Majoritatea constructorilor auto sunt de parere ca situatia economica fragila si supracapacitatea de productie vor determina Europa sa ramana principala piedica in dezvoltarea sectorului auto mondial. Este necesara o reorientare a companiilor din domeniu catre alte continente pentru a face fata noilor conditii economice.
Vanzarile de autovehicule noi vor continua astfel sa scada in Europa, cu 2% in Germania, cea mai mare piata europeana, si cu 5% in Franta, in timp ce in sudul Europei scaderea va fi chiar mai accentuata, transmite Organizatia Internationala a Constructorilor de Automobile (OICA), potrivit Agerpres.
Vanzarile din China, cea mai mare piata auto la nivel mondial, cat si din SUA vor creste cu 7% pana la 20,7 milioane de vehicule, respectiv cu 6% pana la 15,7 milioane de vehicule.
In aceste conditii, piata auto globala va avea o crestere de doar 3% in 2013, fata de 5% in 2012.
Restructurari in Europa si extinderea pe noi piete - cheia supravietuirii
Constructorii europeni trebuie sa rezolve supracapacitatea de productie si sa caute oportunitati de dezvoltare pe noi piete pentru a redeveni competitivi la nivel global, cred reprezentantii marilor companii auto prezenti la Salonul Auto de la Geneva.
"Credem ca inca exista capacitati de productie ale unor companii auto din Europa Occidentala care nu ar trebui sa produca pentru piata europeana", a declarat Allan Rushforth, directorul operational al Hyundai Motor Europa, Allan Rushforth. Producatorul sud-coreean si-a redus, de altfel, obiectivele sale de dezvoltare pe acest continent.
Supraproductia este cauzata de normele mai stricte cu privire la protectia angajatilor de pe "vechiul continent", ceea ce a facut dificila inchiderea fabricilor a caror productie nu era acoperita prin cerere.
Renault a reusit dupa lungi negocieri sa ajunga miercuri la un acord cu sindicatele pentru eliminarea a 7.500 de posturi in Franta pana in 2016, reprezentand 17% din totalul angajatilor. Cu aceasta ocazie firma franceza isi va reduce costurile cu jumatate de miliard de euro si va urmari extinderea pe pietele emergente.
Carlos Ghosn, directorul general Renault, a explicat ca, desi compania a inceput deja sa creasca competitivitatea fabricilor Renault din Franta, aceasta nu este o solutie pe termen lung. "Singura modalitate pentru a ne pregati pentru cel mai rau scenariu este sa ai o crestere solida si profitabila pe alte piete", a declarat Ghosn la Geneva.
Exista insa si semnale de optimism. "Ne asteptam la o redresare lenta", a anuntat directorul general Ford Europa. Cu toate acestea, Ford a anuntat ca va incepe constructia modelului EcoSport pentru piata europeana in India, in ciuda semnalelor anterioare ca acesta ar urma sa fie asamblat la Craiova.
Ford prefera sa produca EcoSport in India decat la Craiova
R.R.