar si dupa trei luni din 2014), urmat de Sandero, Skoda Octavia, Dacia Duster (locul 3 dupa trei luni), si Volkswagen Golf.
Pe clase, dupa trei luni din 2014, majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri, importante chiar la clasele de volum (clasa mica +32%, clasa compacta 26% si SUV 5,5%), scaderi consemnandu-se pe segmentele cu volume reduse, precum Executive - 2,2%, Monovolum - 25% si Sport - 34%.
In functie de tipul de combustibil, cresterea vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel se consolideaza, ponderea acestora ajungand dupa 3 luni din 2014 la 61% (fata de 59% in trimestrul I 2013), 8 marci si respectiv 8 modele din primele 10 avand o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie.