Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Europa, punctul slab al industriei auto in 2012

Europa, punctul slab al industriei auto in 2012


In 2012 industria auto s-a caracterizat prin pierderi masive pe piata europeana si nevoia de reorientare a companiilor fie catre noi piete, fie catre noi strategii pentru a reusi sa ajunga din nou la consumatorii puternic afectati de criza economica.

Evolutiile din sectorul auto au diferit insa semnificativ de la un continent la altul. Daca piata europeana a suferit cel mai mult, in SUA industria a dat semne de stabilitate, iar pietele emergente din Asia au oferit un motor de crestere al vanzarilor pentru acest sector.

Criza "vechiului" continent

Criza datoriilor suverane a influentat semnificativ puterea de cumparare a europenilor, ceea ce s-a putut observa din plin si in industria auto.

Previzibil, tarile din sudul Europei au reprezentat punctul de plecare al problemelor. Vanzarile de pe piata italiana au suferit o scadere fulminanta, principala victima fiind Fiat.

Compania a reusit insa sa-si sporeasca semnificativ vanzarile de masini pe baza de propan si gaz natural, ceea ce arata un potential de crestere pe aceasta nisa.

Automobilele electrice vs cele pe gaz natural - vezi care au mai multe sanse

Cu toate acestea, un numar important de italieni a preferat sa renunte complet la masina pentru in favoarea bicicletelor. Acest mijloc de transport a castigat tot mai mult teren in Italia, vanzarile la biciclete depasindu-le pe cele ale automobilelor intr-o proportie din ce in ce mai mare.

Problemele din acest sector au dus si la o concurenta tot mai acerba intre producatorii europeni, iar in cazul Fiat si Volkswagen, la un conflict deschis, pe marginea reducerilor de pret tot mai mari din Germania.

Salonul Auto de la Paris: Piata europeana va fi neprofitabila in urmatorii ani

Piata auto din aceasta tara a dovedit in primul semestru o rezistenta mai ridicata, in comparatie cu celelalte tari europene, companiile germane fiind sustinute de vanzarile mai stabile de pe segmentul premium, cum a fost cazul pentru Daimler, Porsche sau BMW.

Cu toate acestea, ultima parte a anului a aratat ca si in Germania a inceput sa fie resimtita criza: estimarile de profit au scazut si au inceput concedierile la mai multe fabrici de automobile.

In Franta, Peugeot a provocat un adevarat scandal, inclusiv la nivel politic, cand a decis inchiderea unei uzine si concedierea a 8.000 de persoane.

Pe de alta parte, Renault a reusit sa se adapteze mai bine la problemele din Europa cu ajutorul modelelor low-cost Dacia si vanzarilor de pe pietele din nordul Africii.

Dacia, unul dintre motivele rezistentei Renault pe piata auto

Solutia europeana

Pe fondul acestei crize generalizate, companiile europene, inclusiv Fiat si Volkswagen, au reusit totusi sa ajunga la o concluzie comuna - piata auto din Europa are nevoie de interventii la nivel european pentru a depasi criza, inclusiv sprijinul CE.

Cu toate acestea, solutie nu este una simpla, principalul obstacol in acest sens fiind "tentatiile la nivel national", a declarat Comisarul European pentru Industrie, Antonio Tajani, intr-un interviu pentru
Bloomberg.

Astfel, statele UE prezinta tendinte protectioniste pentru a-si proteja industria nationala, in contextul cresterii somajului.

Insa, "daca vrem sa fim competitivi la nivel global, solutia poate fi doar una europeana si nu una nationala", a concluzionat comisarul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2233 ori